I løpet av fredag denne uken har Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If, fått en rekke henvendelser til sentralbordet fra oppmerksomme kunder.
Penger tilgode – bruker navn til ansatte
Disse oppgir at de har fått en SMS eller epost om at en pengesum er trukket ekstra ved en feiltakelse og at de derfor har penger til gode. Ved å oppgi kontonummer og kredittkortopplysninger skal kunden ifølge meldingen deretter få summen refundert.
Avsenderen i mailen er tilsynelatende «Telenor A.S.» med et referansenummer. I mailen oppgis imidlertid signaturen til en av If og Europeiske Reiseforsikrings ekte skadebehandlere, og i mailfeltet står sentralbordnummeret til If.
– Denne typen svindelforsøk viser hvor utspekulerte teknikker som tas i bruk for å lure mottakerne. Samtidig er det en veldig ekkel situasjon for vår kollega, som helt uskyldig og i uvitenhet blir misbrukt i en svindelsak som dette. Vi oppfordrer alle som har fått denne meldingen om å ikke ta dette for god fisk, for så å melde fra til politiet. Vi ville aldri bedt kunden om slik informasjon, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If.
Mange har tatt kontakt
If/Europeiske har i skrivende stund mottatt flere titalls henvendelser fra både kunder, tidligere kunder og ikke- kunder gjennom dagen. Medarbeideren som har fått sin underskrift stjålet, har fått enda flere henvendelser direkte, blant annet via sosiale medier.
– Vi tar saker som dette på høyeste alvor. Nå jobber vi med å kartlegge omfanget, ta godt vare på vår kollega, samt gi god informasjon til kundene våre. Vi vurderer også å anmelde saken til politiet, sier Handeland.
– Det er viktig å presisere at man aldri skal oppgi kontonummer, kredittkortnummer eller annen privat informasjon på denne måten. Ingen seriøse aktører ville ha bedt om den type informasjon i en epost eller per SMS, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.