November er en hektisk måned for alle i netthandelsbransjen, med fenomener som “Black Friday”, “Cyber Monday” og julen like rundt hjørnet leveres det ut millioner av pakker over hele landet, dag og natt.
Klar trend
I hjertet av handelen står distributørene, og blant de aller største er Helthjem. Selskapet leverer over ti millioner netthandelspakker i Norge årlig, og legger bak seg nok en måned med sterk økning.
Nye innhentede tall viser en vekst på 20 prosent flere pakker sendt fra nettbutikkene i november 2021, opp mot samme tid i fjor – som også var et år med sterk vekst i netthandelen.
– Svært interessante tall og over all forventning. Det er tydelig at enkel hjemlevering er det foretrukne alternativet ved netthandel. Dette er kjernen av vårt arbeid og naturligvis svært gledelig at stadig flere bruker våre tjenester, sier netthandelsdirektør i Helthjem Netthandel, Daniel Kongstvedt.
Vekst i kosmetikk
Går man dypere ned i de ferske tallene fra Helthjem, vises spesielt en økende trend innen bransjene “accessories” og “kosmetikk”. Her er det spesielt det svenske kosmetikk-konsernet Lyko som vokser sterkt på det norske markedet.
Logistikksjef i Lyko, Anne Persson, forteller at det er spesielt et produkt de har solgt mye av de siste ukene:
– Dette er årets viktigste periode for oss og en utrolig gøy tid. Vi har solgt utrolig mange gaveesker av ulike slag, og det er tydelig at flere benytter anledningen til å kjøpe noe til sine nærmeste, sier Persson.
Andre som gjør det sterkt i netthandelsbransjen er Varner-gruppen, som er et av Skandinavias største motekonsern og består av blant annet Bik Bok, Dressmann og Cubus. Konsernet, som inngikk samarbeid med Helthjem i våres, formidler at de opplever en økende etterspørsel for hjemlevering.
– De siste ukene har vært fantastiske, med høyt salg og mye å gjøre. Vi er stolte over samarbeidet Helthjem og våre kunder er veldig glade for å få levert pakkene sine hele veien hjem, sier teamleder i Varner-distribusjonen, Anders Vessby.
Vekst i nord
– Geografisk sett øker vi i alle regioner i Norge, som forteller litt om hvor vi er på vei og den enorme veksten vi har. Det er faktisk Nord-Norge som øker aller mest nå, hvor vi passerer godt og vel 30 prosent flere sendinger, enn på samme tid i fjor. Det er ingen tvil om at vår enkle hjemleveringsløsninger treffer godt i markedet, sier Daniel Kongstvedt til Kundeserviceavisen.
Er det noe som overrasker spesielt med de gode tallene?
– Vi har opplevd sterk vekst omtrent siden første pakke ble levert ut og skårer stadig godt på kundeundersøkelser, så det er tydelig at vi gjør mye riktig. Noe av det mest gledelige med tallene våre generelt sett, er er at 8 av 10 kunder ønsker at pakkene skal leveres hjem når de bestiller noe – og denne andelen fortsetter å øke. Det passer oss utmerket, som er ledende på denne typen leveringer i Norge – og nå gleder vi oss til de hektiske ukene som er foran oss, forklarer netthandelsdirektøren i Helthjem til Kundeserviceavisen.
– Vi har lagt bak seg noen solide uker, og ser frem til tiden som kommer. Vi elsker denne tiden på året og forventer at det store netthandelstrykket vil opprettholdes videre inn mot jul. Vi står klare for å levere pakker til alle juleglade landet over, helt frem, og til og med på julaften, avslutter Kongstvedt.