863158B8-02B2-413A-B0CB-3C836AEEB222

Service i det stille

I Sandviken, nær Bergen sentrum, er det mange små og middels store leiligheter. Behovet for lagring er stort for dem flytter fra enebolig til leilighet. Det ga Bjørn Erik Aasen ideén om å starte et minilager, og løse et konkret problem for mange av de tilflyttende til dette attraktive området.

Nyere leiligheter har mindre bodplass enn eldre leiligheter, og næringsdrivende har fra tid til annen behov for en fleksibel lagerplass i nærheten. Flere av leietakerne i bygget der Sandviken Minilager holder til driver med netthandel, og trenger dermed nærhet til lager med enkel tilkomst. I dag utgjør utleie til bedrifter 40%, mens resterende leies til private i nærområdet.

– Vi har valgt å ha mange forskjellige typer størrelser på bodene rett og slett for å kunne tilfredsstille det kundene måtte ønske å leie av areal, forteller Bjørn Erik.

Ja, hvor mye har egentlig kundene vært med på å påvirke konseptet?


Vi har prøvd å spørre og lytte til kundenes ønsker helt fra vi planla minilageret. Et godt eksempel er at vi har bygget slik at det er enkelt å endre størrelse på bodene. Vi kan flytte innvendige vegger slik at kundene kan få det slik de ønsker. Eller utvide, uten å måtte bytte bod og flytte på alt. Via dialog med kundene fant vi raskt ut at det var lurt å ha gratis utlån av hengelås, så slipper kunden bruke tid på å kjøpe lås. Enkelhet for kunden er viktig. Resultatet er jo at kunden sparer tid og penger, og vi sparer miljøet.

Og alt foregår på nett?

– Ja, for da kan du booke boder 24/7, som gjør at kunder som jobber på forskjellige tider av døgnet kan booke bod eller gjøre endringer akkurat når det passer dem.

Har konseptet endret seg underveis basert på tilbakemeldinger fra kundene?

– Etter cirka et års drift fikk vi stadig spørsmål fra kunder om vi hadde skaphenger for frakting av møbler og diverse. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det av og til regner i Bergen, så i sommer anskaffet vi en lukket skaphenger som selvfølgelig er gratis å låne for kundene. Dette er blitt et tilbud som mange benytter seg av.

Det skal være like enkelt å bestille hos oss som hos Netflix og TV2 Sumo

Hva tenker du rundt selvbetjening og service. Er det 100% ubetjent?

– Minilageret er i utgangspunktet et selvbetjent lager, og tanken er at det skal være like raskt og enkelt å bestille minilagerlager hos oss, som når man gjør bestilling på Netflix, Sumo osv. Kunden har sine egen profil på nettsiden. Når vi mottar ordren, sendes det ut en velkomst-mail med praktisk informasjon. I e-posten gjør vi oppmerksom på at de kan få visning av lokalet og hvordan det fungerer. Noen kunder ønsker dette, mens andre takker nei.

Jeg får sett over at alt er ryddig og presentabelt, og har anledning til å holde lokalet rent. Kunder ser dette og bemerker det ofte.

Ikke alle klarer helt å se for seg hvor mye en bod på 3 eller 4 kvm rommer, vi så det er lagt ut bilder av de forskjellige bodene på nettsiden, slik at kunden har best mulige anledning for å ta riktig valg.

Og hvordan får kundene vite om tilbudet? 

– Når jeg spør, så er tilbakemeldingen ofte at kunden har en venn eller venninne som allerede har bod hos oss, og derfor vet de hvordan alt fungerer. For de som ønsker, har vi selvsagt også visning av lokalet før de booker bod.  Dette avtales på telefon eller via e-post. Etter to års drift er vi ikke i tvil om at dette var en god løsning for oss, forteller Bjørn Erik.

Hva med service og oppfølging av kundene når du sjelden ser dem?


– Det går ikke av seg selv, men har man riktig beliggenhet, nok boder, gjør en solid innsats og yter god service, så er dette god butikk uten for stor risiko. Jeg er på bygget på dagtid, og det gjør at jeg kan følge godt med, og i tillegg har kunden anledning til å få hjelp og personlig service om det skulle være noe. Og når jeg treffer en kunde, så spør jeg alltid om de er fornøyd. Skulle det være noe, så er det bare å rette på den med en gang. Erfaringen er at det å være tilstede definitivt er mer innbringende enn ikke å være det.

Bjørn Erik sier han får gode tilbakemeldinger på enkelheten i konseptet, hans personlige oppfølging og service – både med synlig tilstedeværelse, og i det stille for å holde alt på stell. Og vi forstår at mange er glade for å ha denne muligheten i nabolaget.

Ta en titt selv:

Fakta om Sandviken Minilager

  • Tidligere produksjonslokale
  • Ombygget oktober 2018
  • Oppstart 1.januar 2019
  • 144 boder
  • 1.650 kubikk med innvendig bodlass
  • Fasiliteter med toaletter, traller etc
  • Online booking