Camilla Mindrebøe er markedssjef i LINK Mobility.
Camilla Mindrebøe er markedssjef i LINK Mobility.

Stor økning av falske SMS-utsendelser, slik avdekker du svindlerne

Har du opplevd at noen forsøker å lure deg på SMS? Stadig oftere utnyttes SMS og andre mobilkanaler for svindle. Meldingene som sendes er godt innpakket og det kan være vanskelig å skille ekte meldinger fra svindel. Derfor har LINK Mobility laget en sjekkliste. Ved hjelp av seks konkrete råd, kan du avdekke svindlermeldinger og unngå å bli lurt.

– Vi ser en økende trend av SMS-svindel. Svindlerne blir mer utspekulerte og utvikler nye metoder for å lure mottakerne. Det kan være en SMS som du tror kommer fra din mor eller en SMS som oppfordrer til å trykke på ukjent link. Vi har folk som konstant prøver å forhindre SMS-svindel og gode systemer for å fange opp mistenkelig akvititet. Likevel er det ting du bør se etter for å styre unna svindlerne, sier Camilla Mindrebøe, markedssjef i LINK Mobility.

#1. Virker språket riktig? 

Ofte gir ikke språket mening i en falsk tekstmelding. Det kan være stavefeil, dårlig grammatikk eller unaturlige formuleringer. Det er fordi svindlerne hyppig bruker oversettelsesprogram for direkte oversettelser. 

#2. Er lenken troverdig? 

Svindlere inkluderer ofte lenker i meldingene sine. Disse koblingene er upålitelige og fører deg til en annen nettadresse enn den som er angitt i nettadressen.  

 Sørg for at du ikke klikker på lenken hvis du ikke er sikker på avsenderen! Start med å søke direkte etter avsenders nettsted. Hvis du ikke finner den samme informasjonen som du mottok i tekstmeldingen, er det mest sannsynlig en svindelmelding. 

#3. Er det naturlig at du mottar tekstmeldinger fra avsenderen? 

Det er ofte en god idé å spørre deg selv: forventet jeg å motta en melding fra avsenderen? Ventet jeg på en melding fra avsenderen på dette tidspunktet og på den kanalen? Hvis ikke, dobbeltsjekk hvorfor du kan ha mottatt denne meldingen. 

#4. Er du medlem eller kunde? 

Hvis du ikke er medlem eller kunde, bør ikke avsenderen kontakte deg! I henhold til GDPR har selskaper ikke lov til å benytte din kontaktinformasjon, med mindre du har et forhold til dem. Dette mådu godta i forkant. 

#5. Er budskapet for godt til å være sant? 

Mottok du en melding med et tilbud som høres litt for godt ut? Da er det sannsynligvis også det. 

#6. Ikke gi viktig informasjon 

Det er vanlig at svindlere ber om sensitiv og personlig informasjon. Da bør varsellampene blinke. I tillegg vil svindlerne ofte be om betaling.Husk også at myndigheter og troverdige selskaper aldri vil sende deg melding for å be om passord eller personlig kontoinformasjon. Føler du deg usikker, bør du ring den aktuelle organisasjonen eller selskapet og spørre om de har sendt meldingen. 

Vær oppmerksom. Vær forsiktig. Vær på vakt. Svindel skjer og svindeltekstmeldinger florerer.Bruk disse seks punktene for å unngå ubehagelige situasjoner og lureri.