– Et tyveri kan skake opp hverdagen. Det er noe uventet som har skjedd. Da er det uansett vår oppgave å hjelpe kunden i den situasjonen kunden er i, sier kommunikasjonssjef i If Sigmund Clementz, til Kundeserviceavisen.
I en pressemelding fra If på NTB skrives det at i desember og januar har forsikringsselskapet If alene mottatt melding om 86 stjålne sykler.
Dyre sykler er med andre ord ettertraktet hos tyvene.
Forståelse, uansett situasjon
– For oss er det viktig å kunne sette oss inn i situasjonen til kunden, og forstå det fra kundens ståsted, forteller Clementz til Kundeserviceavisen.
For noen kan det være meget trøblete i hverdagen, å bli frastjålet en dyr sykkel.
Sømløs skadereise.
– Det er viktig at våre skadebehandlere har god kunnskap, og kan lytte til kundens behov. Ingen skader er like. Det kan være at kunden er midt i samlivsbrudd eller bedriften går konkurs. Da er vårt mål å være den profesjonelle hjelpen, forteller Clementz.
Clementz legger også til at uansett skade, så skal de forsøke å skape en mest mulig sømløs skadereise, ut i fra kundens behov.
Sykkeltyveri kan dekkes av innboforsikring, og det har en raus dekning slik det er nå.
Statistikk er viktig
– Når det er kaldt og vinden biter, møter du ihuga jobbsyklister med piggdekk og avanserte, kostbare sykler, sier Clementz i pressemeldingen.
Noe av det If legger vekt på, når det gjelder tyveri av sykkel, er at meldes inn til Politiet.
«Men det er jo bare en sykkel?»
– Vi stille to krav når man melder sykkel stjålet. Det ene er at sykkelen har vært låst. Det andre er at tyveriet er meldt til Politiet. Vi ønsker at hverdagskriminalitet i Norge skal bli synlig. Noen kan kanskje si «men det er jo bare en sykkel?». Vi vil at det skal inn i Politiets statistikk, og vise bredden av kriminalitet i Norge, sier Clementz til Kundeserviceavisen.
For de som jobber med forsikring, så kan samtaler om sykkeltyveri være en helt vanlig dag på jobben. Det er ofte ikke så lange samtaler med kunder, og erstatningsbeløp kan utbetales raskt.
Men forsikringen skal være en økonomisk trygghet, uansett sak.
Liten skade – stor hjelp
For noen opplever kanskje at huset brenner ned, taket blåser av eller at kjelleren er full av vann. Som kan ha langt større konsekvenser, enn sykkeltyveri.
Likevel er små skader og tyveri også viktig, for å yte god kundeservice.
Tyveri skaker opp hverdagen til folk.
– Den økonomiske hjelpen kan ta byrden av dine skuldre som kunde, sier Clemetzen.
– Noen kunder har kanskje aldri brukt forsikringen sin før. Da må man hjelpe kunden så godt man kan, og veilede.
10 tips mot sykkeltyveri fra If:
- Velg en solid lås det vil ta lang tid å bryte opp. Pris og kvalitet henger som regel sammen.
- Lås sykkelen med to ulike låssystemer, da trenger sykkeltyven ulike verktøy.
- Fest sykkelen i noe solid og fastmontert.
- Sett helst fra deg sykkelen der det er mange folk hele tiden, da er den mer ubehagelig å stjele.
- Parker sykkelen der det er opplyst. Mørke portrom er en sykkeltyvs ønskedrøm.
- Ta vare på kvitteringen, skriv opp rammenummeret på sykkelen og oppbevar det på et trygt sted. Registrer gjerne sykkelen i et sykkelregister.
- Husk å ta av ekstrautstyr som sykkelcomputer før du forlater sykkelen. Ta med batteriet til elsykkelen når du parkerer.
- Tar du av setet på sykkelen, gjør du den mindre attraktiv. Noen demonterer også forhjulet når de setter fra seg sykkelen.
- Et tips for de virkelig vågale og dedikerte: Gjør sykkelen litt stygg ved å male eller lakke på den.
- Når den ikke er i bruk, trives sykkelen best i en låst garasje eller bod.
Kilde: Forsikringsselskapet If