Det var pandemien som virkelig fikk digitale helsetjenester til å skyte fart. Og trenden ser ut til å fortsette ifølge den norske helse-startupen Eyr. Dette fremkommer i en pressemelding fra selskapet denne uken,.
– Gjennom pandemiens første år skjøt flere av våre tjenester virkelig fart, som legekonsultasjoner hjemmefra. Andre tjenester, som reisevaksiner og legeerklæringer til skoleungdom, bremset derimot opp som følge av regjeringens tiltak. I sommer har vi merket at folk er mer tilbake til normalen; de reiser mer, samtidig som den generelle etterspørselen etter digitale helsetjenester har økt, sier CEO Camilla Kluge Foss i Eyr.
Sterk vekst i Danmark
I januar 2021 hadde selskapet 3423 legekonsultasjoner via mobil. Til sammenligning var det 5639 personer med behov for legehjelp i juli. Selskapet har siden januar hatt en vekst i månedlig omsetning på 87%. I løpet av siste halvår har nær 1 million nye kunder fått tilgang til Eyr, svært mange av disse i Danmark.
– Vi har hatt en sterk oppbygning av våre tjenester i Danmark og vi har inngått flere avtaler med store danske forsikringsselskaper som for eksempel GF Forsikring, Europæiske ERV og Gjensidige.
Eyr lanserte i mars psykolog på mobil og ser en oppadgående trend på at brukerne blir stadig mer vant til å bruke digitale helsetjenester og digitale verktøy.
– Å få hjelp av lege eller psykolog via skjerm blir bare mer og mer vanlig. Vi tilbyr et lavterskel tilbud både på lege og psykologsiden, og vi bidrar til å øke kapasiteten i helsevesenet, sier Kluge Foss.
Sommerboost
Bare i juli har Eyr hatt mer enn 10.000 nye nedlastinger av nye brukere og totalt har selskapet nådd rundt 225.000 brukere i Norge og Danmark.
– Før sommeren lanserte vi en ny tjeneste som ga en voldsomt boost. Den gjorde det mulig for folk i utlandet å få registrert sin koronavaksine gjennom Eyr-appen slik at de fikk utstedt koronapass før de kom inn til Norge.Det har vært en suksess og tilbakemeldingene fra brukerne er svært positive og gitt en økning i direkte betalende kunder, sier hun.
For å sikre fremtidig vekst og skalering vil selskapet fremover satse på utvikling av andre, komplementære digitale helsetjenester, i tillegg til å selge software som en SaaS-løsning.
– Med bakgrunn i våre ambisiøse skaleringsplaner vil vi de neste månedene starte en prosess for å hente mer kapital og opplever allerede en sterk interesse fra eksisterende aksjonærer, avslutter hun.
Har dere et eget kundesenter som håndterer henvendelsene både i Norge og Danmark?
– Vi har et eget kundesupportteam med tre personer som hjelper kunder i Danmark og Norge, eller uansett hvor folk i verden befinner seg når de skal bruke Eyr. Svært mange bruker oss enten de er på reise i Norge eller utlandet, da det kan føles trygt å få snakke med en norsk lege. Vi får gode tilbakemeldinger fra kundene våre som gir oss i snitt 4.9 i Appstore. De svarer både på norsk, dansk og engelsk, sier Maren Synnevåg, markeds-og kommunikasjonssjef i Eyr til Kundeseviceavisen.
Hvor stor andel av henvendelsene blir faktisk legekonsultasjoner?
– Alle som bestiller legekonsultasjon gjennom appen får legetime, ellers er det også mulig å bestille vaksiner eller psykolog. Våre leger kan gi deg medisinske råd, skrive ut resepter og gi deg en legeerklæring. De kan også henvise deg til en spesialist og rekvirere blodprøver, avslutter Synnevåg.