Produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.
Produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren. FOTO: Frende Forsikring

Frende ser en økning i forsikringer mot sommeren

Sommeren er her, og for mange betyr det ferie, avslapping, fri og lave skuldre. Men det er ikke alltid det er tilfellet. Tyver og svindlere tar dessverre ikke sommerferie. – Pass på deg selv og dine i ferien, sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Lommetyveri og festival-svindel

– Vi ser spesielt på reiseforsikring at en betydelig del av skadetilfellene handler om tyveri. Når det gjelder innbrudd i hjemmet ser vi at utviklingen er stabil eller synkende, sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren. FOTO: Privat

Det er jo en del som dessverre blir svindlet når de skal kjøpe festival-billetter. Hva er deres erfaringer i Frende?

– Vi ser at det er et økende problem og at det er noe flere kontakter oss om i dag, sammenlignet med tidligere, sier Øren.

Vi ser alltid en økning av reiseforsikringer inn mot sommeren

Er det noe økning eller nedgang i forkant nå av sommeren, i kunder som ønsker forsikringer? 

– Vi ser alltid en økning i salget av reiseforsikringer inn mot sommeren, også i år. Andre forsikringer har gjerne en svak nedgang i sommerferien. Det er få som bruker sommerferien til å gå gjennom forsikringsforholdet sitt, sier Øren.

Hva er deres erfaringer med lommetyveri – er dette utbredt blant folk som kontakter Frende?

– Vi får meldt inn en del lommetyverier på reiseforsikringen i løpet av sommermånedene. Det er som regel dekket av forsikringen så lenge du ikke har vært veldig uaktsom og for eksempel gått fra mobilen eller lommeboken på bordet mens du går i baren eller på toalettet, sier Øren.

FOTO: Shutterstock

Fokus på god kommunikasjon

Hvordan fokuserer dere på god kundeservice i Frende?

– Vi gjør mye i Frende for å fokusere på god kundeservice. Det er utrolig viktig å ha kunnskapsrike, engasjerte og dedikerte rådgivere, som har det gøy på jobb. Det merker kunden, sier Bjørn Bohne og Thomas Otto, som leder kundesenteret i Frende.

De forteller at de fokuserer på god kommunikasjon, med et enkelt og forståelig språk.

Vi viser kundene at vi bryr oss litt ekstra om dem og det de lurer på

– Å ha korte svartider er viktig for kundeopplevelsen, samtidig som de skal få trygge svar og riktig hjelp hver gang, legger de til.

Bohne og Otto kan fortelle at de hver dag får rundt 1700 inngående henvendelser på kundesenteret i Frende.

Thomas Otto og Bjørn Bohne, som leder kundesenteret i Frende. FOTO: Frende Forsikring

– Vi er klare for ta imot deg

Hvordan er dere organisert på kundesenteret?

– Kundesenteret vårt er organisert i tre. En del hjelper eksisterende kunder og distributørene våre. En jobber med nye kunder og redning, og en jobber med bedriftsmarkedet, sier Thomas Otto og Bjørn Bohne.

De forteller at det hver dag sitter 45 av de 55 ansatte på kundesenteret klare til å ta imot henvendelser på e-post, telefon og fra nettsidene våre, frende.no. Resten jobber utgående mot kunder eller med redning.

– Tidligere var 65 prosent av henvendelsene på telefon og resten på e-post, men nå er stadig flere kunder innom frende.no før de tar kontakt. I dag er omtrent halvparten av henvendelsene på telefon og halvparten skriftlig, altså på e-post eller henvendelser via nettsidene våre, frende.no, sier Otto og Bohne.

Pass på verdisakene dine, og ikke forlat dem uten tilsyn

Hva er deres råd til folk som nå skal reise fra hjemmene sine, med mange eiendeler og verdi?

– Pass på deg selv og dine i ferien, og ta godt vare på tingene dine når du er på reise. Pass ekstra på identitetspapirene dine. Ikke forlat sekker, vesker og liknende uten tilsyn, sier både Øren, Bohne og Otto avslutningsvis.

Kundesenteret til Frende

Kundesenteret til Frende er delt i 3: En del hjelper eksisterende kunder og distributørene våre. En jobber med nye kunder og redning. En jobber med bedriftsmarkedet.

Hver dag sitter 45 av de 55 ansatte på kundesenteret klare til å ta imot henvendelser på e-post, telefon og fra nettsidene, frende.no. Resten jobber utgående mot kunder eller med redning.

Hver dag får Frende rundt 1700 inngående henvendelser på kundesenteret vårt i Frende.

Tidligere var 65 prosent av henvendelsene på telefon og resten på e-post, men nå er stadig flere kunder innom frende.no før de tar kontakt. I dag er omtrent halvparten av henvendelsene på telefon og halvparten skriftlig, altså på e-post eller henvendelser via nettsidene.