Sosiale medier er en stor del av Nordmenns hverdag. 8 av 10 er nemlig på sosiale medier minst en gang per dag i følge Ipsos SoMe-tracker for Q2’21. Sommer og sol gir ingen demper på deres konsum på disse kanaler. Allikevel har alle disse plattformer litt ulike egenskaper og litt ulike kjernemålgrupper.
– Selv om man kan oppleve lite endring fra et kvartal til et annet, viser trendene at det er bevegelser innafor hver enkelte. Facebook er fortsatt den største dekningsmedie blant disse. 75% av kvinner og 63% av menn bruker Facebook daglig. Høyest andel (87%) av Facebook brukere er i alderen 40-59 år, forteller Nathalie Eyde Warembourg, som er Country Manager for Ipsos i Norge.
De yngste er på Snapchat og Instagram
– De yngste målgruppene er i dag hyppigere bruker av Snapchat og Instagram. Det er nesten 2,8 millioner profiler på Snapchat i dag i Norge, 6 av 10 Nordmenn over 18 år. Blant kvinner mellom 18 og 29 år har 9 av 10 en profil på plattformen, som kom for snart 10 år siden. Andel av 30-39 åringer som har Snapchat-profil øker fra 68% i første kvartal 2021 til 74% i andre kvartal 2021, forklarer Warembourg.
Instagram er tett på med litt over 2,7 millioner profiler. Daglig bruk av Instagram er høyest blant kvinner i aldersgruppen 18-29 år (72%), etterfulgt av 30-39 år gamle kvinner (62%).
– Blant de mest populære sosiale medier for de yngste kommer også YouTube hvor de i alderen 18-29 år (56%) er de største daglige brukere. Totalt er det flere menn (52%) enn kvinner (40%) som har profil, og 30% bruker YouTube daglig.
Den store vinneren er TikTok
Warebourg forteller at den store «vinneren» er TikTok.
– Selv om den største målgruppen er mellom 12 og 19 år (ifølge den siste Ipsos Barn og Ungdomsundersøkelsen 2021), bruker nå 13% av befolkning over 18 år TikTok daglig, avslutter hun
Dataene er ikke fra plattformene selv, men fra over 6.000 nettbaserte intervjuer året rundt gitt av nordmenn over 18 år om deres sosiale medier vaner, og hva de selv mener å bruke.
Under følger detaljer for Facebook, Snapchat, Instagram og LinkedIn.
Vi ser at langt flere kvinner (87%) har en Facebook profil enn menn (76%).
Også Snapchat er en kanal som brukes av flere kvinner enn menn. 90% av kvinner i aldersgruppen 18-29 år har en Snapchat profil, og 4 av 5 bruker plattformen daglig.
Instagram er også en plattform som appellerer mer til kvinner enn menn (14% forskjell). Kvinner mellom 18-39 år bruker denne plattformen mest.
Flere menn enn kvinner har profil på LinkedIn, og det er aldergruppen 40-59 år som bruker plattformen mest på daglig basis.