Skjermbilde 2021-03-23 kl. 17.53.33

Coop automatiserer kundereisen

Coop sin innovasjonsavdeling, Coop X, jobber målrettet med utvikling, analyse og design av automatiserte kundeopplevelser. Coop er Norges nest største aktør innen dagligvare, og er størst på byggevare (do it yourself markedet) med Obs Bygg kjeden.

13.juni 2019 ble Extra butikken i Bogstadveien åpnet som den første, ubemannede, døgnåpne butikken til Coop. Denne butikken ligger urbant til sentralt i Oslo, og i et svært trafikkert område. De positive erfaringene med butikken gjør at kjeden, med Coop X i spissen, nå også ønsker å teste ut konseptet i distriktene.

Jørgen Moltu er produktsjef i Coop X med ansvar for løsningene knyttet til ubemannet teknologi. Han forteller at de gjennom Merkurprogrammet nå er i gang med å teste ut to butikker på Folkestad på Møre og i Nedre Eggedal. Moltu forteller at erfaringene fra den første butikken er svært lovende, og de dermed har stor tro på at ubemannede butikker med utvidede åpningstider kan gjøre det mulig for mange mindre butikker i distriktene å konkurrere og dermed overleve.


Satsingen baserer seg på tillit og trygghet

Moltu forklarer at ubemannede butikker er mulig i de skandinaviske landene, fordi vi har et samfunn som i stor grad er basert på tillit. Man overlater kundene til å utføre mer på egenhånd, og fokuset er å utvikle tekniske løsninger som skaper fine og smidige handleopplevelser for kundene helt ubetjent. Erfaringer fra Sverige, og gjennom Merkur-programmet, viser at det ikke er større problemer med tyveri og hærverk enn i vanlige butikker. Folk flest oppfører seg bra.

Det handler om å skape trygghet både for kunden og oss

-Det handler om å skape en trygghet både for kundene og Coop, forklarer Moltu. Det er full kameradekning, og enkelt å nå kundeservice dersom kunden har spørsmål eller trenger annen hjelp i butikken. Så det er helt avgjørende at kundene føler sikkerhet og trygget, samtidig som man ivaretar kundereisen på en god måte.