Nå kan varene som kundene til Elkjøp og Mathilde Arneberg (t.v.) bestiller på nett, få gratis haik med dagligvareleveringene til Oda og norgessjef Kristin Thornes Woldsdal. Foto: Oda.
Nå kan varene som kundene til Elkjøp og Mathilde Arneberg (t.v.) bestiller på nett, få gratis haik med dagligvareleveringene til Oda og norgessjef Kristin Thornes Woldsdal. Foto: Oda.

Elkjøp går sammen med Oda – sparer miljøet for utslipp og kundene for tid

I et voksende marked for hjemlevering som setter press på priser, miljø og trafikk, lanserer Oda nå en ny tjeneste hvor det kunden handler på nett kan få “gratis haik” sammen med dagligvarene.

– Dette kan være nøkkelen til en mer bærekraftig hjemlevering for kunden, sier Kristin Thornes Woldsdal, daglig leder i Oda Norge. – Med Odas samleveringstjeneste er kostnaden for transport allerede dekket gjennom kjøpet av kundens dagligvarer. Vi kan derfor tilby gratis «haik» for pakken kjøpt på nett hos partnerne, sier hun.

En rekke av Norges ledende nettbutikker er allerede med. Samlevering er nå lansert hos Anton Sport og Sprell, mens Elkjøp, Apotek 1 og Lyko kommer til rett over sommeren.

– Som en av Nordens største nettbutikker, ønsker vi i Elkjøp å gå foran på miljø og kundeopplevelser. Derfor er vi glade for å kunne tilby en løsning som både sparer miljøet for utslipp og kundene for tid, og ser frem til å samarbeide med Oda om en helt ny type hjemlevering til våre felles kunder, sier Mathilde Arneberg, Direct Distribution Manager i Elkjøp Norge.

Lavere belastning

Dagens netthandelmarked er preget av prisbevisste kunder og hard konkurranse blant nettbutikker og mellom transportaktører. Men hjemlevering koster, og den kostnaden må dekkes inn.

Hittil i bransjen har dette blitt gjort ved at kunden betaler faktisk kostnad eller at netthandleren subsidierer hele eller deler av kostnaden for å kunne tilby lave leveringspriser. Men kunder ønsker lavest mulig priser, og det kan bli dyrt i lengden for netthandlere å subsidiere fraktkostnaden.

– Med samlevering utnytter man leveranser som uansett går, og kan derfor redusere kostnadene ved frakt. Derfor har vi tro på at samlevering kan bidra til å løse opp i dette dilemmaet, sier Thornes Woldsdal.

Samlevering fører også til lavere belastning i trafikken og for miljøet. 

– Med denne løsningen har kunden allerede bestilt hjemlevering av dagligvarer fra Odas butikk. Ved å samlevere pakken man har kjøpt hos andre på nett, vil ekstra utslipp fra pakkelevering gå mot null og ikke gi økt trafikk, sier Thornes Woldsdal.

Også Schibsteds leveringsaktør Helthjem er med på samarbeidet. Med hjemlevering som kjernevirksomhet ser de frem til være med på å tilby noe helt nytt til markedet:

– Vi tror på samarbeid og heier på initiativ for å minske miljøbelastningen – og her ser vi et stort potensiale for en stor andel av våre retailkunder. Vi har også som mål å gjøre levering så enkelt som mulig for kundene, og dette er en spennende løsning som jeg tror mange vil få øynene opp for, sier Mattias Sturesson, Head of Home Delivery hos HeltHjem.

Først ut av Helthjem-kundene er Lyko.

– Vi ser frem til at alle Lyko sine kunder snart kan få velge gratis levering med sin Oda-bestilling. Vi tror og håper mange vil sette pris på samlevering. Det er en genial måte å spare både penger og miljøet, sier Sturesson.