Fra venstre: Per Eivind Vik, Snarkjøp, Hans Olav Bakås, Mat-Norge, Geir Inge Vik, Snarkjøp.
Fra venstre: Per Eivind Vik, Snarkjøp, Hans Olav Bakås, Mat-Norge, Geir Inge Vik, Snarkjøp.

Snarkjøp Gruppen gjør det enkelt og morsomt å jobbe med matsvinn!

Vi har et klart mål om å bidra til at Snarkjøp gruppen innen 2030 skal halvere matsvinn, gjennom tett og godt samarbeid med våre mange dyktige Snarkjøp-butikker. Det skal være enkelt, morsomt og spennende for våre kunder, men også for ansatte i butikkene. sier Snarkjøp ledelsen.

Snarkjøp gruppen har valgt Mat-Norge sin løsning for matsvinn. Denne løsningen er bygget som et konsept for salg av forundringsposer med mat, hvor det er ingen reservasjon, slik at kunden bare kan komme innom eller dra med seg ett par når de er ute og handler. Posene har en verdi av 250-300 kroner med kort holdbarhetsdato, som blir solgt til kun 99 kroner. 

Visning av Mat-Norge sin dynamisk nettside for Forundringsposer.

Med denne løsningen kan kunden enkelt følge med hvor mange «forundringsposer» som er tilgjengelig til enhver tid, dette via butikken sin Facebook eller hjemmeside. Her slipper kunden å måtte laste ned app, eller gjøre noe form for reservasjon og betaling på forhånd. Dette er uten tvil den enkleste løsningen på markedet, i tillegg spennende og morsomt for kunden, ifølge Snarkjøp gruppen.

Enklere for de butikkansatte

Enkelt blir det også for butikken. Tradisjonelt bruker ansatte mye tid i butikken med å prise ned varer, markedsføre tilbud på enkeltvarer, og i tillegg mange arbeidstimer blir brukt til å legge inn og fjerne tilbudene manuelt fra kasser, apper og andre systemer. Mat-Norge sin løsning automatiserer alt. Det vil si Forundringsposen skannes gjennom kassen og oppdaterer løpende antall tilgjengelige forundringsposer på butikken sin Facebook eller hjemmeside.

Denne mat-svinn-løsningen vil bli å finne i de høyteknologiske «Snarkjøp 24» butikkene, men vil også bli tilgjengelig for de tradisjonelle Snarkjøp butikkene.

– Mat-Norge er stolt over at Snarkjøp Gruppen har valgt vår løsning, og ekstra hyggelig er det at de deler vår interesse og visjon om teknologisk utvikling, ikke minst at teknologien skal være enkelt for både kunder og ansatte i butikken. I tillegg er miljø, og derav FN´s bærekraftsmål en av våre viktigste drivere når det gjelder vårt utviklingsarbeid, avslutter Hans Olav Bakås i Mat-Norge.

Bilde fra FN sambandets nettsider.

Faktaboks

  • Snarkjøp er en landsdekkende kjede for små- og mindre dagligvarebutikker som tilpasser seg sitt lokalmarked i hver enkelt butikk.

  • Mat-Norge er et ledende norsk teknologiselskap for effektiv automasjon og butikkstyring. Teknologien sikrer gode kunde- og brukeropplevelser i alle aldersgrupper, og gjør det enkelt og kostnadseffektivt for butikk og ansatte.