Skjermbilde 2021-10-30 kl. 00.46.37

Usikkerhet rundt julegavelevering får nordmenn til å starte innkjøpene tidligere

Hele 3 av 10 nordmenn planlegger å kjøpe årets julegaver tidligere enn de gjorde i fjor. Usikkerheten rundt den internasjonale leveringssituasjonen for en rekke forskjellige populære produkter kan spille en rolle.

Det konkluderes det medi en stor internasjonal julehandelsrapport som betalings- og shoppingløsningene Klarna har utgitt i hele 16 vestlige land.

Mens flest starter julehandelen sin tidligere for å nyte godt av gode tilbud og unngå julestress, oppgir også hele 31 prosent at de er tidligere ute i år enn i fjor for å forsikre seg om at de får tak i produktene de skal ha. 45 prosent av de spurte nordmennene oppgir også at de starter tidligere for å unngå forsinkelser i leveransen av årets julegaver.

– Den internasjonale leveringssituasjonen for enkelte populære julegaver er helt åpenbart presset. Det kan føre til økte fraktkostnader som kan gjøre produkter innenfor flere kategorier dyrere. Det kan også gi lengre leveringstider, eller i verste fall at det blir tomt for produktet. Denne risikoen har tydeligvis mange nordmenn fått med seg, og tilpasser seg ved å starte innkjøpene tidligere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Rapporten er bygd på en stor representativ undersøkelse med 17 000 respondenter i  16 land og Klarnas egne historiske salgsstatistikk.  Bare i Norge benytter mer enn 12 000 butikker seg av deres betalings- og shoppingløsninger.

1 av 6 startet julegaveinnkjøpene i august

I den globale rapporten fremgår det også at nordmenn er blant de landene hvor flest allerede i august hadde startet innkjøpene til jul. Hele 17 prosent var allerede igang. Det er bare i USA, Storbritannia og New Zealand flere startet tidligere. I Sverige oppga langt færre, 11 prosent, at de allerede da hadde startet med innkjøpene til jul.

– Mens mer enn hver tredje nordmann oppgir at de er i gang med juleinnkjøpene før Black Week, starter omtrent like mange opp årets innkjøp i løpet av eller rett etter Black Week. Spesielt de unge netthandlerne planlegger å starte tidlig i år. Den siste tredjedelen har rett og slett ikke planlagt dette, sier Elvestad.

1 av 10: Planlegger å bruke mer enn 10 000 kroner på julegaver i år

Når det kommer til julegaveinnkjøp til venner og familie er nordmenn blant de som planlegger å bruke mest på dette. 1 av 3 nordmenn oppgir de skal bruke mer enn 5000 kroner på julegaver. Bare i USA og Canada planlegger flere å bruke mer enn denne summen ifølge den internasjonale julehandelsrapporten. Hver tiende nordmann (8 %) planlegger å bruke mer enn 10 000 kroner på årets julegaveinnkjøp.

Sammenlignet med fjoråret oppgir 22 prosent av de spurte at de skal bruke mindre penger på julehandelen i år enn i fjor. 18 prosent skal bruke mer, mens resten planlegger det samme forbruket som i fjor, gjennom Black Week og julehandelen.

Like mange vil netthandle på Black Friday som under restriksjonene i fjor

– Mye av dette vil høyst sannsynlig bli brukt på årets store handledag, Black Friday. I fjor viser vår statistikk at det ble handlet for hele 356 prosent mer denne dagen enn en gjennomsnittsdag i løpet av de første ukene i november. Annenhver nordmann oppgir at de også skal handle på Black Friday i år, og like mange som i fjor sier de skal gjøre dette mest på nett. Det er spesielt interessant, gitt at pandemien og smittesituasjonen i fjor nok gjorde at denne andelen var spesielt høy, sier Elvestad.

I år, som i fjor, oppgir 64 prosent av nordmenn at de skal gjøre det meste av sin Black Friday-shopping på nett.

I hele julehandelsperioden, fra Black Week til julaften, er det like mange som oppgir de skal handle mest på nett som i fysiske butikker (40 prosent.) De resterende oppgir de vil handle omtrent like mye begge steder.

Roligere nærmere jul: Mange menn som kjøper «siste-liten-smykker»

Bare i Black Week alene ble det ifjor omsatt for mer gjennom Klarnas betalingsløsninger enn i alle de fire påfølgende ukene til sammen frem til jul.

Spesielt de to siste ukene før julaften går netthandelen, sammenlignet med gjennomsnittet tidlig i november, noe ned. Kategorien som utmerker seg i denne perioden i Norge er salg av smykker og accessories.

–  Mens det i de fleste andre landene fremdeles selges mye klær, elektronikk og sportsutstyr disse siste ukene, er det smykker og accessories, som vesker og klokker, som står ut som vinneren på nett i denne perioden i Norge. Dette er en klassisk kategori hvor menn, som oftere er ute i siste liten med gavekjøpene, finner en passende julegave til kona eller kjæresten, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Dette er netthandelskategoriene som vokste mest* på Black Friday 2020

1. Elektronikk (+ 560 %)

2. Bildeler (+ 445 %)

3. Barneprodukter (+ 402 %)

4. Skjønnhet og helse (+383 %)

4. Smykker og accessories  (+ 367 %)

5. Sport og fritid (+354 %)

* Klarnas salgsstatistikk fra 2020. Veksten i prosent på Black Friday 2020, sammenlignet med netthandelsalget en gjennomsnittsdag i kategorien i perioden 2.-22. november 2020.