Dobling av kontakt
– Vi opplever stor pågang i alle kanaler (mail, telefon og SoMe), en dobling fra hva vi pleier å ha på denne tiden, forteller Inger Emilie Haga som er rådgiver giverkontakt for Unicef.
Givervilje og engasjement.
– Det er en synlig økning i antallet som tar kontakt, en særlig økning i folk som ikke tidligere har vært givere hos oss. Vi ser en betydelig økning i enkeltdonasjoner, vi har til nå mottatt over 6 millioner kroner til nødarbeidet i Ukraina – det er helt fantastisk!
Haga kan fortelle at tempoet er høyt gjennom hele arbeidsdagen.
– Giverkontakt i UNICEF er en liten avdeling, og da vi også er med i «nødgruppen» som jobber spesifikt med situasjoner som det vi ser i Ukraina nå merker vi ekstra godt den store pågangen. Det er utrolig hyggelig og rørende å se den giverviljen og engasjementet det norske folk viser!
Alle bidrag hjelper
Unicef kan fortelle at de har et sterkt engasjement for barns rettigheter, og at dette er en motivasjon i seg selv når situasjoner som Ukraina oppstår.
– I tillegg er det en stor boost å snakke med så mange flotte og engasjerte givere over hele Norge som har lyst til å bidra.
Ta deg tid!
– Vårt mål som del av Giverkontakt er å sikre mest mulig hjelp til flest mulig barn rammet av konflikten. Derfor har vi stort fokus på å vise frem alle de ulike givermulighetene vi har, og gi god veiledning til hver enkelt som tar kontakt.
Haga kan anbefale andre om å ta seg tid til å se hver enkelt giver.
-Ta deg tid til å virkelig se hvor fantastisk generøse folk er! Hver giver, og potensielle givere, er like viktige.
Haga kan også oppfordre andre som er i samme bransje til å forteller gode giverhistorier til andre kollegaer. Dette mener hun kan motivere.
Donasjon og kompetanse
– Man kan opprette en egen innsamling på hjemmesiden vår. Da kan man jo spre ordet i sosiale medier til venner og kollegaer. Man kan også gå inn på våre hjemmesider for å gi et bidrag, gjennom donasjon og Vipps, sier Haga.
Spre ordet.
Man kan være anonym ved bidrag, dersom man ønsker det.
Det er opp til hver giver.
Har UNICEF noen råd til andre i lignende bransjer nå om dagen?
– Ta pauser underveis: gå vekk fra skjermen innimellom, og gå ut noen minutter, oppfordrer Haga.
– Bruk kompetansen til kollegaer, for å kunne gi best mulig veiledning til alle som tar kontakt. Og ros kollegaene dine!