Trikk Grünerløkka 1_Foto Sporveien
FOTO: Katrine Myhre Holland

Kundene kåret Sporveien som mest bærekraftig: – Det er en stor tillitserklæring for oss

Norsk Kundebarometer har i over 20 år målt lojalitet og tilfredshet blant kunder. For tredje gang har de nå også målt hvor bærekraftige norske bedrifter er, sett hva kundenes ståsted. I 2022 var det Sporveien Trikken som gikk til topps. – At vi vinner bærekraftprisen gir oss masse inspirasjon og motivasjon til det videre arbeidet, sier Torgeir Kristiansen, konserndirektør Kommunikasjon og samfunn i Sporveien.

Med en score på 79,7 poeng, var det altså Sporveien Trikken sin tur på toppen av pallen på Norsk Bærekraftbarometer. De har tidligere ligget som nummer to.

Konserndirektør i Sporveien, Torgeir Kristiansen, er stolt.

– Vi har jobbet målrettet gjennom mange år med samfunnsansvar, miljø og bærekraft i Sporveien, sier han.

– Passasjerene anerkjenner jobben

Hva betyr det å bli kåret av kundene som den meste bærekraftige bedriften?

– Det er en stor tillitserklæring for oss i Sporveien. Sporveiens visjon er å tilby bærekraftig mobilitet for alle. Dette jobber vi for hver eneste dag, sier Kristiansen.

Torgeir Kristiansen, konserndirektør Kommunikasjon og samfunn i Sporveien. FOTO: Sporveien

– Da er det ekstra hyggelig at våre passasjerer anerkjenner den jobben vi gjør, og at vi når frem med kommunikasjon til befolkningen om hvordan trikk og T-bane er avgjørende for et bærekraftig samfunn.

I et normalår frakter Sporveien om lag 270 millioner passasjerer med trikk, T-bane og buss.

– Vi er helt avhengig av at alle disse opplever tilbudet vårt som så godt at de velger å fortsette å reise kollektivt, forklarer Kristiansen.

Verktøy for bærekraft

Dette skrev BI etter at kundene kåret Sporveien som mest bærekraftig: «Sporveien Trikken lykkes svært godt med sin posisjonering og merkevarebygging på dette området»

Hvorfor tror dere kundene plasserte Sporveien høyest på listen?

– Sporveien er i seg selv og i sin konstruksjon et verktøy for bærekraft. Kollektivsystemet erstatter enorme mengder biltrafikk hvert eneste år og gir samfunnet store miljømessige gevinster, sier Krisriansen.

– Tenk deg hovedstaden uten kollektivtrafikk men med de samme menneskene og de samme reisebehovene vi alle har hver eneste dag.

Har dere jobbet målrettet mot å bli den mest bærekraftige bedriften?

– Vi har jobbet målrettet gjennom mange år med samfunnsansvar, miljø og bærekraft i Sporveien. På veien har det vært et mål at vi hele veien skal være litt bedre i morgen enn hva vi er i dag. Men vi har aldri hatt som konkret ambisjon at vi skal være Norges mest bærekraftige virksomhet, forteller Kristiansen.

– Dette gir oss masse inspirasjon og motivasjon videre.

Det skjer stadig nytt hos Sporveien. Her er det testkjøring av ny trikk. FOTO: Katrine Myhre Holland

Et viktig samfunnsoppdrag

Hva kreves for å bli en bærekraftig bedrift?

– Her er det mange som forsøker å gape over for mye. FNs 17 bærekraftsmål er omfattende, og jeg vil anbefale at man setter seg mål og tar utgangspunkt i gen kjernevirksomhet og virksomhetens etablerte prosesser i bærekraftsarbeidet. Kundenes oppfatning og forventninger til både selskap og produkter kan være gode indikatorer, sier Kristiansen.

Hvordan jobber dere for å ha et godt arbeidsmiljø?

– Det skal være trivelig å jobbe i Sporveien. Vi har et viktig samfunnsoppdrag som innebærer at vi har stor påvirkning på hvordan folks hverdag går opp. For de ansatte i Sporveien er dette en viktig motivator i det daglige arbeidet, sier Kristiansen.

Hva er planene videre for dere nå?

– Arbeid med bærekraft er langsiktig, og vi fortsetter å ta steg for steg i årene fremover. Samtidig håper vi at vi fremover både kan inspirere og lære av andre, avslutter en engasjert Kristiansen.

Her er topp 10 på Norsk Bærekraftbarometer 2022:

Skjermbilde av BIs offentliggjøring av Norsk Bærekraftbarometer 2022

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2022

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5331 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.003 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 158 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2022
    (BI)