Harald Aalvik er en av ni partnere i gründerfabrikken Askeladden.
Harald Aalvik er en av ni partnere i gründerfabrikken Askeladden.

Askeladden er alltid på leit..

Vi har fått en liten prat med en travel Harald Aalvik i gründerfabrikken Askeladden. Hvordan tenker de? Hvordan jobber de? Hva er grunnen til at de har lykkes med å entre stadig nye bransjer?

Harald Aalvik er en av partnerne i Askeladden. Han har tidligere både jobbet på fiskebåt og i Forsvaret, men gründerkarrieren begynte med dørsalg.

Det begynte med matkasser

Sammen med kompisen Lasse Smedsvig begynte Aalvik å selge Canal Digital ved å ringe på dører. Spørsmålet om de kunne selge og levere andre produkter enn kabel TV selges direkte hjem til kundene dukket raskt opp.

Idéen til salg av matkasser ble til. Det var allerede 8 andre aktører på markedet, men de to gründerne regnet raskt ut at dersom de kunne levere 300 matkasser i uken, så var det mulig å ta ut lønn. Planen skjøt fart da de fikk med Adam Bjerck på laget, som ble deres matfaglige alibi. Kort etter ble Adams Matkasse til, og det ble starten på en reise som har brakt de unge gründerne inn i en rekke bransjer.

Fra hjemlevering av mat til hår til..

En felles kamerat av Harald og Lasse, Andreas Kamøy, kom tilbake fra et studieopphold i Japan med idéen til en frisørkjede. Det gikk ikke lang tid før Cutters ble etablert med Kristian Solheim som medgründer. Kjeden teller i dag hele 110 salonger i Norden.

Det var først etter Cutters ble lansert at Askeladden som gründerselskap ble til. I dag har Askeladden 40 ansatte, og jager stadig nye muligheter og etableringer. I dag er over 20 selskaper under paraplyen til Askeladden.

Hvordan går dere frem for å identifisere nye bransjer?

– Starten var preget av litt mer tilfeldigheter enn hvordan vi jobber i dag. Nå jobber vi svært strukturert og målrettet med å identifisere nye muligheter. Vi overvåker tett hvilke idéer og konsepter som lanseres og «flyr» internasjonalt, og vurderer potensiale i Norge og Norden. Vi følger nøye med på hva som skjer i enkelte inkubator miljøer, som for eksempel i San Fransisco. Når vi ser interessante muligheter, stiller vi alltid spørsmålene: Er markedet stort nok, og kan vi gjøre en forskjell om vi forenkler kundereisen?

Harald Aarvik deltok nylig på et webinar «CATCHING CUSTOMERS’ VOICE IN INNOVATIONS» i regi av Digital Innovation for Growth (DIG) på Norges Handelshøyskole. Blant panelet blant annet professor Tor Wallin Andreassen (til høyre) og adm.direktør i Bulder Bank, Thorvald Kvamme og professor Helge Thorbjørnsen fra NHH. Foto: Steinar B. Christensen.

Ja, for hva tenker du er nøkkelen til at dere lykkes så godt med bl.a Adams og Cutters?

– Det handler, som alltid, mye om timing, og å bygge gode team rundt en satsning. I Adams var vi heldige å få inn dyktige, engasjerte medarbeidere i tillegg til Adam selv. Vi fikk også raskt med oss svenske Lineas Matkasse på eiersiden, og vi traff en bølge og kunne ri markedet. Vi kan vel trygt si vi traff planken, understreker Aalvik.

Et dyktig team, et tydelig konsept, et enkelt budskap og en forenklet kundereise

– Det samme med Cutters. Riktig team, et tydelig konsept, et enkelt og forståelse budskap og en forenklet kundereise traff godt i en veldig tradisjonell bransje. Dette er også modellen vi har jobbet etter i de andre selskapene vi har vært med å starte, forklarer han.

Hvor viktig er kunden og kundereisen når dere utvikler nye konsepter?

– Det som er avgjørende er at konseptet treffer kundebehovet og forenkler kundereisen. Dersom kundene liker konseptet, og kommer tilbake, så har vi truffet godt. Så justerer vi forretningsmodellen deretter. Men det viktigste er at vi gjør det enkelt for kunden å bli og være kunde, forklarer Aalvik engasjert.

Cutters på Lagunen Storsenter i Bergen. Foto: Steinar B. Christensen.

Kan du si litt om hvordan dere tenker rundt kundeservice og kundereiser?

– Vi fokuserer alltid på kunden i de bransjene vi går inn, og ønsker å knekke kundereisen og virkelig forstå hvor vi med vår kunnskap og digitale tilnærming kan gjøre en forskjell. Mange bransjer er styrt av bransjefolk, som selvsagt er dyktige. Men vi ser på hvordan vi kan gjøre det så friksjonsfritt som mulig for kunden både å velge å bli kunde, og komme tilbake igjen og igjen, forteller Aalvik.

Han forklarer videre at Askeladden i de fleste selskapene bygger selskaper som i stor grad bygges på selvbetjeningsløsninger, der bruk av enkle og intuitive apper er viktig i kundedialogen.

– Det er kun innen noen få selskaper som solskjerming det er behov for et mer tradisjonelt kundeservice apparat, forklarer gründeren.

Det skal være enkelt å bli kunde, og de må ville komme tilbake

-Det er viktig for oss at det skal være enkelt å bli kunde, og i den sammenheng ønsker vi å skape kundeopplevelser der vi faktisk kan gjøre en forskjell.

Til slutt, hvor er Askeladden om 3 år?

– Jeg tenker vi fortsatt driver med konseptutvikling og lanserer nye selskaper. Vi er sannsynligvis blitt enda bedre til å identifisere interessante bransjer og muligheter, og til å avklare vår approach i forhold til disse. Men vi har også selskaper som da er kommet i nye faser, som vi må jobbe med for å ta nye steg. Og så tenker jeg vi har enda flere askeladder med oss på laget, og at vi jobber enda mer nordisk. Vi har kanskje også har etablert oss i ytterligere nye land og markeder. Og sannsynligvis har vi også beveget oss inn i B2B markeder. I bunn og grunn ser vi bare muligheter. Det er bare å ha øye og ører åpne, og å lete etter det neste store, avslutter en energisk Harald Aalvik.

Les mer om Askeladden og selskapene her.

Faktaboks

  • Askeladden eies av ni partnere: Karl-Axel Bauer, Nicolai Bauer, Martin Schütt, Lasse Smedsvig, Harald Aalvik, Andreas Rokne, Linn Nærup Børke, Petter Samuelsen og Tim Nilo.
  • Går inn i nye bransjer med kundevennlige, digitale løsninger og nye forretningsmodeller.