Tonje Wikstrøm Frislid, er Administrerende direktør i Flyr. Hun er den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.
Tonje Wikstrøm Frislid, er Administrerende direktør i Flyr. Hun er den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.

Flyr mot stadig nye mål

Pandemien traff flybransjen hardt. Midt i denne krisen ble idéen til et nytt flyselskap født av Erik Braathen. Vår lørdagsgjest i dag er Administrerende direktør i Flyr, Tonje Wikstrøm Frislid. Hun er også den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.

Flyr er et norsk flyselskap startet av Erik Braathen. Selskapet er norsk og dermed opptatt av at alle som jobber i Flyr har norske lønns- og arbeidsvilkår. Selskapet teller nå cirka 300 medarbeidere, hvorav mange har lang erfaring fra selskaper som SAS, Norwegian, Widerøe og Braathens.

Strategiske, bærekraftige valg

Vi får anledning til et intervju med en travel Tonje Wikstrøm Frislid, som leder et nytt norsk flyselskap i rask utvikling.

Hva med å starte opp et nytt flyselskap under pandemien?

Kan du gi oss litt om bakgrunnen for etableringen av Flyr?

– Da koronapandemien rammet oss og reisebransjen stoppet opp, fikk Flyrs grunnlegger Erik Braathen følgende idé:  Hva med å skape et norsk flyselskap som er skapt for reisende i Norge, bygget opp med en størrelse, organisasjon og rutetilbud som er tilpasset en hverdag etter koronapandemien? Fra dette prosjektet oppstod Flyr – et robust lavkostselskap, med en økonomisk bærekraftig og effektiv forretningsmodell. Vi har moderne operasjonssystemer, en forenklet og heldigital kundereise, og en ledelse med lang og omfattende luftfartserfaring, begynner Frislid.

Stadig flere passasjerer har blitt kjent med Flyr.

Hvilke erfaringer har dere gjort dere så langt?

– Det har vært stor interesse for Flyr, både fra folk som ønsker å reise med oss, fra folk som ønsker å jobbe sammen med oss i selskapet og fra mediene. Vi har en norsk modell med faste og direkte ansettelser basert på kollektivavtaler, partssamarbeid i arbeidslivet og utstrakt involvering av de ansatte. Dette har blitt godt mottatt, forklarer hun.

Service som konkurransefaktor

Hvilken strategi har Flyr valgt ift kundesegment og målgrupper?

– Vi er et nytt flyselskap som skal tilby konkurranse i det norske markedet, og pris er et virkemiddel for at nye kunder prøver oss. Forhåpentligvis kommer tilbake til oss fordi de er fornøyd med den hyggelige servicen om bord, understreker Frislid.

Hvis kundene må endre reisen fikser vi det selvsagt helt uten kostnader

Hva ønsker dere skal være det unike med Flyr? Altså hvorfor skal kundene velge dere?

– I Flyr er vi opptatt av å gi kundene god verdi for pengene, og at det skal være enkelt å reise med oss, fra bestilling av reisen til ankomst på reisemålet. Hvis kundene må endre reisen, fikser vi det helt uten kostnader. Vi er et ansvarlig flyselskap for framtidas reisende, og det skal være enkelt og fleksibelt å reise med oss, forklarer Frislid.

I løpet av kort tid er Flyr blitt et selskap med 300 ansatte.

Hun forklarer at pris- og kostnadspress har ført til at flyselskapene har måttet tyne det de kan ut av ansatte og kunder for å overleve eller være lønnsomme.

– Flyr har fordelen av å starte med blanke ark og en mye mer effektiv modell i bunn enn særlig de tradisjonelle konkurrentene. Det gjør at vi kan bruke tid på å ta godt vare på våre ansatte, og ikke minst våre kunder, understreker hun.

Vi har fått velge virkelig dyktige medarbeidere til vårt kundesenteret

Hvordan har dere rigget kundeservice? Har dere et tradisjonelt kundesenter, eller har dere bare tilrettelagt for digitale løsninger?

– Vi er opptatt av å snu trenden om utflagging, og vårt kundesenter er et godt eksempel på det. Vi har kundesenteret på vårt hovedkontor i Oslo sentrum. De er viktige for oss, det har vært mange som har ønsket å jobbe med oss. Derfor har kunnet velge de vi mener passer inn hos oss i Flyr for å få til det vi ønsker å oppnå med å ta ekstra godt vare på våre kunder. Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger fra kundene allerede, både om hyggelig oppfølging, god hjelp og at vi svarer raskt på telefon og chat, forteller en strålende fornøyd Flyr sjef.

Hva er det kundene i all hovedsak tar kontakt om? 

– Kundene kontakter oss aller mest om endringer av billett og å legge til mer bagasje, spørsmål om dyr om bord og ikke minst kommer det inn mange forslag til hvor vi bør fly.

Høy grad av service er viktig både før, under og etter reisen.

Hvordan har mottakelsen i markedet vært?

– Vi opplever generelt stor interesse og mye engasjement fra folk som vil ut og reise, og vi er godt fornøyde med responsen så langt. Helgen hvor Norge gjenåpnet hadde vi en trafikkøkning på 55% mot helgen før, så vi ser at etterspørselen etter reiser øker i takt med at reiserestriksjonene fjernes.

Vi har fått overveldende positiv respons fra kunder som vil fly med oss igjen

-Vi er et nytt selskap som starter opp i en bransje med store, etablerte aktører, så vi er forberedt på at det tar tid å få kunder til å prøve oss. Interessen har vært stor og de som har forsøkt å fly med oss har gitt oss overveldende positiv respons og vil fly med oss igjen. Det er vi veldig glade for og viser at det har vært et behov og et ønske om et nytt flyselskap i Norge som tilbyr noe litt annet, forteller Frislid.

Nye mål i horisonten

Kan du si litt om ambisjon til Flyr fremover?

– Ja, vi er opptatt av å levere et godt produkt til kundene og av å være et bra sted å jobbe, og er klare for å konkurrere med alle. Vi skal ha en etterspørselsdrevet vekst og bygge selskapet sten for sten. Vi er opptatt av at alle skal konkurrere på like vilkår, og forventer at myndighetene tilrettelegger for nettopp det. Vårt mål er å levere den enkleste flyreisen samtidig som vi skal være noe annet enn mange av konkurrentene våre. Vi er et helnorsk, ikke-statsfinansiert selskap bygget på den norske modellen. Vi utvider gradvis med flere fly og nye ruter, både på det norske stamnettet og til populære reisemål i Europa. Det er en bransje med mye energi, tøff konkurranse og stadige tilpasninger som man må imøtekomme. Med de fundamentale endringene som kommer, er det en fordel å være en ny bedrift hvor vi kan tilpasse oss det nye markedet, forklarer Frislid.

 Hva vil du avslutningsvis si er ”suksessformelen” fremover? 

– Vi skal levere den enkleste flyreisen ved å sette passasjerenes behov først i alt vi gjør, og spesielt gjennom våre digitale tjenester. På nettsiden og i appen gir vi kundene best mulig oversikt og kontroll til å ta valgene som passer best, uten skjulte kostnader og kompliserte vilkår. Opplevelsen av å reise med Flyr skal kjennetegnes ved god service og vennlighet fra start til slutt. Vi vil stadig bli bedre, og vil lytte til kundene våre. Målet er at alle som flyr med oss har lyst til å fly med oss igjen, avslutter en positiv og optimistisk Tonje Wikstrøm Frislid.

Flyr sine passasjerer mot stadig nye populære byer og destinasjoner.


Den første delen av historien 

Flyr startet salget i mai og våre første ruter gikk til Tromsø, Bodø, Evenes med oppstart fra 30. juni. Deretter har vi introdusert Trondheim, Bergen og Stavanger.

Flyrs første utenlandsruter gikk til Nice, Alicante og Malaga 21. august, og nylig kom også Paris, København og Roma inn på rutekartet.

Forrige uke lanserte Flyr nye reisemål til attraktive skidestinasjoner og storbyer i Europa; Salzburg, Milano (Bergamo), Genève, München og Grenoble. Dermed vil norske reisende og skientusiaster få tilgang til direkteruter til flere populære destinasjoner i vinter.

Med disse nye destinasjonene kommer også Østerrike, Sveits og Tyskland på rutekartet til Flyr, i tillegg til reisemålene Flyr allerede har til Frankrike og Italia; Paris, Nice og Roma.

Faktaboks

  • Tonje Wikstrøm Frislid er Administrerende direktør i Flyr, og er den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.
  • Hun har jobbet 11 år I Norwegian som Crewplanner, Manager Crew Pairing, Head of Crew Pairing Optimizer,  Project leader Crew Managment, Vice President Crew Management
  • Tidligere Driftsdirektør i Unibuss
  • Business Unit Director i Coor.