Valtentines

Full trøkk på Valentines dag!

Tiden rundt Valentines dag kan være den travleste perioden for mange bedrifter, og samtidig kanskje den mest innbringende perioden. Kundeserviceavisen har tatt temperaturen hos Morgenlevering, Konfektgalleriet og Mester Grønn for å høre status rundt «kjærlighetens dag» – og om de klarer å ta vare på kundene i den travle tiden.

Konfektgalleriet 

Vivien Silver. FOTO: Konfektgalleriet, Instagram

– Det går i ett! Her er det bånn gass, og kjempetravelt. Det er veldig hyggelig, og vi merker at kundene er ekstra glade, forteller Vivien Silver, daglig leder i Konfektgalleriet i Bergen.

Silver kan fortelle at mange har gjort det til en tradisjon å komme innom butikken rundt Valentines, på lik linje med jul og påske.

FOTO: Konfektgalleriet, Instagram

Konfekten er ferskvare, og derfor er det alltid litt utfordrende å vite akkurat hvor mye som må bestilles inn. Noen ganger vil folk ha røde hjerter, mens andre ganger vil de ha noe helt annet. Det varierer litt fra år til år.

– Det er alt i fra barn og pensjonister som kommer innom oss. Vi har ikke alltid like god tid til hver kunde i denne perioden, slik vi har til vanlig og mulighet for å «koseprate». Men vi smiler, og gir alltid litt ekstra av det vi kan. Vi gir gjerne ut smaksprøve til kunder for eksempel, spesielt på Valentines, sier Silver.

Konfektgalleriet har lang fartstid, og er med sine 32 år den eldste butikken på kjøpesenteret Galleriet.

– Vi er jo en spesialbutikk. Det skal være hyggelig å komme inn til oss, sier Silver.

Morgenlevering

Marius Husebø-Evensen. FOTO: Privat

– Nå er det virkelig full trøkk! Vi merker at mye er utsolgt, og mange produkter har gått fort. Det renner inn med bestillinger. Vi var tidlig ute med å bestille inn nok varer, og det har vært bra, forteller Marius Husebø-Evensen, pressekontakt for Morgenlevering.

Selskapet leverer blant annet tilbud om fersk frokost på dørmatten eller til postkassen. De har hatt en stadig økende oppgang, spesielt siden pandemien. Disse kundene har fortsatt å bruke Morgenlevering videre.

De kan melde om høyere tall i år enn i fjor.

FOTO: Synne Knutsen/Morgenlevering FOTO: Synne Knutsen/Morgenlevering

– Vi må sørge for at alle får det de bestiller, selv om det er sterk vekst. Vi må klare å holde trøkket, og sørge for å ha nok bud inne til å kunne levere. At man får det man skal ha, når man trenger det, sier Husebø-Evensen.

Noe av det folk kjøper mest på Valentines dag, er gjerne en såkalt «kjærlighetspakke», der selskapet har hatt sammen for eksempel bakervarer og blomster i ett.

Husebø-Evensen kan melde om ekstra god stemning, både blant kunder og kundesenteret rundt «kjærlighetens dag».

– På kundesenteret kommer det inn andre spørsmål. Folk spør mer «hva skal jeg gi», i stedet for «hvor er pakken». Da kan de ansatte svare litt annerledes, og det er kjekt. Jeg fikk melding fra kundeservicegjengen, og der var det god stemning. De var supergira og klar!

Mester Grønn

Hege Hildeng. FOTO: Mester Grønn

– Morsdag og Valentine er svært viktige merkedager og salgsdager for oss i Mester Grønn, og hvordan vi skal gi kunden den beste handleopplevelsen er planlagt i over ett år, sier markedsdirektør i Mester Grønn, Hege C. Hildeng.

FOTO: Mester Grønn

Blomsterkjeden har forsøkt å være godt preppet ved å sørge for å ha nok varer inne, nok ansatte på plass, og til å kunne rådføre kundene på best mulig måte.

Noe av det butikkene selger mest av rundt Valentines er gjerne noe rødt – og det går helst i roser og buketter.

Mange sender blomster hjem, eller kanskje som leveranse på jobben til noen.

– Til Valentine får vi gjerne inn en høyere andel yngre kunder som vil overraske med blomster på kjærlighetsdagen. I en Valentine-uke, så selger vi gjerne det dobbelt i forhold til en normal uke, forteller Hildeng.

Utvidelse av åpningstid på kundesenteret er en viktig del. Og for å klare å ha en god standard på kundeservice, har Mester Grønn et eget Servicehelt-program, der de trener året rundt og hver dag på å gi best mulig handleopplevelse og service.

– Akkurat nå under Valentine så er innpakning viktig sammen med muligheten for et personlig kort, så da trener vi litt ekstra på rask innpakning og det å kunne gjøre flere ting samtidig, sier Hildeng.