– Vi har allerede i en periode pilotert løsningen på Bekkestua i Bærum, og erfaringene derfra er så positive at vi ønsker en bredere test, sier Linda Frid Andresen, kjededirektør i Vinmonopolet.
Alltid en kundevert tilstede
Løsningen blir slik man kjenner den fra annen varehandel, med ett viktig unntak; en Vinmonopolansatt vil alltid være i selvutsjekksområdet for å gjennomføre ansvarlig salg, som innebærer å sjekke alder på unge kunder, stoppe eventuelt berusede kunder og forsøk på langing. Pilotbutikkene har 4-6 selvutsjekk kasser.
– Vår erfaring så langt er at selvbetjente kasser forebygger køer og gir raskere og mer effektiv ekspedisjon av forhåndsbestilte nettordre. Særlig tror vi dette kan være et godt supplement for en rekke bypol og butikker, der det tidvis er svært mange kunder samtidig. Vi håper og tror folk vil sette pris på dette nye tilbudet, og kundene så langt er svært positive, sier Andresen til Kundeserviceavisen.
Ordningen vil bli testet gjennom 2022 og deretter evaluert i starten av 2023.
– Med gode testresultater vil ordningene bli vurdert som et fast supplement i butikkene der behovet er størst, avslutter Andresen.