Frederic Laziou, Chief Executive Officer (CEO) i Puzzel.
Frederic Laziou, Chief Executive Officer (CEO) i Puzzel. FOTO: Puzzel

Frederic er CEO i Puzzel, og jobber hardt for god service: – Vi lærer hver dag

Frederic Laziou startet som CEO i Puzzel i 2021. Med over 20 års erfaring i teknologibransjen kunne Frederic bruke sin erfaring til å utvide Puzzel, og være en pådriver for den internasjonale veksten. Han elsker å få ting gjort, og hater status quo. – En av grunnene til at jeg valgte å bli med i Puzzel, var for å prøve å gjøre selskapet til et av de beste i Europa, sier han.

 

Selskapet Puzzel har over 20 års erfaring med kontaktsenterløsninger, og er i dag en av de ledende aktørene innen kundekommunikasjon i Norge.

Med Laziou på laget, så har de styrket posisjonen internasjonalt.

– Vi vokser stadig, og prøver alltid å utvikle oss og holde oss relevante for våre kunder, ansatte og samarbeidspartnere, forteller han.

 

En ekte europeer

Kan du fortelle litt om deg selv?

– Jeg er fra Frankrike, bor i Stockholm og jobber i det norske selskapet Puzzel. Jeg har også studert og reist mye i Storbritannia og Tyskland. Så jeg kaller meg selv en ekte europeer, sier en engasjert Laziou.

Før Frederic kom til Puzzel 2021, så var han administrerende direktør hos Tacton Systems AB. Han har også hatt fremtredende roller som leder hos 24 Solutions AB, Capgemini og Altran.

Frederic Laziou er en engasjert og hardtarbeidende leder. Foto: Privat

Hvordan har det gått som CEO for Puzzel så langt?

– Alt i alt har det gått bra. Fra kun å være et norsk selskap som solgte internasjonalt, så har vi blitt en internasjonal organisasjon. Det virker som vi gjør mye av de rette tingene, for vi vokser jo stadig, sier Laziou.

Vi må levere empatisk hybrid kundeservice

Puzzel har over 250 ansatte verden over, og langt over 1000 kunder. Puzzels verdier er Oppfinnsom, Pålitelig, Ansvarlig og Tilpasningsdyktig.

Verdier som Laziou prøver å etterstrebe.

– Kundene lever i en verden i stadig utvikling. Da er det viktig at kundeservice følger med, og gir det kunden vil ha til enhver tid. Jeg tror vi alle har de samme utfordringene i bransjen, og det er å kunne levere empatisk, tilpasset kundeservice i alle kanaler – som er lagt til rette for hver enkelt kunde. I tillegg til å være personlig og effektiv, sier Laziou.

Krevende å være leder

Hvordan er det å være leder?

– En dag for meg starter enten i Oslo, Stockholm eller London, eller på vei til en av disse stedene. Mine tre store interessefelt i hverdagen, og som jeg forsøker å ivareta, er kunder, partnere og medarbeidere, forteller Laziou.

– Og som en forbruker selv i samfunnet, så er det viktig for meg at kundeservice går kjapt, at det er personlig og med empati. Derfor må vi kjenne kundene våre, sier han.

Laziou kan fortelle at Covid var en stor game-changer i selskapet.

Det er fantastisk å lede et team, og se resultatene!

– Det er jo mange ansatte som fortsatt arbeider fra sofaen, og da må jeg finne ut hvordan vi skal organisere dette, og ta vare på alle. Vi må skape et formål, og jobbe sammen mot det – slik at alle har en grunn til å komme på jobb, sier Laziou.

Men rollen som leder kan også være ensom.

–  Alle kan gjøre feil, men som leder må man ta ansvaret. Da kan være en ensom rolle. Det positive er å se når alle jobber og drar i samme retning. Det er fantastisk å lede et team, og se resultatene, sier Laziou.

 

Det er en stor gjeng som etter hvert jobber i Puzzel. FOTO: Puzzel

 

Fremtidens kundeservice

Er det forskjeller på kundeservice i Norge og Europa?

– Det er nok en del forskjeller i Europa når det kommer valg av teknologi. Det bringer oss til mange diskusjoner rundt datasuverenitet. Alle vil ha dataene i sitt land, men vi må da kunne ha et klart svar til kunden, når de spør «hvor er mine data?», forklarer Lazaiou.

Kundeservice trenger både mennesker og teknologi

Laziou mener at den beste kundeservicen er å kombinere teknologi og mennesker.

– Vi trenger begge deler for å kunne opprette livslange forhold med kundene; IT og EQ, sier han.

Hva tror du er fremtiden?

– Min eldste sønn kontakter nesten aldri kundeservice. Mange ønsker gjerne å finne ut av problemet på egenhånd først, før man trenger å kontakte noen og interagere med et menneske. Da blir det viktig å kunne løse kundens problem raskt, gjerne gjennom kunstig intelligens og verktøy som hjelper deg tidlig.

Laziou mener også det blir viktig at man deler idéer i bransjen.

– Vi må kommunisere med hverandre, dele idéer og opprette fellesskap – slik at vi lærer av hverandre. Så må vi alle prøve å levere en bedre kundeopplevelse for hver dag som går, for vi lærer jo noe nytt hver dag, avslutter Laziou.

Om Puzzel

Puzzel er en ledende leverandør av skybaserte kontaktsenterløsninger og var blant de første til å utvikle et skybasert kontaktsenter. I dag kombinerer Puzzel omni-kanal teknologi med kunstig intelligens for å kunne tilby komplette løsninger for kundedialog i den digitale tidsalder.

Puzzel har over 20 års erfaring med kontaktsenterløsninger.

Selskapet har hovedkontor i Oslo, og kontorer i seks Europeiske markeder, inkludert Storbritannia.