Kristina Nygaard Dyer, arbeidsleder i Kirkens Nødhjelps Giverservice. Foto: Serenity Greenfield
Kristina Nygaard Dyer, arbeidsleder i Kirkens Nødhjelps Giverservice. Foto: Serenity Greenfield

– Motiverende at så mange kontakter oss

Krigen i Ukraina rammer fortsatt mange. Noen som må trå til når en krise oppstår, er humanitære organisasjoner. Kundeserviceavisen har snakket med noen av organisasjonene, som har merket en stor pågang i alle sine kanaler. Vi tar en prat i dag med Kirkens Nødhjelp, for å høre hvordan de har det.

«Kirkens Nødhjelp har jobbet med fredsbygging i en årrekke og har 75 års erfaring med nødhjelpsarbeid.». Dette skriver Kirkens Nødhjelp på sin hjemmeside.

De er nå i full beredskap i Ukraina og områdene rundt, og oppfordrer fortsatt folk til å hjelpe.Til nå har de blitt rørt av det norske folk.

– Vi har sett en fantastisk givervilje hos det norske folket, slik som andre organisasjoner også opplever.

Et behov for å hjelpe

Kunne dere sagt noe om pågangen hos dere nå?

– Kirkens Nødhjelp har opplevd en stor økning i antall henvendelser til Giverservice etter at krigen brøt ut i Ukraina, forteller Kristina Nygaard Dyer, arbeidsleder i Kirkens Nødhjelps Giverservice.

Hva går støtten til? 

– I katastrofer og kriser er det mange som kjenner på et behov for å hjelpe, og vi er rørt av alle som gir for første gang eller gir litt ekstra i denne situasjonen.

Dyer kan også legge til at de har mottatt flere telefoner og eposter enn de pleier.

En stor andel av dem som da tar kontakt med Kirkens Nødhjelp, dreier seg om folk som ønsker å hjelpe økonomisk, eller på andre måter.

– Mange vil gjerne vite hva støtten deres går til, og hva Kirkens Nødhjelp gjør for ukrainere i nød.

Omfattende arbeid

Dette skriver Kirkens Nødhjelp om noe av sitt arbeid i krisen i Ukraina:

«Vi har satt i gang en respons sammen med våre partnere og bidrar med livsviktig hjelp til flyktningene, både i Ukraina, Ungarn, Romania og Polen. Vi har et godt nettverk i dette området gjennom den internasjonale humanitære alliansen ACT Alliance.

Kirkens Nødhjelp og Hungarian Interchurch Aid har etablert et flyktningmottak i Ukraina, i grenseområdet mot Ungarn.

Flyktningene som strømmer på i tusentall har lite eller ingenting å klare seg med i vinterkulden. Mottaket sørger for telt og mobile toaletter, og flyktningene får mat og vann, ulltepper og essensielle hygieneartikler.»

Foto: Kirkens Nødhjelp, logo

Fattige, eldre og sårbare må bære de tyngste byrdene.

Kirkens Nødhjelp kan også opplyse på sin hjemmeside at ansatte på bakken i Ukraina melder om mye bekymring.

– Vi er også bekymret for at mange syke med behov for spesiell behandling, som for eksempel kreftpasienter, ikke får livsviktig behandling. Dette på grunn av store belastninger på helsesystemer i mottakerlandene, og mangel på dette tilbudet på grensen, skriver de.

– Liv går tapt, mennesker drives på flukt, levekår rammes. Fattige, eldre og sårbare må bære de tyngste byrdene. Konflikten kan ramme mange, og vi jobber sammen med partnerne våre for å nå ut til innbyggerne i Ukraina som flykter for sine liv, sier generalsekretær Dagfinn Høybråten på hjemmesiden.

Derfor oppfordrer Kirkens Nødhjelp til å fortsette å støtte, slik at de kan hjelpe mennesker i nød.

Givervilje og motivasjon

Er det en synlig økning i medlemskap/donasjoner og folk som kontakter dere?

– Vi har sett en fantastisk givervilje hos det norske folket, slik som andre organisasjoner også opplever. Spesielt har vi sett en markant økning i antallet faste SMS-givere, i tillegg til enkeltbeløp, sier Giverservices arbeidsleder Kristina Nygaard Dyer.

– Flere faste givere ønsker også å heve sine månedlige beløp, fordi de ser viktigheten av Kirkens Nødhjelps katastroferespons ute i verden og at de selv er med på å redde og forandre liv.

Hva er Kirkens Nødhjelps viktigste visjon og mål, spesielt nå?

En undervurdert oppgave i en vanskelig tid, å fortsette som normalt.

– Giverservice hos Kirkens Nødhjelp står stødig i katastrofer, forteller Dyer.

De håndterer fortløpende alle henvendelser som kommer inn.

Samtidig legger Dyer til at det er en undervurdert oppgave i en vanskelig tid, at den vanlige driften skal fortsette tilnærmet normalt.

– Dette er krevende, men også en del av motivasjonen for å jobbe i en nødhjelpsorganisasjon. På samme måte som at noen i organisasjonen må «rykke ut» til felt, må vi være beredt på å håndtere et økt antall henvendelser, og samtidig økt alvorlighetsgrad i henvendelsene, sier Dyer.

Motiverende arbeid.

Likevel er det veldig motiverende for Kirkens Nødhjelp, at så mange kontakter dem fordi de ønsker å hjelpe.

Hva kan folk gjøre best for å hjelpe nå?

– For de som ønsker å støtte Kirkens Nødhjelps arbeid i Ukraina kan man Vippse til 2426, avslutter Dyer.


HER kan du lese mer om Kirkens Nødhjelp, og støtte dem i sitt arbeid.