Under er en oversikt over daglige brukere av de ulike sosiale mediene i Norge:
Vi har spurt Nathalie Eyde Warembourg, Country Manager for Ipsos i Norge, om å kommentere noen av resultatene fra årets første SoMe-tracker.
Hva er viktigste endringer i bruken av sosiale medier i Norge fra forrige kvartal?
– SoMe tracker handler om mange forskjellige digitale plattformer, fra sosiale medier til streaming tjenester for film eller musikk, podkast og influenser. Så om man holde seg til sosiale medier, ser vi at enkelte trender de siste måneder fortsetter og forsterker seg:
Facebook; alle er der, og antall profiler holder seg stabil med ca 3,5 mill nordmenn (over 18 år), eller 83% av befolkning over 18 år som har profil. Det er nå de i alderen 18-29 år som har laveste andel med 80% mens de 87% av de i alderen 40-59 år har profil på Facebook.
– Men det er nå, igjen, tydelige endringer i bruksfrekvens som kanskje er det viktigste å legge merke til. Det er flere kvinner (86%) enn menn (80%) bruker Facebook daglig, og mest ivrige er kvinner over 60 år (88%). En lavere andel unge i alderen 18-29 år bruker Facebook daglig (76%). I Q4’20 var daglig bruk i målgruppen på 79% og i Q3’20 83%. Nedgangen fortsetter mens den holder seg mer stabil på de andre aldersgruppene, forklarer Warembourg.
Instagram fortsetter å vokse jevnt og trutt, nå med 2,6 mill profiler. Den største andel er de yngre fra 18-29 år (78%), men veksten kommer først og fremst fra kvinner (de er de mest ivrige brukere også og har alltid vært dominerende på Instagram) og generelt de over 30 år.
Snapchart er også fortsatt i vekst nå med nesten 2,7 mill profiler (65% av befolkning over 18 år). Dette er også den foretrukkede plattformen for de under 18 år, viser Ipsos sin egen Barn og Ungdom undersøkelse. Flere kvinner (70%) enn menn (59%) har profil på Snapchat. Andelen av de som har profil er lavest blant 60 år+ (43%) og høyest fra 18-29 år (85%). Flere unge, både gutter og jenter, oppgir nå å ha profil på Snapchat, andel som har profil øker fra 78% i fjerde kvartal 2020 til 85% i første kvartal 2021. Det er blant de yngre målgruppen at Snapchat vokser mest.
– For begge plattformene har daglig bruk økt i andel av befolkning 18+ som bruker dem daglig, for Instagram 36% til 40%, mens for Snapchat fra 44% i Q4’20 til 47%. Det er Snapchat som brukes oftere, opp til flere ganger daglig, og de yngre bruker den blant annet som melding tjeneste.
Hva synes du er det mest overraskende ved tallene fra første kvartal?
– Kanskje at Linkedin har ikke bedre fotfeste med tanke på antall mennesker som har vært permittert eller som har vært – eller er – arbeidsledige. Samtidig er det en solid andel av de over 18 år som har en profil (30%). Vi ser også i dette kvartalet at en større andel fra 18-29 år (25%) bruker LinkedIn daglig. Vi ser også tydelig vekst nesten i alle aldersgrupper. Så de som er der bruker plattformen oftere.
50% økning i TikTok brukere over 18 år fra forrige kvartal!
Hva vil du si er den mest spennende utviklingen i denne trackeren?
– Det er nok TikTok, som har tatt Norge med storm. Tjenesten fortsetter å utvide sitt fotfeste utover barn og deres kjerne målgruppe i alderen 12-15 år. Det er nå 12% av den norske befolkning over 18 år som sier at de bruker tjenesten daglig mot 8 % i forrige kvartal. Det er i dag 17% av den befolkningen over 18 år som sier at de har profil på plattformen. Mesteparten av veksten av profiler kommer fra de under 40 år, oppsummerer Warembourg.
Til slutt, hva er dine generelle betraktninger rundt resultatene?
– Norge er på verdenstoppen med tanke på bruk av sosiale medier, og det holder seg stabilt med 8 av 10 i befolkning som bruker sosiale medier daglig. Man skulle ikke tro det er plass til flere, men utviklingen av antall profiler fra de mest populære plattformene fortsetter. Facebook holder stand, og alle er der, uansett om de bruker det mye eller lite. Men det er spennende å se at Instagram og Snapchat fortsetter å vokse, mens andre holder stand som for eksempel Pinterest, som passert 1 million profiler forrige kvartal.
– Og, det er spesielt spennende med tanke på veksten til TikTok, som fortsetter. Vi er ivrige å prøve nye plattformer. I tillegg klarer vi å bruke mange plattformer ganske regelmessig. Det er jo fantastisk, for døgnet har fortsatt kun 24 timer, avslutter Warembourg.