REKORDVEKST: Helthjem melder om 128 prosent økning i omsetning i 2020. Foto: Helthjem.
REKORDVEKST: Helthjem melder om 128 prosent økning i omsetning i 2020. Foto: Helthjem.

Hjemlevering til himmels

Helthjem kan rapportere om 128 prosent vekst i omsetning i 2020. – Vi er fortsatt i startgropa på vår vekstreise, sier daglig leder Anders Angen. Samtidig opplyser vekstraketten Morgenlevering i en pressemelding om 87 prosent økning på driftsresultatet for 2020. – Vi leverer en unik opplevelse, sier daglig leder Håkon Liland.

Omsetningstallene fra de to aktørene for 2020 viser sterk vekst:

Omsetningen for Helthjem endte i 2020 på 416 millioner kroner, noe som er en økning på 128 prosent fra året før. Samtidig ble driftsresultatet forbedret fra -4.9 millioner kroner i 2019 til -0.6 millioner kroner i 2020 for det Schibsted- Amedia- og Polaris-eide selskapet.

Daglig leder i Helthjem Netthandel, Anders Lunde Angen, er svært fornøyd med resultatene.

– Helthjem har igjen bevist at vår unike leveringsløsning hvor vi leverer alt fra aviser til pakker og frokostprodukter raskt og enkelt hjem til folk før frokost har en solid posisjon i markedet. Vi opplevde sterk vekst i fjor, og forventer at dette vil fortsette. Vi mener selv at vi er perfekt posisjonert for videre vekst ved vårt fokus på levering hjem av netthandel og fraktløsninger for bruktsalg og sirkulærøkonomi, sier Angen.

Styrker selskapet

Det negative driftsresultatet til Helthjem, tross sterk omsetningsvekst, skyldes investeringer i fremtiden, som blant annet er en rekke nyansettelser.

STOLT: Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel, er stolt over resultatene for 2020. Foto: Helthjem.

– Den enorme veksten Helthjem har opplevd det siste året hadde ikke vært mulig uten våre fantastiske ansatte. De har stått på som helter for å sørge for at folk har fått pakkene sine levert trygt og raskt hjem i en svært krevende tid, og det synes i resultatene våre, sier Angen.

Kategorien med klart størst vekst hos Helthjem, er pakker som sendes mellom privatpersoner. Her har veksten vært på hele 228 prosent. Bruktsalg på markedsplasser som Finn.no og Tise står for den største andelen av pakker sendt mellom privatpersoner.

– Veksten innen hjem-til-hjem pakker er svært gledelig å se, og beviser at vår strategi om å legge til rette for enklere gjenbruk fungerer. Sirkulær økonomi blir bare viktigere fremover, og her er vi godt rustet til å forsterke vår allerede ledende posisjon, sier Angen.

Ny terminal for videre vekst

Helthjem flyttet nylig inn i en ny nasjonal hovedterminal i Vestby kommune. Hovedterminalen er på over 12.000 kvadratmeter, og vil gjøre det mulig for selskapet å håndtere den sterke veksten i pakkevolumet som forventes fremover. Angen er klar på hvordan Helthjem skiller seg ut i markedet.

– Vår hurtige og enkle levering er grunnen til at stadig flere nettbutikker velger Helthjem. Vår nye terminal i Vestby sikrer at vi kan sortere pakkene lynraskt, og kan ha pakkene levert allerede innen 12 timer til 50 prosent av Norges befolkning etter de har vært innom terminalen. Nå ser vi frem til netthandelens høytid til høsten!

Morgenlevering tar av

Håkon Liland. Foto: Morgenlevering

Årsregnskapet for Morgenlevering for 2020 er også klart. Tallene viser at selskapet hadde omsetning på 226 millioner kroner, en økning på hele 162 prosent, fra 86 millioner kroner året før. Også Morgenlevering er eiet av Schibsted og Amedia.

Samtidig ble driftsresultatet forbedret, og endte på 21,5 millioner kroner, opp fra -12 millioner kroner i 2019. Daglig leder i Morgenlevering, Håkon Liliand, er svært fornøyd med de gode resultatene.

– Morgenlevering har hatt en helt enorm vekst i 2020, hvor vi ser at våre produkter har blitt mer og mer etterspurt. Vi innså raskt at vi hadde mulighet til å gjøre en stor forskjell ved å levere kvalitetsprodukter til frokost og raskt og enkelt hjem til folk, sier Liland.

Takket være de ansatte

Selskapet, som leverer frokost- og lunsj-produkter slik som fersk bakst og frisk juice hjem til folk over hele landet gjennom Helthjem-nettverket, har hatt over 2.8 millioner leveranser i løpet av fjoråret, noe som er en vekst på 81 prosent fra 2019. Denne veksten har bare fortsatt i år.

– Denne frekvensen hadde ikke vært mulig uten våre dedikerte ansatte som har jobbet på som hardest for å glede andre med en god frokost da samfunnet stengte ned. Vi har også trengt å gjennomføre en rekke nyansettelser for å få has på den enorme etterspørselen, sier Liland. Jeg vil også berømme innsatsen til avisbudene som hver natt leverer våre pakker sammen med avisene hjem til kundene. De gjør en kjempejobb.

Morgenlevering benytter seg av lokale bakere og produsenter i ulike områder, og sikrer på den måten at baksten i leveransene er så fersk som mulig.

– Det er det spesielle samarbeidet vårt med de lokale håndverkerne som gjør Morgenlevering til en unik opplevelse. Jeg vil også berømme innsatsen til avisbudene som hver natt leverer våre pakker sammen med avisene hjem til kundene. De gjør en kjempejobb, sier Liland.

Populære gaver

Blant bestillingene som har blitt sendt ut, er det spesielt å sende en Morgenlevering som gave som opplever stor vekst. Liland peker på to hovedårsaker.

– Frokost produktene våre har blitt spesielt populære som gaver, noe som folk har funnet svært gledelig det siste året. Vi har også opplevd en sterk økning innen bedriftsmarkedet, hvor nå eksempelvis hotellkjeden Scandic tilbyr Morgenlevering til alle deres digitale møtedeltakere.

Morgenlevering ser nå på å utvide driften og starte opp i nye områder, samtidig som de sikrer de beste produktene tilgjengelig.

– Vi startet nylig opp på Sørlandet, og ønsker fremover å styrke posisjonen vår der blant annet gjennom flere gode samarbeid. Så skal vi ta Morgenlevering enda bredere ut og virkelig sette spor etter oss, noe jeg gleder meg stort til.