FOTO: 
Tore Hole Oksnes / Posten Norge AS
FOTO: Tore Hole Oksnes / Posten Norge AS

Posten slår nye rekorder

Posten kan takke engasjerte medarbeidere og fornøyde kunder for gode resultater fra året 2021. I en presentasjon av resultat fra fjerde kvartal og foreløpig årsresultat kunne Posten fortelle at de slo rekordåret 2020, både i kundetilfredshet og drift.

Posten skriver i en pressemelding at de aldri tidligere har levert så mye pakker, som de gjorde i 2021.

– Høyt aktivitetsnivå kombinert med effektiv drift ga et svært godt resultat for 2021. Justert driftsresultat ble 1 525 mill. kroner, som er 102 mill. kroner bedre enn rekordåret 2020, sier Posten.

Fornøyde kunder

Posten har gjennom spørreundersøkelser i år fått en kundetilfredshetsindeks (KTI) på rundt 71, mot 70 i fjor. Kundelojalitet målt i Net Promotor Score (NPS) ble 51,2 i 2021, mot 47,7 året før.

Dette er tall som viser at kundene er veldig fornøyde.

Nye tjenester som døgnåpne pakkebokser, gjør til at de kommer nærmere kunden, nevner Posten i presentasjonen.

FOTO: Håvard Jørstad / Posten Norge AS

– I 4. kvartal ble arbeidet med å utplassere døgnåpne pakkebokser på 1 000 lokasjoner i Norge fullført. Pakkebokser er populære hos kundene. I 2022 er ambisjonen å mer enn doble antall steder med pakkebokser, sier Posten i en pressemelding rundt presentasjonen av årsresultatene.

Det har også vært høy vekst fra netthandel og hjemlevering, kan Posten melder.

Samtidig er det volumfall i post, som har gått ned 11,3% fra i fjor.
Dette er noe Posten forventer skal synke ytterligere.

Pandemi og netthandel

FOTO: Birger Morken / Posten AS

– Fjoråret var preget av et høyt aktivitetsnivå spesielt innen pakker fra netthandel og øvrige logistikk-tjenester. Pandemien og nye handlevaner på nett har vært en kraftig motor bak pakkeveksten, sier Posten i presentasjonen.

Posten viser til «shelfless», som er en helintegrert nordisk fullfillment-tjeneste, som forenkler og tar seg av hele prosessen fra «klikk til leveranse» for kundene. Dette finnes i Norge og Sverige.

Tone Wille, konsernsjef i Posten. FOTO: Posten

Dette er noe de satser på videre, også i Danmark.

– Vi leverte 66 millioner pakker fra netthandel og vi har fått belyst hvor viktig vareleveranser er for et velfungerende samfunn, vi forventer fortsatt vekst i 2022, men på mer normaliserte nivåer, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Posten legger også frem at det i 4. kvartal var offisiell åpning av Posten og Brings nye logistikksenter i Førde, og ny terminal i Tromsø ble satt i drift.

De forteller videre at det i Bergen er en ny terminal under planlegging. De neste fire årene vil Posten investere 3-4 mrd. kroner i terminaler og økt kapasitet i Norge for å møte videre vekst innen pakker og gods.

– Innovasjon og utvikling er helt avgjørende for oss som konsern, sier Wille.


Posten sine resultater fra 4.kvartal og foreløpig årsresultat ble lagt frem 18.februar kl. 09:00