Kristin Haug er prosjektleder for Kundeservicedagene hos Tekna.

Kundeservicedagene 2021 gjennomføres digitalt i dag

Prosjektleder Kristin Haug i Tekna hadde regnet med å invitere til Kundeservicedagene med publikum i salen. Slik ble det dessverre ikke, men konferansen gjennomføres digitalt fra klokken 09:30 i dag.

Kundeserviceavisen.no har hatt en liten prat med en engasjert og spent Kristin Haug, som nå gleder seg til å invitere til en heldigital konferanse.

Hvordan har det vært å planlegge en helt anderledes konferanse i år?

– Det har vært spesielt å planlegge årets konferanse på grunn av såpass mye usikkerhet rundt situasjonen med covid. I utgangspunktet skulle denne konferansen være i slutten av januar som den alltid er. Vi valgte å flytte den til juni da vi tenkte at vi til den tid kunne samle publikum i salen. Slik ble det ikke, og i løpet av våren tok vi beslutningen om å gjøre den heldigital med sending fra studio. Uansett er det spennende å planlegge en litt annerledes Kundeservicedagene. Tenker også vi får mye lærdom i hvordan vi jobber med konferanser videre fremover.

Hvordan har responsen vært mht deltakere og utstillere? 

– Vi er veldig fornøyde med responsen vi har fått. Folk er positive til at vi opprettholder det faglige tilbudet, og kjører digitalt når vi ikke har anledning til å samle folk fysisk. Vi kjører gode faglige innlegg samt aktiviteter og annet fra vårt digitale utstillerområde, hvor du også blir kjent med våre sponsorer, forteller Haug.

– Det er jo mange som lengter etter å treffes. Likevel ser vi at vi gjør møteplassen enda mer tilgjengelig da du kan følge den uansett hvor du bor i landet. Sånn sett er det mange fordeler med å kjøre digitale konferanser. Vi planlegger likevel for at vi kan samles igjen på Fornebu 26-27 januar 2022!

Hvilken nytteverdi mener du det er å delta på konferansen i år?

– Tekna har arrangert denne konferanse sammen med Kantar siden 2015. Ettersom Tekna er en forening for teknologer, er vi nysgjerrige på hva ny teknologi gjør med måten vi jobber på og hvordan vi møter kundene våre. Dette er en arena for innsikt og inspirasjon, slik at du får et innblikk i hva som skjer utenfor din bedrift;

  • Hva slags tekniske løsninger er det som fins nå og når skal du ta det i bruk.
  • Hvordan skal du lede dine ansatte i en tid med raske endringer og digitalisering.
  • Hvordan har forbrukermønsteret endret seg under korona, og
  • Hva kommer kundene til å forvente av deg fremover.

– Årets tema er rett og slett «smidige og friksjonsfrie kundeopplevelser», og på denne konferansen vil du blant annet få flere spennende caser fra ulike bransjer som jobber med akkurat dette hver dag, forklarer hun engasjert.

Hva kan du si om programmet?

– I år blir hele sendingen fra studio og alt skjer i samme sesjon. Vi har delt opp dagen i 4 tematikker:

Første del er bransjer i omveltning, hvilke endringer vil vi se. Det er Ole Petter Nyhaug fra Opinion som åpner med å dele innsikt fra en fersk forbrukertrendrapport om vedvarende endringer etter korona. I denne bolken vil også Kantar dele innsikt fra sin kundeserviceundersøkelse samt at vi får et praktisk case fra grunderen av imove, en bransje i enorm endring.

Andre del handler om teknologi og kundeservice. Pwc og Oda har jobbet sammen med implementering av AI-løsninger innen kundereise. Oda (tidligere kolonial.no) har hatt en enorm utvikling det siste året hvor etterspørselen skøyt fart når alle skulle handle mat på nett. Dessuten satser de nå også internasjonalt og det blir spennende å høre hva slags tanker de har om veien videre rundt kundeservice. Genesys stiller seg spørsmålet om hvorfor det er så mye teknologi som fins men som vi ikke tar i bruk? Her vil det også vises til eksempler internasjonalt. Hans Olav Bakås har startet verdens første ubemannede helautomatiserte dagligvarebutikk. Hvordan klarer du å sikre høy kundeservice uten ansatte som er fysisk tilstede i butikken? Er det noe av teknologien her som er overført til andre bransjer?

Tredje del om ledelse og organisering. Møller bil klarte faktisk å øke kundetilfredsheten sin under korona. Vi møter også Fjordkraft som har vunnet en rekke priser for beste kundeservice. Hvordan er det de jobber med ledelse og organisering for oppnå såpass fornøyde kunder.

– I en tid hvor vi digitaliserer i et høyt tempo drøfter vi også utfordringen med å fange opp den verdifulle kunnskapen som dine ansatte sitter med, og Tor Sporsem som er forsker på digital transformasjon i Sintef vil dele innsikt fra ulike bransjer.

Siste del om fremtidens kunde og kundeservice 3.0. Hvordan skal vi klare å oppnå smidige og friksjonsfrie kundeopplevelser? Det spm stiller DNB seg og vi hører hva de tenker rundt løsninger som blir viktig for kundene fremover. Puzzel vil også fortelle om spennende nyheter og muligheter som du kanskje ikke er klar over. Dessuten får vi høre fra NRKbeta om hvordan de jobber for å vite om ny teknologi før forbrukeren er klar over at den fins. Her kan man trekke lærdom i måten de jobber på og hva de tenker om teknologi og kundeservice fremover.

Hele dagen ledes av programleder Eirik Norman Hansen som brenner for teknologi og kundeopplevelser. Dagen vil brytes opp med interaksjon og samtaler underveis, avslutter Haug og sier det fremdeles er mulig å melde seg på.

Påmelding mulig helt frem til konferansestart i dag, den 2 juni kl 09.30.

Påmelding her: