Skjermbilde 2021-05-27 kl. 06.33.55

T-banen til topps i stor bærekraftundersøkelse

Norske forbrukere mener Sporveien T-banen er best på bærekraft. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.

I over tjue år har forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. I 2021 har forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer for andre gang også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted.

4670 personer har sagt sin mening om totalt 150 norske bedrifter på forbrukermarkedet i årets undersøkelse. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Dobbeltseier til Sporveien

Sporveien T-banen vinner Bærekraftprisen 2021 for andre år på rad med en score på 78,7 poeng, etterfulgt av Sporveien Trikken på 77,2 poeng. Sporveien, som er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser, gjør dermed rent bord i årets undersøkelse.

– Vi i Sporveien er svært glad for å motta denne prisen. Dette er andre år på rad at vi får både første- og andreplass på Norsk Bærekraftbarometer med Sporveien T-banen og Sporveien Trikken. Prisen er en stor tillitserklæring og viser at det viktige arbeidet vi legger ned med bærekraftige løsninger legges merke til hos de reisende og innbyggerne. Dette gir stor motivasjon til vårt videre arbeid med bærekraft i Sporveien, sier Anders Rygh, administrerende direktør i Sporveien T-banen.

På plassene bak følger Apotek1 (76,0), Gjensidige (Skadeforsikring) (74,7) og Brilleland (74,6).

Stort forbedringspotensial for flere

Som i fjor viser resultatene fremdeles store forskjeller mellom ulike bransjer og mellom bedrifter i samme bransje. Bransjen «Kiosk» kommer dårligst ut med en score på 52,1 poeng og danner bunnsjiktet i bransjerangeringen sammen med «Strømmetjenester», «Bensinstasjon», «Klær» og «Elektronikk».

Helt i bunnen av listen over enkeltbedrifter finner vi kleskjeden Hennes & Mauritz med en score på 45,8 poeng. De får selskap av henholdsvis Telia (Tv-distribusjon) (46,5), Discovery+ (49,1), 7-eleven (49,4) og Telia (bredbånd) (49,8).

– Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft så vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

Smell for Hurtigruten på «åpenhet og ansvarlighet»

Hurtigruten er den bedriften som opplever størst nedgang på bærekraft fra 2020 til 2021, til tross for at scoren deres er tilnærmet uendret på den sosiale og miljømessige dimensjonen av bærekraft. Hovedårsaken kan trolig tilskrives pandemien og bedriftens håndtering av utbruddet i fjor sommer.

– De opplever en nedgang på rundt 20 poeng på den økonomiske dimensjonen hvor kundene vurderer bedriften på «åpenhet og ansvarlighet». Dette viser også at forbrukerne evner å skille på de ulike dimensjonene når de vurderer bedriftene de er kunde hos, sier Silseth.

Korona-effekt også på bærekraft

Det siste året har fokuset på pandemien åpenbart påvirket oppmerksomheten rundt bærekraft. En konsekvens av dette er at man ser en kraftig økning i andelen kunder som ikke klarer å vurdere bedrifter på bærekraft.

– Andelen har økt fra 16% til 26%, noe som betyr at det blir vanskeligere for forbrukere å ta bærekraftige valg. Våre analyser viser også en sterk sammenheng mellom andelen ubesvart og hvilken score bedriften får. Jo høyere andel ubesvart, jo lavere score på bærekraft, sier Silseth.

For å dreie nordmenns forbruk over i en mer bærekraftig retning må virksomheter øke kunnskapsnivået til sine kunder, påpeker Silseth. Han legger til at bedrifter også vil få en større effekt av sin bærekraftsatsning hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte.

– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn, sier Silseth.

Se fullstendig liste her.

Norsk Bærekraftbarometer

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4670 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 15.880 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 150 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2021