Den lystige gjengen fra kundesenteret til Gjensidige i Fredrikstad.
Den lystige gjengen fra kundesenteret til Gjensidige i Fredrikstad.

Savner å være sammen og feire med gode kollegaer

Gjensidige har totalt vel 200 medarbeidere på sine kundesentre i Fredrikstad og Bergen. Nylig vant de Kundeserviceprisen i regi av SeeYou for kategori forsikring, og Gjensidige vant også kategori skadeforsikring på Norsk Kundebarometer målingen for vel en uke siden.

Vi har tatt en prat med Nilgun Demir og Salma Dahman som jobber som kunderådgivere i henholdsvis Fredrikstad og Bergen.

Hvor mye betyr det å vinne Kundeserviceprisen for deg og dine kollegaer?

– Det betyr ubeskrivelig mye. Dette er en pris som vi har hatt utrolig lyst til å ta veldig lenge. Det er en anerkjennelse for den innsatsen vi legger inn i jobben hver eneste dag. Kvaliteten på jobben som utføres er ekstremt høy, samtidig som vi har det beste miljøet som er tenkelig på en arbeidsplass, så nå har endelig KSprisen havnet hos sine rette eiere, begynner Nilgun offensivt.

Salma er enig, og forteller at det er kjekt å ha vunnet prisen i et år som har vært litt utenom det vanlige.

Vi har gjort litt ekstra for å hjelpe kunden i en vanskelig situasjon

– Det kan godt være at vi alle sammen har gjort litt ekstra for å hjelpe kunden i en vanskelig situasjon. Prisen gir oss ekstra motivasjon på veien videre, og selvfølgelig har vi lyst til å vinne den også neste gang, forklarer hun.

Hvordan har det vært å jobbe i kundeservice i denne korona perioden?

– Det har gått kjempebra! Det var uvant med hjemmekontor i starten, men det var gøy å se hvor godt vi lykkes. I de periodene vi har vært på kontoret har det vært ekstra kjekt å se kollegene igjen. Vi har hatt gode ordninger tilpasset den enkelte gjennom året. Det har tross alt gjort arbeidsåret til en god opplevelse, forteller Samla.

Hun legger også til at de innad i teamet på mange måter er kommet nærmere hverandre enn det de var tidligere.

– Vi ser hverandre på en annen måte, heier på hverandre og ser hverandre også på en dårlig dag.

Nilgun Demir jobber som kunderådgiver ved Gjensidige sitt kundesenter i Fredrikstad

Nilgun følger opp.

– Det er helt klart en ny og litt annerledes hverdag. Før korona var vi et supersosialt senter, som egentlig ikke trengte noen grunn til å kunne feire og å være sosiale. Nå er det flere kollegaer jeg ikke har sett på over ett år. Det er et savn. Møter og treninger foregår på Teams. Det er helt utrolig hvordan man klarer å snu tankegangen og venne seg til den nye hverdagen – og attpåtil leverer vi resultater som aldri før, forteller hun entusiastisk.

– En viktig årsak til at dette har vært så vellykket, er fordi vi har den beste ledergruppa som støtter oss. De er et steg foran oss hele tiden, og er superforberedt når vi møter på utfordringer, forteller hun.

Salma forteller at de også har fått nye oppgaver under koronaperioden, blant annet har de avlastet skadeavdelingene i selskapet.

– Vi hadde aldri tidligere svart på skadetelefoner, men på grunn oppdatert informasjon internt fikk vi løst disse henvendelsene på en god måte for kundene, forklarer hun.

Jeg savner virkelig kollegaene mine

Hva har vært de største utfordringene og spesielt krevende for deg i din rolle?

– Mangelen på det sosiale. Jeg er en veldig sosial person som får energi fra menneskene rundt meg. Folk spør meg ofte om hvorfor jeg smiler så mye, og det er fordi jeg rett og slett blir genuint glad når jeg ser kollegaene mine. Alle private bekymringer blir glemt. Jeg savner gi og få klemmer, savner lønningspilsen og så mye mer. Min nærmeste leder Maria har vært en stor støtte når det har vært som tøffest, forteller Nilgun.Salma supplerer med at det var litt tekniske utfordringer i den første perioden på hjemmekontor, men at alle ble enige om å bruke energien på det man kunne gjøre noe med. Det meste ble løst på en veldig god måte.

Salma Dahman er kunderådgiver ved kundesenteret til Gjensidige i Bergen, og ser frem til å treffe gode kollegaer igjen.

Vi må spørre om dere opplever at kundene har endret adferd, og i så fall hvordan?

– Jeg opplever at kundene har forståelse for vår situasjon, og at løsninger på hjemmekontor noen ganger ikke spiller helt på lag. Det er tydelig at mange kunder også er i samme situasjon som oss, begynner Salma.

– Ja, og jeg merker at det er flere kunder som anskaffet seg kjæledyr, særlig hund. Samtidig har jeg lagt merke til at mange flere kjøper båt og hytte, også en del yngre kunder i 20-årene. Kundene har også blitt enda mer prisbevisste, og de er flinke til å forhandle pris. Jeg har også til tider merket at flere kan være mer frustrerte, og det er jo veldig forståelig, det er en tid med mye usikkerhet, forklarer Nilgun.

Vi har mye å være takknemlig for som vi muligens har tatt for gitt tidligere

Til slutt, hvordan tror dere korona perioden vil påvirke kundesenterets rolle fremover?

– Denne perioden har lært oss ekstremt mye. Jeg tror de fleste av oss har lært at vi har veldig mye å være takknemlig for, som vi muligens har tatt for gitt tidligere. Samtidig har vi sett at hjemmekontor kan fungere veldig godt; Det spiller ingen rolle hvor du sitter rent fysisk, så lenge du har bra nettverk. Da kan du jobbe fra hvor som helst. Så jeg tror at hjemmekontor, ved behov i kortere perioder, vil være noe vi tar med oss videre. Systemer som Teams er gode verktøy som jeg tror vi kommer til å bruke enda mer av fremover. Det gir oss muligheten til å jobbe tettere sammen med kollegaer som sitter i andre deler av landet, avslutter Nilgun.

– Jeg tror for det første at det blir en god dag når kan samle alle igjen. Samtidig tar vi med oss masse gode erfaringer med hjemmekontor og fleksibiliteten det gir oss. Korona har lært oss å gjøre mange ting på en ny måte. Vi bruker langt mer digitale verktøy i hverdagen som knytter oss sammen på en annen måte. Når vi ser tilbake på korona, så tror jeg vi først og fremst har med oss mange gode erfaringer som gjør oss bedre i fremtiden, avslutter Salma.

Gjensidige Kundesenter

  • Gjensidige kundesenter har lokasjoner i Bergen og Fredrikstad
  • 2 identiske sentre med lik oppbygning og likt arbeid.
  • 12 team totalt med ca 170 rådgivere. I tillegg kommer ledere, trafikkstyrere og studenter som er tilkallingsvikarer.
  • Totalt utgjør det ca 200 medarbeidere.
  • Besvarer innkommende henvendelser pr telefon, chat og webskjema.
  • Nilgun Demir begynte å jobbe som kunderådgiver ved Gjensidige sitt kundesenter i Fredrikstad i august 2017.
  • Salma Dahman er kunderådgiver i Bergen, og startet i Gjensidige i april 2019. Jobber innenfor kompetanseområdet faktura.