Skjermbilde 2021-08-10 kl. 22.21.55

Lett å gjøre rett

Avdelingsdirektør Monica Nyhagebråten har hatt en suksessfull kundeservice-karriere i det private næringsliv. Hun har bygget opp noen av landets ledende serviceorganisasjoner, kjent for å skape gode kundeopplevelser. Nå er det Tolletaten som nyter godt av hennes erfaringer.

Monica Nyhagebråten forklarer at det over tid hadde bygget seg opp et ønske om å gjør enda mer for samfunnet, og hun søkte seg derfor over til en stilling som leder for brukeropplevelser i Tolletaten.

– Tolletaten har som andre offentlige institusjoner vært gjennom en rivende digital utvikling de siste årene. De som fremdeles tror at det går sakte i det offentlige tar grundig feil. Her arbeides det minst like hardt, om ikke hardere, for å skape gode opplevelser for brukere, forteller Monica.

– Målet til avdelingen som arbeider med brukerdialog er å gå fra et fokus som har vært kontroll og sanksjoner, til et fokus på forebygging og veiledning. Sammen med resten av Tolletaten så skal vi gjøre det lett å gjøre rett.

– Fremtiden for Tolletaten er digital. Brukerne skal oppleve samarbeidet med etaten som sømløs og problemfri. Vi arbeider hardt å målrettet for å nå det målet, understreker hun.

Monica Nyhagebråten var gjest i CustomerTre kundeservicepodcast like før sommeren. Hør hele podcasten her.


Podcast | I samarbeid med CustomerTrends AS

Faktaboks

  • Tolletaten er en etat under Finansdepartementet.
  • Organisert i seks divisjoner.
  • Det var 1529 ansatte i etaten per 31. desember 2019.
  • Øystein Børmer er tolldirektør.