– Verdens beste smøreteam er et hårete mål på samme måte som verdens beste landslag er det, men det er målet. Så betyr ikke det at vi kan forvente å ha bedre feste og gli enn alle andre hver gang, forteller Stein Olav Snesrud, smøresjefen i langrenn.
Han tok over som smøresjef i 2018, etter å ha vært en viktig del av teamet i flere år.
– Mye handler om å gjøre en så god jobb som mulig, og slikt sett sørge for at vi ikke har dårlige ski. Vi jobber for å gi løperne en konkurransefordel, men det at vi klarer å levere et høyt gjennomsnitt for alle løperne alle helger, er et minst like godt kvalitetsstempel.
Lagarbeid og prepping
Hva er det viktigste fokuset for teamet, for å yte god service ovenfor utøvere, lag og trenere?
– Samarbeid. Det er lagarbeid. Vi er ett team på 11 personer i tillegg til meg. Vi har forskjellige hovedoppgaver som vi syr sammen til ett godt produkt. Vi har et gli-team, feste-team og vi har de som er ansvarlig for løperskiene.
Samarbeid og høy arbeidsmoral.
– Men alle er involverte, og viktige for at noen som helst har gode ski. Samarbeid og høy arbeidsmoral gjør at vi heldigvis sjelden bommer.
Hva er motivasjonen i teamet?
– Motivasjonen ligger i hvert fall for meg i å få være en del av prestasjonene til løperne. Vi får jobbe sammen med en utrolig dedikert og profesjonell gjeng, som alltid gjør sitt ypperste for å være best og optimaliserer, forteller Stein Olav.
– Man kjenner på nerven i konkurransen og stemningen når det nærmer seg start, at dette er noe som betyr noe for oss også.
Hva kan være en helt vanlig dag for smøreteamet?
– En konkurransedag har et ganske fast oppsett:
Frokost og så komme seg i traileren for å ta en kaffe til, gjøre de siste forberedelsene, og skravle med de andre.
Ca to og en halv time før start starter konkurransepreppen til skirennet. Da starter vi med å finne festesmøring. Om det er klassisk dag så skal løperski smøres, og gli-gutta skal ut og teste hva som er beste gli-produkter. Så tester vi gjennom de aktuelle parene til løperne som skal gå, og lager en rangering.
Hver smører går stort sett en plass mellom 20 og 50 km på ski hver dag på skirenn.
Cirka én time og 20 minutter før start er løperne på plass for å gjøre siste test sammen med smøreren, og velger skiparet løperen skal gå på. Så skal de beste gli-produktene på det beste paret, og justeres med den beste festesmøringen – før løperen står på start.
Etter løpet skal det ryddes opp, vi evaluerer og planlegger neste dag. Kanskje må det testes noen ski til neste konkurranse, og så skal ski klargjøres igjen, forklarer Stein Olav.
– «Fridager» når det ikke er konkurranse er kanskje våre mest slitsomme dager. Da er det klargjøring av ski og skitesting.
– OL og mesterskap er alltid spesielt
Hvordan var arbeidet under OL i år?
– OL var spesielt, men alt rundt skirenn fungerte kjempebra. Vi hadde gode smøreboder, transport, mat, fine løyper, testområde og konkurranser. Så sånn sett fungerte alt bra. Så var det et covid-regime som gjorde at alt var veldig spesielt og lukket.
Å gjøre den samme jobben som alle andre steder.
– Vi fikk lite føling med Kina, og opplevelsen og stemningen i konkurransene blir spesiell når man er en plass hvor veldig mange ikke vet hvordan en langrennskonkurranse fungerer.
Stein Olav forteller likevel at mesterskap alltid er spesielt. Men OL har en atmosfære og noe ekstra over seg.
– Det er det største en idrettsutøver kan oppleve og vi kjenner også ekstra på presset om at vi skal lykkes, slik at utøverne har muligheten til å lykkes, sier han.
– OL strekker seg over en lang periode, og når man er på samme plass så lenge og tross alt har ganske stabilt vær, er det viktig at man ikke låser seg i ett spor. Det er slitsomt å hele tiden jakte forbedringer, selv om mye egentlig ser likt ut som dagen i forveien.
Slitsomt å alltid jakte forbedringer.
Stein Olav forteller at det til sjuende og sist handler veldig mye for dem at de skal gjøre den samme jobben der som alle andre steder.
– Vi har jo muligheten under OL til å optimalisere enda mer, ettersom vi har færre utøvere på start hver dag. Vi skal gjøre det vi gjør på en World Cup dag; systemet skal fungere på samme måte. Og til sist er det vårt systematiske arbeid som gir de gode skiene under alle slags forhold, sier han.
Motivasjon og nerver
Når presset er høyt, hvordan jobber teamet da på best mulig måte?
– Med en god timeplan for hver enkelt, og totalt sett for teamet. Startskuddet på skirennet er vår målgang. Og vi prøver alltid å ha en plan som gjør at vi ikke nødvendigvis er først i mål, men best i mål, forteller Stein Olav.
Startskuddet er vår målgang.
– Når det brenner og ting er vanskelig, handler det om klare beskjeder fra de forskjellige rollene i laget, og at man klarer å snu seg rundt fort. Mye handler også om at vi alltid prøver å planlegge for alle scenarioer dagen før, slik at vi hvert fall har tenkt noen tanker rundt hva som kan skje.
Hvis man skal ta et anslag – hvor mange ski må man smøre?
– På konkurransedag, så tester vi 4-8 par per utøver (12-20 løpere), avhengig av føre, vær og klassisk/skate. Så har gli-gjengen 24 til 40 par, for å finne ut hva som glir, sier Stein Olav.
I praksis er det 10 faste smørere i tillegg til Stein Olav, som jobber fast i traileren.
De har mange forskjellige typer i teamet.
– Fellesnevneren er vel at de brenner for skisporten, skjønner lagarbeid og er glad i å gå på ski/teste ski. Så har vi alt fra personer som har jobbet med dette siden 80-tallet, til folk som la sine egen aktive karrierer på hylla for bare noen år siden. En god mix av mye erfaring og ungt pågangsmot, sier Stein Olav.
Har du noe tall på antall reisedøgn dere har i løpet av et år?
– Cirka 100 døgn fra sesongen starter på Beitostølen, til den avsluttes i slutten av mars.
Mange timer sammen i traileren.
Har dere noen topp prioriterte ting dere må gjøre, for å holde på arbeidsmiljøet?
– Møter på kassa i traileren, disse daglige møtene hvor vi går gjennom hva vi har gjort den dagen og planlegger neste, er viktig for vårt arbeid, forklarer Stein Olav.
– Det er også sosialt viktig at vi kan snakke sammen og lufte utfordringer, når man er så mange timer og dager sammen inni en, ja den er stor, men fortsatt trang trailer.
Utfordringer i fremtiden
Kan du si noe om fremtiden til smøreteamet?
Stein Olav forteller at smøreteamet nå sannsynligvis går inn i en ny tidsepoke.
– Det at fluor i skismøring mest sannsynlig blir totalt forbudt fra neste sesong, gjør at det meste av utviklingen som har skjedd siden 80-tallet nå er historie, og vi starter på nytt.
Inn i en ny tidsepoke.
Han sier at det er en kjempeutfordring for både dem, og de andre teamene.
– Man må da tilegne seg mye kunnskap på kort tid, og det er et stort potensiale for at det blir større forskjeller på ski igjen.
– Ellers er det norske smøreteamet en dynamisk gruppe hvor det jevnt og trutt er noen slutter, og noen nye kommer inn. Slikt sett utvikler vi oss stadig, og tilegner oss ny kunnskap hele tiden, sier Stein Olav avslutningsvis til Kundeserviceavisen.