Konserndirektør i Sporveien, Torgeir Kristiansen, er stolt.
– Vi har jobbet målrettet gjennom mange år med samfunnsansvar, miljø og bærekraft i Sporveien, sier han.
– Passasjerene anerkjenner jobben
Hva betyr det å bli kåret av kundene som den meste bærekraftige bedriften?
– Det er en stor tillitserklæring for oss i Sporveien. Sporveiens visjon er å tilby bærekraftig mobilitet for alle. Dette jobber vi for hver eneste dag, sier Kristiansen.
– Da er det ekstra hyggelig at våre passasjerer anerkjenner den jobben vi gjør, og at vi når frem med kommunikasjon til befolkningen om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn.
I et normalår frakter Sporveien om lag 270 millioner passasjerer med trikk, T-bane og buss.
– Vi er helt avhengig av at alle disse opplever tilbudet vårt som så godt at de velger å fortsette å reise kollektivt, forklarer Kristiansen.
Verktøy for bærekraft
Dette skrev BI etter at kundene kåret Sporveien som mest bærekraftig: «Sporveien Trikken lykkes svært godt med sin posisjonering og merkevarebygging på dette området»
Hvorfor tror dere kundene plasserte Sporveien høyest på listen?
– Sporveien er i seg selv og i sin konstruksjon et verktøy for bærekraft. Kollektivsystemet erstatter enorme mengder biltrafikk hvert eneste år og gir samfunnet store miljømessige gevinster, sier Krisriansen.
– Tenk deg hovedstaden uten kollektivtrafikk men med de samme menneskene og de samme reisebehovene vi alle har hver eneste dag.
Har dere jobbet målrettet mot å bli den mest bærekraftige bedriften?
– Vi har jobbet målrettet gjennom mange år med samfunnsansvar, miljø og bærekraft i Sporveien. På veien har det vært et mål at vi hele veien skal være litt bedre i morgen enn hva vi er i dag. Men vi har aldri hatt som konkret ambisjon at vi skal være Norges mest bærekraftige virksomhet, forteller Kristiansen.
– Dette gir oss masse inspirasjon og motivasjon videre.
Et viktig samfunnsoppdrag
Hva kreves for å bli en bærekraftig bedrift?
– Her er det mange som forsøker å gape over for mye. FNs 17 bærekraftsmål er omfattende, og jeg vil anbefale at man setter seg mål og tar utgangspunkt i gen kjernevirksomhet og virksomhetens etablerte prosesser i bærekraftsarbeidet. Kundenes oppfatning og forventninger til både selskap og produkter kan være gode indikatorer, sier Kristiansen.
Hvordan jobber dere for å ha et godt arbeidsmiljø?
– Det skal være trivelig å jobbe i Sporveien. Vi har et viktig samfunnsoppdrag som innebærer at vi har stor påvirkning på hvordan folks hverdag går opp. For de ansatte i Sporveien er dette en viktig motivator i det daglige arbeidet, sier Kristiansen.
Hva er planene videre for dere nå?
– Arbeid med bærekraft er langsiktig, og vi fortsetter å ta steg for steg i årene fremover. Samtidig håper vi at vi fremover både kan inspirere og lære av andre, avslutter en engasjert Kristiansen.
Her er topp 10 på Norsk Bærekraftbarometer 2022:
Skjermbilde av BIs offentliggjøring av Norsk Bærekraftbarometer 2022
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2022
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5331 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.003 bedriftsvurderinger
- Undersøkelsen omfatter til sammen 158 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2022
(BI)