Jan Bjerved, daglig leder i BankID Norge AS. Foto: BankID
Jan Bjerved, daglig leder i BankID Norge AS. Foto: BankID

BankID på mobil skal bort

Gradvis skal BankID på mobil fases ut, og erstattes med app. Etter hvert kommer også biometrisk innlogging. BankID opplyser at over én million nordmenn allerede har tatt appen i bruk, enten BankID-appen eller bankenes apper. – Målet er å kunne gjøre det mulig å bruke BankID hele livet, sier kommunikasjonssjef i BankID og BankAxept, Hege Steinsland.

– BankID moderniseres og blir enda raskere og bedre. Mens du i dag bruker rundt 30 sekunder på en innlogging, vil den nye løsningen ta under 10 sekunder, sier Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept.

Snart kommer appen med biometrisk innlogging med ansikt, tommel eller pin, skriver BankID på sine hjemmesider.

Det er ingen spesifikk dato for når utfasingen av BankID på mobil skal starte, men planen er at dette skal skje gradvis slik at kundene får beskjed i god tid for å kunne tilpasse seg.

Enklere BankID, mindre behov 

– Vi ser at en enklere BankID vil gi mindre behov for kundeservice, og når tjenestene blir færre, så blir det også mindre forvirring og behov for kundesupport, sier BankIDs kommunikasjonssjef Hege Steinsland.

Hun kan fortelle at det er bankene som har kundeserviceservice og support på BankID.

Hege Steinsland, Kommunikasjonssjef BankID BankAxept. FOTO: BankID BankAxept

BankID drifter og utvikler tjenesten, og bidrar med godt støttemateriell og markedspakker som bankene kan bruke i egne flater og kanaler for å lære opp kundene sine.

Målet er å kunne gjøre det mulig å bruke BankID hele livet

– I tillegg til å støtte bankenes kundeopplæring, ønsker vi å ta del i flere initiativ som jobber med støtte til eldre og andre som trenger hjelp til det digitale. Vi ser også på hvordan BankID kan bidra på innovasjon som gjør det mulig å hjelpe andre med fullmakt. Målet er å kunne gjøre det mulig å bruke BankID hele livet, og når du ikke orker selv, bør du kunne få hjelp på en trygg måte, forklarer Steinsland.

– Vi vil bli enda bedre på inkludering når BankID blir enklere og gir bedre veiledning i appen. Det er vanskelig å justere og forbedre denne dialogen i de andre løsningene. Samtidig må kodebrikken bestå for de som ikke klarer å bruke en app.

Rundt 250 pilotbrukere tester for tiden biometrisk BankID. Før det blir en vanlig app for identifikasjon må bankene og brukerstedene ta den i bruk, opplyser BankID om tiltaket.

– Norge er en spydspiss

Leder for ID i BankID Bankaxept, Jan Bjerved, ser positivt på fremtidens tilbud.

– I dag er app et godt alternativ som erstatter kodebrikken, men snart vil appen også tilby en lynrask BankID for betaling og innlogging, kun med biometri eller pin. Tiden det tar å logge inn vil reduseres betraktelig.

Vi gleder oss til å spare nordmenn for tid på innlogging

Jan Bjerved, daglig leder i BankID Norge AS. Foto: BankID

– En raskere BankID med biometri gjør hverdagen enklere for alle. Vi gleder oss til å spare nordmenn for mange minutter, kanskje timer, på innlogging hvert år. Ved signering av avtaler og situasjoner som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, sier Bjerved.

Bjerved legger til at de ønsker en smidig overgang.

– Brukere som har ikke har en smarttelefon eller ikke ønsker å laste ned appen, kan fortsatt bruke BankID på mobil en lang stund til, eller bruke kodebrikken dersom de foretrekker det. Med appene kan vi gi enda bedre informasjon som trygger brukerne, og vi vil stadig forbedre brukeropplevelsen.

Nærmere én milliard brukte Norges «digitale jeg» i året som gikk. Dette er tall Bjerved ser på med stolthet.

– Norge er en spydspiss i digital sammenheng. Da koronapandemien traff oss for to år siden, var BankID helt sentralt for at både bedrifter og personer kunne bruke BankID til å betjene seg digitalt, enten det var støtteordninger, bestilling av koronatester eller medisiner levert hjem.

Biometrisk innlogging er kanskje fremtiden for mange. FOTO: Shutterstock

Høy tilfredshet hos BankID

BankID skriver på sine sider at arbeidet med å utvikle BankID som felles infrastruktur startet i 2000, og i 2004 fikk de første kundene BankID. Fra sommeren 2018 ble BankID, Vipps og BankAxept slått sammen til ett felles selskap.

– Vi er cirka 110 fast ansatte og 50 konsulenter i BankID BankAxept, forteller kommunikasjonssjef Steinsland.

– Vi opererer allerede som egen organisasjon, og snart så fort myndighetene har godkjent det, skal vi utfisjoneres fra Vipps AS.

Målet er å utvikle enda bedre tjenester innen ID og betaling

Steinsland og BankID måler kundetilfredsheten fire ganger i året, og det ser ut til at folk stort sett er fornøyde:

88% er svært fornøyd/fornøyd med å bruke BankID i nett/mobilbanken.
Hele 6 av 10 (64%) er svært fornøyd.
89% svært fornøyd/fornøyd med å bruke BankID i offentlige tjenester.
Bekrefte betalinger på nett: 87% svært fornøyd/fornøyd
Logge inn på medlemssider:  85% svært fornøyd/fornøyd
Signere avtaler: 84% (flest svært fornøyde/fornøyde blant BankID-app-brukerne) svært fornøyd/fornøyd
Innlogging på vegne av bedriften:  78% svært fornøyd/fornøyd
86% vil anbefale appen til venner og kjente.

Målet fremover nå, er å utvikle enda bedre tjenester innen ID og betaling for bedrifter og brukere.

Faktaboks

  • BankID-app tilbys av ca. 90 banker og 500.000 har tatt BankID-appen i bruk
  • Nordea, SpareBank1 og Danske Bank har egne apper for BankID.
  • Du kan laste ned BankID-app for iOS eller Android (du må ha iOS 12/Android 6 eller nyere).
  • Over 1 million har tatt i bruk BankID på app