Skjermbilde 2022-05-12 kl. 17.59.29

Finn.no vinner Norsk Kundebarometer andre året på rad

Den nettbaserte markedsplassen Finn.no vinner i 2022 årets kundetilfredshetspris med en score på 85,5 poeng. Bedriften har figurert i toppsjiktet av Norsk Kundebarometer siden de ble målt for første gang i 2007 og vunnet prisen tre ganger tidligere, senest i 2021.

– I lys av samfunnets økte fokus på bærekraft har Finn.no posisjonert seg som folkets foretrukne kanal når det kommer til gjenbruk. De har en veletablert og trygg merkevare som kjennetegnes av gode digitale løsninger. Under pandemien har de i tillegg vist en imponerende evne til å håndtere endringer og nye forbrukertrender, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

Det er hard konkurranse i toppen av årets undersøkelse. På de påfølgende plassene bak Finn.no kommer henholdsvis BMW (84), Tibber (83,4), Vinmonopolet (83,2) og Bilia (83,2).

Les intervjuet Freddie Sjølie, dagens toppsjef i Finn.no, her:

Smarte valg – for deg selv og samfunnet

Fall i kundetilfredshet på landsbasis

I år opplever rundt 2/3 av bedriftene i Norsk Kundebarometer et fall i kundetilfredshet, ned 1 poeng på landsbasis.

– Vi har lagt bak oss et turbulent år! Koronapandemien, forsyningskrise, strømpriskrise og krigen i Ukraina er alle eksempler på viktige hendelser som påvirker både bedrifter og forbrukere. Tilbudet fra bedriftene endres, og kundenes kjøpsadferd er i stadig endring. Dette påvirker også kundenes opplevelse og relasjon til sine leverandører, sier Silseth.

Det største fallet finner man blant norske strømleverandører hvor nedgangen er på hele 6 poeng.

– Vi hadde riktignok forventet en nedgang i denne bransjen som følge av strømpriskrisen som startet høsten 2021, men så voldsomme nedganger enkelte leverandører har opplevd er overraskende, sier Silseth.

Fjordkraft, Fortum og Hafslund Strøm går ned mellom 7 og 12 poeng. På et kundetilfredshetsnivå tilsier dette at en del av disse bedriftenes kunder ønsker seg bort.

En nykommer som begeistrer

Undersøkelsen er imidlertid ikke like bekmørk lesning for én konkurrent blant strømselskapene. For første gang har Norsk Kundebarometer målt nykommeren Tibber og strømleverandøren tar virkelig kundene med storm. Med en score på 83,4 poeng kan de skilte med å ha Norges mest fornøyde strømkunder og plasserer seg over 10 poeng høyere enn nærmeste konkurrent.

– Tibber karakteriserer seg selv som «et uvanlig strømselskap» og har en annen forretningsfilosofi enn de mer etablerte i bransjen. Årets resultater viser tydelig at de har truffet på posisjoneringen sin, sier Silseth.

Han trekker paralleller til hvordan Skandiabanken (nå Sbanken) i sin tid ble mottatt da de ble lansert som en annerledes bank. I Norsk Kundebarometer har banken vært en bransjevinner i alle de 20 årene de har blitt målt.

Kun 13 av 158 bedrifter oppnådde 5 stjerner

Kundetilfredsheten i Norge er samlet sett opp ned 1 poeng fra i fjor. Forskning, og egne undersøkelser fra Norsk Kundebarometer og Handelshøyskolen BI, taler i retning av at bedrifter må opp i en kundetilfredshet på rundt 80 poeng og oppover for å få full effekt i forhold til lojalitet.

Norsk Kundebarometer og Barcode Intelligence har et 5-stjerners ratingsystem på kundetilfredshet og i årets undersøkelse er det 13 bedrifter som kan smykke seg med tittelen 5-stjerner som betyr «begeistrede kunder». For å gjøre seg fortjent til dette må de oppnå en kundetilfredshetsscore på 80 poeng eller høyere.

Se topp 10 under, og få hele listen her.

Les også mer Norsk Kundebarometer i artikkelen om målinger her:

Målinger | #3 | Norsk Kundebarometer