Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen med trofeet som viser at NRK ble stemt fram som Norges mest populære arbeidsgiver. Administrerende direktør Eivind Bøe (t.h) fra Randstad.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen med trofeet som viser at NRK ble stemt fram som Norges mest populære arbeidsgiver. Administrerende direktør Eivind Bøe (t.h) fra Randstad.

Disse 20 selskapene vil nordmenn helst jobbe for

I et krevende arbeidsliv er det viktig å stå fram som en attraktiv arbeidsgiver. Employer branding er satt på kartet i stadig flere bransjer, noe som gjenspeiles på topplisten til Randstads kåring av landets mest attraktive arbeidsgiver som ble offentliggjort i en pressemelding 15.juni.

For tredje gang har HR-giganten gjennomført undersøkelsen Randstad Employer Brand Research, og i den sammenheng også satt de største selskapene under lupene for å finne ut hvem som står øverst på listen hos Ola og Kari Nordmann når de skal søke nye utfordringer. Undersøkelsen har nesten 4 000 respondenter her i Norge, og vel 200 000 globalt.

NRK på topp

NRK, som har ligget i toppsjiktet hvert eneste år, tok nå endelig den gjeve prisen som viser at de er best i landet på employer branding. Den øvrige listen viser et godt spenn av selskaper fra ulike bransjer. Mens fjorårslisten var preget av virksomheter fra olje og gass, er nå både IT-bransjen, lakseoppdrett, reiseliv, samt store tradisjonelle giganter som Norsk Hydro og Vinmonopolet å finne på topplisten.

Fokus på employer branding

– Jeg tror grunnen til at employer branding virkelige har blitt satt på kartet er todelt. For det første har vi vært gjennom et svært krevende år for de aller fleste selskaper. Både HR-avdelinger og ledelse har måttet kjempe hardt for å sørge for stabilitet og kontinuitet, sier Eivind Bøe.

– I tillegg har ikke koronaåret bedret situasjonen på de områdene der kandidatmangelen har vært stor tidligere. IT-bransjen og helsesektorene er eksempler på fagområder der det fortsatt er svært krevende å rekruttere til. Dette har selvfølgelig bedriftene sett for mange år siden, og dermed er det å framstå som attraktiv for kandidatene viktigere enn noensinne.

Færre har et ønske om å skifte arbeidsgiver

En av de positive nyhetene for norske bedrifter er at de ansatte føler større lojalitet til arbeidsgiver enn noensinne. 2 av 3 arbeidstakere svarer i undersøkelsen at de har fått økt lojalitet. Til kundeserviceavisen.no sier Bøe at undersøkelsen viser at lojaliteten har økt mest hos dem som har hatt størst valgfrihet med hensyn til bruk av hjemmekontor, og ellers er blitt påvirket minst av pandemien. Bøe forteller videre at det generelt er vanskeligere å få folk til å skifte jobb nå.

Hva tenker du er det mest overraskende ved undersøkelsen?
– Det er overraskende at ikke ønske om jobbsikkerhet har økt mer, under usikkerheten som pandemien har medført. Det kan tyde på at nordmenn generelt er trygg på jobben, forklarer Bøe.

– Med tanke på at det er bedre økonomi i å beholde framfor å ansette nye er dette positivt, sier Bøe, samtidig som han ber arbeidsgiverne være våkne.

Forventer rekordhøy aktivitet på jobbsøkermarkedet

– Etterhvert som vi nærmer oss slutten på pandemien vil arbeidstakerne igjen se seg om etter nye utfordringer utenfor egen arbeidsplass. Vi i Randstad forventer rekordhøy aktivitet på jobbsøkermarkedet i løpet av de nærmeste månedene, forteller han.

Hva bør bedriftene gjøre for å beholde sine medarbeidere?

– Bedrifter bør fokusere på å sikre et godt arbeidsmiljø. Videre er opplæring et område som er stadig viktigere for ansatte. Gode anordninger for dette kan hjelpe godt for å beholde de beste, avslutter Bøe.

Topp 20 listen

  1. NRK
  2. Aker BP
  3. Sopra Steria
  4. DNV
  5. ConocoPhillips
  6. Technip FMC
  7. Norsk Hydro
  8. Equinor
  9. Aker Solutions
  10. Schlumberger
  11. MOWI
  12. Vinmonopolet
  13. Tine
  14. Møller Mobility Group
  15. Scandic Hotels
  16. SAS
  17. Avinor
  18. TietoEVRY
  19. Kongsberg Gruppen
  20. Aibel