Inger Emilie Haga. FOTO: Unicef
Inger Emilie Haga. FOTO: Unicef

– Hver giver er like viktig

Krigen i Ukraina rammer mange. Noen som må trå til når en krise oppstår, er humanitære organisasjoner. Kundeserviceavisen har snakket med noen av organisasjonene, som har merket en stor pågang i alle sine kanaler. Her tar vi en prat med UNICEF.

Dobling av kontakt

– Vi opplever stor pågang i alle kanaler (mail, telefon og SoMe), en dobling fra hva vi pleier å ha på denne tiden, forteller Inger Emilie Haga som er rådgiver giverkontakt for Unicef.

Givervilje og engasjement.

– Det er en synlig økning i antallet som tar kontakt, en særlig økning i folk som ikke tidligere har vært givere hos oss. Vi ser en betydelig økning i enkeltdonasjoner, vi har til nå mottatt over 6 millioner kroner til nødarbeidet i Ukraina – det er helt fantastisk!

Haga kan fortelle at tempoet er høyt gjennom hele arbeidsdagen.

– Giverkontakt i UNICEF er en liten avdeling, og da vi også er med i «nødgruppen» som jobber spesifikt med situasjoner som det vi ser i Ukraina nå merker vi ekstra godt den store pågangen. Det er utrolig hyggelig og rørende å se den giverviljen og engasjementet det norske folk viser!

FOTO: UNICEF logo

Alle bidrag hjelper

Unicef kan fortelle at de har et sterkt engasjement for barns rettigheter, og at dette er en motivasjon i seg selv når situasjoner som Ukraina oppstår.

– I tillegg er det en stor boost å snakke med så mange flotte og engasjerte givere over hele Norge som har lyst til å bidra.

Ta deg tid!

– Vårt mål som del av Giverkontakt er å sikre mest mulig hjelp til flest mulig barn rammet av konflikten. Derfor har vi stort fokus på å vise frem alle de ulike givermulighetene vi har, og gi god veiledning til hver enkelt som tar kontakt.

Haga kan anbefale andre om å ta seg tid til å se hver enkelt giver.

-Ta deg tid til å virkelig se hvor fantastisk generøse folk er! Hver giver, og potensielle givere, er like viktige.

Haga kan også oppfordre andre som er i samme bransje til å forteller gode giverhistorier til andre kollegaer. Dette mener hun kan motivere.

Donasjon og kompetanse

– Man kan opprette en egen innsamling på hjemmesiden vår. Da kan man jo spre ordet i sosiale medier til venner og kollegaer. Man kan også gå inn på våre hjemmesider for å gi et bidrag, gjennom donasjon og Vipps, sier Haga.

Spre ordet.

Man kan være anonym ved bidrag, dersom man ønsker det.
Det er opp til hver giver.

Har UNICEF noen råd til andre i lignende bransjer nå om dagen?

– Ta pauser underveis: gå vekk fra skjermen innimellom, og gå ut noen minutter, oppfordrer Haga.

– Bruk kompetansen til kollegaer, for å kunne gi best mulig veiledning til alle som tar kontakt. Og ros kollegaene dine!


HER kan du bidra til UNICEF.