Skjermbilde 2021-03-30 kl. 14.53.08

Alltid noe spennende å lære av andre!

Det var stas da vår første abonnent registrerte seg, og vi kunne ikke annet enn å kontakte Trude Skarstein Phillips for å høre hva som gjorde at hun tok beslutningen om å tegne et årsabonnement på kundeserviceavisen.no.

Trude er Partner i JobZone, og forholder seg til kunder i flere dimensjoner. I tillegg underviser hun i salg og serviceledelse på Fagskolen. Hun forteller engasjert om hvor viktig kundefokus er i jobben, og mener at mange bedrifter og butikker med fordel kan løfte servicenivået noen hakk overfor kundene sine.

Hva tror du nytteverdien blir for deg av å abonnere på kundeserviceavisen.no?

– Jeg har lyst å holde meg oppdatert på hva som skjer innen dette spennende området, og hva ulike selskap, bransjer etc er opptatt når det gjelder kundeservice. Og videre hvordan de jobber mot potensielle kunder, og få innspill til undervisning og innsikt i tema som vi kan trekke veksler på i arbeidssammenheng. Kanskje det vil by seg muligheter for å utvide nettverket også?

Noen spesielle tema du er spesielt opptatt av?


– Ja, jeg er spesielt opptatt av kundeopplevelsen; altså hva er det kunden opplever, hvordan
kunden opplever produktet eller tjenesten, møtet, telefonsamtalen, faktureringen, reklamasjonen etc. Dette gjelder alt fra private selskaper eller butikker, hvor du selv handler, eller bedriften du arbeider i, offentlige kontorer (NAV, helse) osv. Selv innehar jeg en rolle midt mellom to likeverdige, men samtidig ulike kunder; selskapet som skal rekruttere, og kandidaten som søker jobb. Begge skal oppleve god kundeservice. Jeg er i tillegg opptatt av medarbeiderskap og lederskap relatert til intern kundeservice. Det er selvsagt at vi lever av kundene våre, men leverer vi ikke god service også internt oss i mellom, faller vi fort av.

Personlig kundeservice er kanskje der hvor vi har størst mulig til å påvirke de gode kundeopplevelsene og differensiere oss fra konkurrentene

Og hvorfor er kundeservice så viktig? Kan bedrifter differensiere seg på service i dag?

– Etter hvert blir mye «likt», og det blir stadig mer utfordrende å differensiere seg fra konkurrentene. Ny teknologi, globalisering, fri flyt (før c19) medfører at andre kommer raskt opp på samme nivå som den ledende, produkter utvikles og skiftes fort. Selve kundeservicen, og spesielt der hvor mennesker inngår, er kanskje der hvor vi har størst mulig til å påvirke de gode kundeopplevelsene og differensiere oss fra konkurrentene. Tenker i tillegg at det er verdifullt å løfte alle de som arbeider i kundeservice relaterte roller, rett og slett øke status for den jobben som gjøres.

Og til slutt må jeg jo spørre, hva er god service for deg?

Trude er ikke i tvil.

– Å bli sett, og tatt på alvor. Det kan godt ta litt tid i køen, men føler jeg meg sett går det helt fint. Det betyr faktisk noe å møte en som er oppriktig interessert i å gi deg en god opplevelse uansett om du kommer for å klage, kjøpe eller bare kikke. De som er gode her, øker også muligheten for at jeg handler, og ikke minst kommer tilbake. Jo, god service er viktig. Og det er alltid noen nytt og spennende å lære av hva andre tenker og gjør.

Trude Skarstein Phillips

  • Partner og medeier i Jobzone Bergen (en del av Jobzone Norge AS)
  • Jobber med rekruttering og karriereveiledning
  • Underviser på Fagskolen i salg og serviceledelse
  • Engasjert i Mulighetsbanken og nestleder i HMS Faglig Forum
  • Leverer master i karriereveiledning 2021