4 av 5 nordmenn irriterer seg over ulike ting når de er på ferie, viser ny undersøkelse utført av Norstatfor Frende Forsikring.
Irrirasjonstoppen
- Skitne hotellrom
- Veggedyr og kakerlakker
- Forsinkelser
- Andre nordmenns oppførsel på ferie
- Folk som sparker i setet på flyet
- Mygg
- Fyll
- Manglende internett
- Andres barn
- At reisefølget bruker mobilen for mye
- Kø for å hente ut leiebil
- Egne barn
- Partneren
22 prosent sier at de ikke irriterer seg over noe.
– Harmonien er tydeligvis stor blant norske par på sommerferie, når irritasjon over partner kommer nederst på lista. Til og med egne barn irriterer mer, sier Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.
Dette er topp tre
Pallplassene i kåringen er klassiske, og veldig irriterende, ferieproblemer.
– Når vi er på ferie har vi lyst å slappe av. Vi vil ha et rent og pent sted å være. Jeg forstår godt at den suverene «vinneren» her er skitne hotellrom, rett foran ekle kryp som fort kan møte på deg på tur, sier Slettemoen.
På tredjeplass kommer forsinkelser.
– Felles for pallen er at det er ting som er utenfor vår kontroll og som spiser av den avslappende fritiden du hadde sett for deg før du reiste, sier hun.
I sommer er flyplass- og passkaos typiske ting utenfor folks kontroll som kan påvirke og forsinke ferien.
Mindre irritert enn før pandemien
Frende stilte det samme spørsmålet til mer enn 1000 nordmenn sommeren 2019, altså før pandemien slo til.
– Den gang var det bare ni prosent som ikke irriterte seg over noe som helst. I 2022 er tallet mer enn doblet, på 22 prosent. Det tyder på at vi tror vi vil tåle mer av disse små irritasjonsmomentene når vi endelig kan reise igjen, sier Slettemoen i Frende.
Forsinkelser, andres barn, fyll, skitne hotellrom og folk som sparker i setet på flyet er de irritasjonsmomentene som irriterer oss betydelig mindre i år enn da nordmenn sist svarte i 2019.
PS! I disse dager opplever mange tusen nordmenn at de ikke kommer seg avgårde på ferie som planlagt etter at pilotene i SAS gikk til streik i går. Dette skaper fortvilelse, frustrasjon, sinne og oppgitthet, noe SAS som selskap neppe kommer godt ut av hverken på kort eller lang sikt. Vi følger saken her i Kundeserviceavisen.