Denne gjengen sto klare for å ta i mot kundene i landets første Gigaboks-butikk. Sortimentssjef Peter Håkansson, markedssjef Caroline Odden Brenne, Gigaboks-sjef Terje Systad og HR-ansvarlig Astrid Algaard.
Denne gjengen sto klare for å ta i mot kundene i landets første Gigaboks-butikk. Sortimentssjef Peter Håkansson, markedssjef Caroline Odden Brenne, Gigaboks-sjef Terje Systad og HR-ansvarlig Astrid Algaard. FOTO: John Kvalnes

Gigaboks har hatt sin første åpningsuke: – Det har foreløpig gått over all forventning!

Gigaboks er et helt nytt konsept i Norge. Med store forpakninger, bynær beliggenhet og spennende merkevarer, ønsker de å tiltrekke seg alle kunder som ønsker et nytt tilskudd på det norske markedet. – Vi skal ikke erstatte vanlige butikker. Det skal bidra til at du har enda mer å velge mellom på markedet, sier Kommunikasjonssjef i Norgesgrupen ASA, Kine Søyland.

– Det har foreløpig gått over all forventning! forteller Søyland.

27.april åpnet den første butikken i Gigaboks-kjeden, på Metro Senter på Lørenskog.
Planen er å åpne 10 nye butikker innen 2025.

Optimisme rundt oppstarten

– Det har vært mye kunder, og vi har hatt høy omsetning de første dagene. Vi er veldig fornøyde med åpningsuken, og det blir spennende å se hvordan dette går, sier Søyland.

Søyland kan fortelle at åpningsuken foreløpig tyder på at de har truffet med konseptet rundt Gigaboks, og at dette er noe det er rom for i markedet.

Kine Søyland, Kommunikasjonssjef i Norgesgruppen ASA FOTO: Norgesgruppen

– Vi skal ikke erstatte vanlige butikker. Gigaboks er ment å være noe annet. Det er kanskje et sted der en handler sjeldnere; når du skal fylle opp boden, ha store forpakninger av en vare, handle inn til store selskaper eller til en stor husholdning. Det skal bidra til at du har enda mer å velge mellom på markedet, sier Søyland.

Hun var selv til stede under åpningsuken, og opplevde at det var veldig variert hvorfor folk var der.

– Noen hadde lest mye om det i nyhetene, og ønsket å sjekke det ut. Jeg tittet litt ned i handlekurvene til folk for å se hva de hadde prioritert, og det var  veldig variert. Andre kunder likte godt varer fra frysedisken, noen handlet store forpakninger eller testet ut våre asiatiske varer. Vi ønsker at det skal være bredde, og at det skal være flere grunner for kundene til å dra til Gigaboks.

– Vi vil jo at alle skal få en god handleopplevelse, slik at kundene kommer tilbake.

Informasjon blir viktig

– Du treffer et litt annet sortiment. Det er mange varer, med høy kvalitet. Da blir en av våre viktigste oppgaver fremover å demonstrere og informere kundene om alt vi har, sier Søyland.

Store forpakninger, eksotisk mat, spennende merkevarer og kupp på partivarer er noe av det Gigaboks ønsker å tilby kundene.

Søyland sier at Gigaboks skal fokusere på demonstrasjoner hver torsdag, fredag og lørdag fremover.

– Dette er et nytt konsept som ikke har eksistert før. Derfor må vi gi mulighet for kundene til å se alt i praksis, kanskje smake på produkter og bli inspirert. Det viktigste er å fortelle kundene hva dette er. Hvis ikke kundene handler, så blir det heller ikke noe Gigaboks, sier hun.

FOTO: Gigaboks, Norgesgruppen FOTO: Gigaboks

Det blir derfor viktig for Gigaboks å lytte til kunde, se hva de kjøper og være tilstede i butikken – særlig nå i starten.

– At alt er på stell, er viktig. Kunden må få vite hva ting koster, vite hva det inneholder, kan stille spørsmål og få god kvalitet til en god pris. Vi vil at kunden skal oppleve at alt henger sammen, sier Søyland.

– Det er jo kundene vi lever av. Derfor må vi lytte til kundene og se hva de vil ha, og tilpasse sortiment og drift etter det. Vi må jo være ekstra lydhør, spesielt nå i oppstartsfasen. Slik at vi kan tilpasse konseptet og treffe på det kundene vil ha.

FOTO: Gigaboks, Norgesgruppen FOTO: Gigaboks

Fremtiden ser lovende ut

– Etter planen skal det åpnes 10 nye butikker i løpet av 2025. Målsetning om omsetning er på 30 millioner i løpet av det første året. Det er det vi sikter mot, så får vi se hvordan det går, sier Søyland.

– Det blir spennende å se fremover. Denne første butikken i Lørenskog blir referanserammen for alle andre butikker i kjeden. Da vil man kunne se til den, og se på hva som funker og ikke. Evaluering og testing er kjempeviktig.

Søyland forteller at Åsane er neste ut, med planlagt åpning høsten 2022.

– Hvis alt går som det skal, så blir det flere butikker. Det jobbes med konkrete beliggenheter, men ikke noe endelig. Vi ønsker jo bynære områder, og trenger da store lokaler.

Gigaboks har som mål at det skal kunne bli en «destinasjon».

– Vi håper at folk er villige til å ta en liten ekspedisjon, og er villig til å ta turen litt lenger. Enten det er annenhver måned, én gang i uken eller når man måtte ønske. Det kommer jo helt an på livssituasjonen, og hva behovet er, sier Søyland avslutningsvis.