– Vi ser helt tydelig hvordan koronaen påvirker hvordan vi bruker pengene våre. Med stengte restauranter og butikker, samtidig som vi ikke grensehandler, bruker vi mye mer penger på mat og drikke. Påskeforskyvning og en ekstra handledag i mars trekker opp tallene for dagligvare i 2021 – men fortsatt er dette sterke tall, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Koronaen traff Norge i midten av mars i fjor. Dette er derfor den første måneden man sammenlikner med en måned der handlemønsteret er preget av koronarestriksjoner og nedstenging. Virke velger derfor også å se på samme måned i normalåret 2019.
– Nå gir det ikke så mye mening i å sammenlikne tall med fjoråret. Men ser vi på tallene for 2019 kommer effektene tydelig frem. Koronaeffekten rammer veldig ulikt, forteller Andersen.
Bekymring for klesbransjen
Samtidig fortsetter trenden man har sett i det siste: nettsalget går så det suser, samtidig som motebransjene sliter. Klesbransjen har hatt en nedgang på hele 34 prosent i mars, sammenliknet med mars 2019.
– Med restriksjonene vi har hatt siden januar, sitter mange butikker igjen med lagre fulle av vinterklær og -sko de ikke får solgt. Vanligvis gir vintermånedene god lønnsomhet for butikkene. Men med stengte butikker ser vi at de sliter, og kommer til å gjøre det fremover, sier en bekymret Andersen.
– Disse tallene viser hvordan koronakrisen treffer svært ujevnt. Uten bedre kompensasjon for lønnskostnader og tapte varelager frykter vi konkurser, avslutter han.