PostNords kundeservice-team i Bergen.
PostNords kundeservice-team i Bergen. FOTO: PostNord

PostNord ønsker å være en hverdagshelt: – Våre kundebehandlere står på hver dag

PostNord jobber hardt for å kunne redde den forsinkede brudekjolen, levere viktige deler til oljerigger og spare miljøet for unødige utslipp. – God kundeservice er ikke bare avhengig av hvordan vi oppfører oss mot kunden, men også hvor godt vi samarbeider internt i PostNord for å løse kundens problem, sier Haakon Nikolai Olsen som er pressesjef, Ayse Davidsen som er sjef for kunderelasjon og teamleder Jacob Nelson i PostNord.

Hva motiverer dere i PostNord?
– Hos oss på kundeservice er det å være en hverdagshelt. Vi er en samfunnskritisk aktør og vår oppgave å levere pakker til hele Norges befolkning på en trygg og god måte. I blant er det visse forsendelser som betyr ekstra mye, sier Olsen, Davidsen og Nelson.

– Når vi transporterer betydningsfulle pakker tar gjerne kundene kontakt med oss på kundesenteret, og det er vår jobb å sikre at alt går i orden. Som å redde en forsinket brudekjole eller arrangere helikopterlevering av en kritisk del til en oljerigg. Vi skaper nye PostNord-ambassadører hver dag.

Fra venstre: Haakon N Olsen, pressekontakt for PostNord, Ayse Davidsen som er sjef for kunderelasjon (PostNords kundeservice-enhet) og Jacob Nelson som er teamleder, og jobber også med kundeservice / kunderelasjon. FOTO: PostNord. Foto av Jacob: Geir Anders Rybakken Orslien

Det er vår jobb å sikre at verdifulle pakker kommer frem

Hvordan fokuserer dere på god service, og å ta vare på kunder?
– Det som er unikt i logistikkbransjen er at hver henvendelse er knyttet til en pakke som skal frem til riktig mottaker. God kundeservice er ikke bare avhengig av hvordan vi oppfører oss mot kunden, men også hvor godt vi samarbeider internt i PostNord for å løse kundens problem, sier Olsen, Davidsen og Nelson.

De ser at flere vil være selvhjulpen.

– Vi ser at flere av kundene våre velger å kontakte oss via chat og sosiale medier, og aller helst vil de kunne hjelpe seg selv. Så det er viktig for oss å sørge for at dette er noe vi legger godt til rette for, sier de.

Hvordan jobber dere for et godt arbeidsmiljø?
– Vi fokuserer på mangfoldig rekruttering, trygghetsbasert ledelse og gode ergonomiske kontorplasser. Dette ser vi skaper positive ringvirkninger blant våre ansatte. Vårt gode arbeidsmiljø må i stor grad krediteres våre fantastiske kundebehandlere som står på for både kunder og kolleger! forteller Olsen, Davidsen og Nelson.

Vår prioritet er å alltid levere, og at de ansatte trives hos PostNord

Særlig under Black Friday og julehandel dobles kapasiteten for å følge opp kundene.

– Alle som har jobbet i logistikkbransjen vet at dette er en utfordrende og morsom periode, hvor man er nødt til å brette opp ermene! sier Olsen og teamet engasjert.

Hva er deres viktigste hjertesaker og prioriterte ting i hverdagen?
– Vår prioritet er å alltid levere! Uansett hvordan vi vrir og vender på det, er det i bunn og grunn det alle jobber for. Menneskene som jobber hos oss skal føle at de har det de trenger, og at de elsker det de gjør, forteller Olsen, Davidsen og Nelson.

– Når det kommer til hjertesaker, så må det være gratis frakt av humanitær hjelp til Ukraina*.

Levering og kvalitet på kundeservice er førsteprioritet for PostNord. FOTO: PostNord

Hva er visjon og mål i PostNord?
– PostNord visjon er å bli Nordens foretrukne transportør. Mai 2022 utpekte Financial Times PostNord til en av Europas klimaledere basert på våre reduksjoner i karbonutslipp, og nå har vi satt oss enda høyere mål – å være utslippsfri innen 2030, forteller Olsen og PostNord.

Det er spennende tider, og vi har mye å glede oss til i fremtiden

Har dere ellers noen videre planer fremover?
 I løpet av 2022 skal vi utplassere cirka 3000 pakkeautomater i Norge. I tillegg investeres det i terminaler, blant annet i Bergen, Kristiansand og Drammen. Disse tre terminalene vil være med på å bidra til at vi tredobler vår kapasitet innen 2025, sier Olsen, Davidsen og Nelson.

– Drammen blir en logistikkterminal på 15 155 kvadratmeter over to plan, med en sorteringskapasitet på rundt 14.500 pakker i timen. Vi har masse spennende å se frem til! avslutter de.


*PostNord tilbyr at alle kan sende «vanlige flyttekartonger» med forsyninger opp til 20 kg gratis til Ukraina – mer info finnes her.  

Faktaboks

PostNord er tilgjengelig i de vanlige kanalene (Chat, tlf, SoMe osv). De ønsker å treffe kunden der kunden ønsker. Til vanlig er det under 1% som kontakter dem. Men særlig under Black Friday og julehandel.

Her er det vanligste grunnen til at folk tar kontakt:  

  • Svindel – Tilfeldige personer har blitt utsatt for et svindelforsøk, der noen utgir seg for å være PostNord
  • Omadressering – Kunder ønsker å få sendt pakken til en annen adresse eller utleveringssted. Kan for eksempel være at de har dratt på hytta 
  • Info om leveringstidspunkt – Kunder tar gjerne kontakt dersom forsendelsen ikke er levert