Karl Munthe-Kaas, med-gründer og administrerende direktør i Oda. Foto: Oda.
Karl Munthe-Kaas, med-gründer og administrerende direktør i Oda. Foto: Oda.

Tilbyr like billig mat på nett som i butikk

Onsdag denne uken senket Oda prisene og blir dermed det første selskapet på 17 år som utfordrer de norske dagligvarekjempene på pris. For første gang får nordmenn like lave priser på nett som i lavprisbutikkene. Samtidig lanserer Oda daglig oppdatert prissammenligning og oppfordrer til mer åpenhet rundt matpriser.

– Å handle dagligvarer på nettet er smart, også for lommeboka. For Odas kunder betyr det stort utvalg til lav pris, høy kvalitet og mer tid til overs, begynner Karl Munthe-Kaas, med-gründer og administrerende direktør i Oda.

– Dette er ikke bare en viktig milepæl for oss, men for hele dagligvarebransjen. Helt fra start har vi trodd at det er mulig å gjøre dagligvarer på nett så effektivt at vi kan konkurrere med lavpriskjedene på pris, samtidig som vi har bedre kvalitet og større utvalg. Og nå er vi her!

Utfordrer dagligvarekjempene

Forrige gang dagligvarekjempene i Norge ble utfordret på pris var da tyske Lidl gjorde inntog i 2004. At Oda nå er en lavprisaktør er et resultat av mange små gjennombrudd og en stadig økende kundemasse.

Hvor mange kunder har dere i dag?

– I høst nådde vi 300.000 unike kunder. Jo flere som handler, jo mer effektivt kan vi pakke og levere, og jo lavere blir prisene. Med dagens prisdropp på dagligvarer sparer gjennomsnittskunden 4000 kroner per år. Samtidig satser Oda knallhardt på utvalg og kvalitet, med dobbelt så mange varer som lavprisbutikkene, forteller Munthe-Kaas.

Vi jobber for å gjøre livene enklere for kundene våre

Og nå handler det om å konkurrere på pris og utvalg?

– Å handle dagligvarer på nettet er smart, også for lommeboka. For Odas kunder betyr det stort utvalg til lav pris, høy kvalitet og mer tid til overs. Vårt mål er å gjøre det så enkelt for kunden at man aldri mer trenger å tenke på pris. Da må det være åpent, enkelt og føles trygt, sier Munthe-Kaas.

Foto: Oda.

Gjennom dagens prisreduksjon vil Oda vise at det er fullt mulig å konkurrere på pris, uten å kompromisse kvalitet og utvalg. Med over 7300 ulike varer, som prisvinnende frukt og grønt-utvalg og ferskvarer fra slakteren Strøm Larsen, har Oda minst like bredt utvalg som de store supermarkedene. I tillegg finner man varer fra Clas Ohlson, Sprell og Barnas Hus i butikken.

– Vårt system er enkelt og effektivt. Vi kan ta tusenvis av varer rett inn på lageret og rett ut til kunden på rekordfart, uten omveien via butikken. Det gir ikke bare ferskere og friskere mat, men også minimalt med svinn. Jo flere kunder vi får, jo mer effektivt kan vi drive, og jo billigere blir det for kunden, forteller Munthe-Kaas.

Ny tjeneste for sammenligning av priser

Oda har denne uken etablert seg som en fast lavprisaktør med prisgaranti, og lover at prisene alltid skal matche Rema 1000. For at kundene skal være trygge på nettopp det, lanserer Oda en helt ny prissjekk for dagligvarer.

Hvorfor prisgaranti?

– Det er ingen hemmelighet at vi er forkjempere for mer åpenhet i matbransjen. Til nå har alt fra hvitevarer og sportsutstyr til forsikring og mobilabonnement hatt åpne prissammenligninger. Nå lanserer vi vår første versjon for dagligvarer på nett. Kundene kan i første omgang sjekke prisen på handlekurven sin mot prisene til Rema og vite at de får alt like billig levert hjem på døra, sier Munthe-Kaas.

Hvilken strategi har dere rundt service og kundebehandling?

– Vi jobber for å gjøre livet enklere for kundene våre. Konkret betyr at det at vi gjennom stort vareutvalg, lave priser og levering på døra sørger for at man ikke lenger behøver å kjøre til butikken og plukke varer selv. Som kunde kan du bestille hjemlevering til det tidspunktet som passer deg best. Vi er tilgjengelige på kundeservice, både på telefon, chat, epost og sosiale medier.

Å handle dagligvarer på nettet er smart, også for lommeboka. For Odas kunder betyr det stort utvalg til lav pris, høy kvalitet og mer tid til overs.

Hvordan jobber dere med innovasjon i forhold til å skape positive kundeopplevelser?

– Som nettaktør er innovasjon kjernen i det vi gjør. Vi prøver oss frem og lanserer ofte tjenester på et tidlig tidspunkt i utviklingen, slik som denne prissammenligningtjenesten som kom denne uka, og som vi jobber med å forbedre fremover, blant annet basert på tilbakemelding fra kunder, forklarer han til Kundeserviceavisen.

Sjekk den nye tjenesten her.

– På antall varer som plukkes per time er vi i verdenstoppen. Vårt system er enkelt og effektivt. Vi kan ta tusenvis av varer rett inn på lageret og rett ut til kunden på rekordfart, uten omveien via butikken. Det gir ikke bare ferskere og friskere mat, men også minimalt med svinn. Vi er også opptatt av å pakke Oda-boksene på en tiltalende måte slik at det skal være hyggelig å åpne den når den kommer på døra. Basert på tankegangen om å gjøre livet enklere for kundene våre, utvider vi også hyppig tilbudet i butikken, nå kan man få varer fra Clas Ohlson, Sprell og Barnas Hus, forteller en engasjert Munthe-Kaas.

– Vi digger kundene våre, og elsker når kjærligheten er gjensidig, jublet Mats André Kristiansen, med-gründer og merkevaredirektør, da Oda hadde de mest tilfredse dagligvarekundene i Norsk Kundebarometer sin måling i 2021. Foto: Oda.

Hva er de viktigste driverne og suksessfaktorenei bransjen?

– Innen dagligvare er det det vi kjenner fra supermarkedene – godt og bredt utvalg av ferske råvarer, og hos lavpriskjedene er det prisnivået som er viktig. Det vi har klart nå, er å forene de to – og samtidig levere på døra, ferdig pakket. Vi forventer at det fortsatt tar litt tid for folk å venne seg til dette, men vi er overbevist om at vi sitter på en uslåelig modell, understreker Munthe-Kaas.

I hvilken grad har covid påvirket handlemønsteret for matvarer fremover?

– Å handle mat på nett har blitt helt vanlig for mange nordmenn. Allerede før pandemien så vi at stadig flere ville handle på nett, og den trenden har økt kraftig det siste halvannet året. Nylig rundet vi 300.000 kunder og vi kommer til å vokse videre også nå som ting går tilbake til normalen.

Hvordan ser du for deg markedet om 2-3 år?

– I Storbritannia er andelen netthandel på ti prosent. I Norge er den fortsatt kun 2 prosent. Vi er sikre at vi kommer på britenes nivå om ikke lenge, sier Munthe-Kaas.

Karl Munthe-Kaas og Oda er på vei ut i Europa.

Og hvor er Oda om 2-3 år?

– Dette er et utrolig spennende tid. Neste år åpner vi et nytt og svært lager på Lier med verdensledende teknologi, som gjør at vi er rustet til å vokse videre og håndtere stadig flere kunder. Samtidig skal vi inn i Tyskland og Finland, avslutter en optimistisk og målrettet Oda-sjef.

Faktaboks

  • Karl Munthe-Kaas er administrerende direktør og medgründer i Oda, tidligere kolonial.no.
  • Munthe-Kaas var også med på å starte bildelingstjenesten Nabobil.
  • Han har en Master i samfunnsøkonomi fra London School of Economics (LSE)
  • Oda er Norges største matbutikk på nett.
  • Ble stiftet av 10 gründere i 2013 som hadde mål om å skape en enklere hverdag for folk.
  • Har utviklet en verdensledende teknologi for handel av dagligvarer på nett
  • Nådde en viktig milepæl denne uken da prisene ble senket for å matche lavpriskjedene.
  • Oda markedsfører nå å ha like lave priser som lavpriskjedene, samtidig som vareutvalget er dobbelt så stort (7500 varer mot 3500).
  • Pakker varene og leverer på døren.
  • Leverer i dag til store deler av Østlandet – fra Lillehammer i nord, til Skien/Porsgrunn i sør.