Haakon Dyrnes, daglig leder. Foto: Klarkraft, hjemmeside
Haakon Dyrnes, daglig leder. Foto: Klarkraft, hjemmeside

– Vi ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap

Klarkraft ble startet ved at de leste gjennom strømregningen, og ble så forbannet at de startet sitt eget strømselskap. De fokuserer på å prøve å ha rask svartid og fornøyde kunder. – Vi er tross alt strømkunder selv, sier daglig leder Haakon Dyrnes.

– Vi hater å bli lurt, skriver Klarkraft på sin nettside.

De kaller seg selv et strømselskap som ikke juger. Målet til Klarkraft er blant annet å være med på å forenkle strømmarkedet.

Kundeserviceavisen tar en prat med daglig leder Haakon Dyrnes, for å høre hvordan de har hatt det på kundesenteret i den siste tiden med høye strømpriser og mye pågang.

– Kan dere si noe om deres tanker rundt de høye strømprisene? 

Vi forstår svært godt at mange opplever dette som vanskelig, sier daglig leder i Klarkraft AS, Haakon Dyrnes.

Han har erfaring og bakgrunn som leder innenfor mobilbransjen, blant annet for Tele2 Norge og Komplett Norge.

– Vi er tross alt strømkunder selv og har merket de ekstreme strømprisene på kroppen. Derfor er det positivt at myndighetene har iverksatt en kompensasjonsordning som vil vare i hvert fall ett år fram i tid. Så får vi tro at med varmere temperaturer i sikte, så vi også strømforbruket gå ned, og regningene bli litt mer spiselige.

Daglig leder i Klarkraft, Haakon Dyrnes. Foto: Klarkraft på Facebook

Hvordan har det vært for kundeserviceavdelingen hos dere i disse tider?

– Det merkes at høye priser har ført til høyere pågang, men vi var godt forberedt, og vi har klart å betjene telefonlinjene godt og besvart de fleste samtaler på under 30 sekunder, forteller Dyrnes.

– Vi anser det som svært viktig å være tilgjengelig for våre kunder. Både nye og eksisterende kunder skal oppleve at det er enkelt komme i kontakt med oss og de skal få gode svar.

Dyrnes forteller også at de i Klarkraft forsøker å vise forståelse og være lyttende, og være så fleksible som mulig.

Hvordan tar dere vare på arbeidsmiljøet og kollegaer når det står på som verst? 

– Trivsel er en viktig del av arbeidsmiljøet hos oss: Vi sørger for at arbeidsmengde og belegg er godt fordelt. Vi har workshops der de ansatte kommer med deres tilbakemeldinger både om det faglige og det praktiske som kan forbedres – sånn at de kan ha en best mulig arbeidsdag, forteller Dyrnes.

– I tillegg sørger vi for at det er en del sosiale sammenkomster for å bygge opp under en god teamfølelse.

Hvorfor tar folk stort sett kontakt med dere?

– Folk spør om alt fra utsettelse av faktura til at de ønsker å vite mer om spotpris, målepunkt, påslag, AMS og el-sertifikat. Kundene nå nå oss på telefon og e-post.

Dyrnes kan fortelle til Kundeserviceavisen at de har hatt korte ventetider, og høy KTI på godt over 5 de siste tre månedene – der scoren går fra 1-6.

De ønsker at det skal være enkelt for kundene å komme i kontakt med Klarkraft, og har derfor valgt å ha synlig telefonnummer og epostadresse direkte til kundesenteret.

Til slutt, Dyrnes. Hva er topp 3 prioriterte ting i hverdagen for alle på kundesenteret?

  1. Alltid være blide og hjelpsomme: Den viktigste KPIen vår er kundetilfredshet
  2. Være kunnskapsrike og løsningsorienterte: Alltid forsøke å finne den beste løsningen for kunden
  3. First call resolution : Alltid forsøke å løse kundens problem ved første kontakt