– Det har gått over all forventning synes jeg. Fra vi åpnet i juni, så har det vært mye folk innom fra hele kommunen. Vi har merket stor forskjell, og større omsetning, forteller Nina Ingolfsen, daglig leder i Nærbutikken Nordskot.
Butikken drives av Ingolfsen sammen med samboer og dere to sønner, i den lille bygden Nordskot med rundt 70-80 innbyggere.
Kundene elsker konseptet – betydelig omsetningsvekst
Ingolfsen ser at butikken har løftet seg, og at det har vært en tydelig endring. De første 10 dagene etter åpningen viste en økning i omsetning på rundt 30%.
En sammenligning med fjoråret viser en økning i hundretusener.
Daglig leder i Nærbutikken Nordskot, Nina Ingolfsen. FOTO: Privat
– Det har gått over all forventning. Folk kommer hele døgnet, og det er soleklart for oss at det har hjulpet å ta inn teknologien i butikken. Jeg synes i starten at det var småskummelt med høyteknologisk butikk, men vet du hva, det var ingen problem. Det gikk fort over! sier Ingolfsen.
Den nye driften har gått over all forventning
– Vi kan sitte hjemme og fjernstyre alt om vi vil, og på hele den første måneden, så trengte vi ikke å rykke ut mer en én gang da pantemaskinen var full. En annen gang fikset kunden selv et problem i butikken ved hjelp av oss på telefon og kamera. Det takket vi veldig for, legger hun til.
Ingolfsen forteller samtidig at familien aldri i livet har jobbet så mye som de gjør nå. De har måttet lage mange nye rutiner.
– Det er alt i fra varepåfyll, bakebarer som må klargjøres når hurtigbåten kommer eller montering av ting i butikken. Med mer omsetning, så krever det også mer påfyll av varer. Så vi ser at vi må passe mer på, sier hun.
Nærmest en ny butikk
Samtidig som den ble høyteknologisk og døgnåpen, så ble den også pusset opp.
Det gjorde nesten til en helt ny butikk. Ingolfsen har nesten sett en ny kundeatferd,
Nattedyrene kan nå få handle på natten om de vil
– Det kommer jo folk i ett sett her hele døgnet, det er helt sprøtt. Kundene sier at det er så behagelig å slippe å kunne planlegge dagen rundt åpningstider. Med døgnåpen butikk, så kan de som er nattedyr handle midt på natten om de vil, folk jobber tidlig eller sent kan handle når de har tid og de som sitter og skal se film og brått mangler godteri kan springe ned når de vil, sier Ingolfsen lattermildt.
Her kan kundene skanne alle varene selv. De ansatte kan følge med på kameraene hele tiden. FOTO: Nina Ingolfsen
– Kundene kan senke skuldrene litt mer.
Skulle det være noen som ikke ønsker å være selvbetjent, så tilpasser butikken seg.
– Vi har blant annet en kunde som synes det er litt utfordrende med alt det digitale, så da hjelper vi til når vi er der selvsagt. Vi prøver å ta vare på alle kundene, foklarer Ingolfsen.
Går mot strømmen
– Når innbyggerne i bygden ikke kunne reise noe sted under korona, så måtte de jo handle hos oss. I tillegg kom alle og ferierte i Nord-Norge, så vi satte rekorder i fjor. Det ble spådd en nedgang i markedet, men vi hadde økning i stedet og gikk mot strømmen. Nå går det stadig oppover, etter at vi la om driften, forteller Ingolfsen.
– Normalt sett har det pleid å ligge på rundt 300 i snitt, med mye mer pågang rundt sommertid. Blant annet i uke 26 i fjor så hadde vi 791 personer innom i butikken for å handle dagligvarer. I år har vi telt rundt 921 kunder. Så vi ser at det går oppover. Det blir spennende å se videre hvordan det går.
Ungdommen elsker konseptet med selvbetjening!
En ting Ingolfsen synes er spesielt artig, er måten ungdommen har tatt i mot butikken på.
– De synes faktisk det er tøft å handle i butikken, spesielt fordi de kan logge seg inn selv. De kjører opp mot fem mil for å komme hit fra alle steder i kommunen, for å kjøpe snop og drikke. Det synes jeg er veldig stas, og imponerende, sier hun.
– Det er ingen tvil om at det har hjulpet oss å bli høyteknologisk. Kundene virker også mindre stresset, nå når vi åpen bestandig, avslutter Ingolfsen.
Hva er RMA-butikkstyring?
RMA-Butikkstyring har blitt et symbol på høyteknologiske butikker som gir sømløs og enkel handleopplevelse. Med RMA-Butikkstyring blir den enkelte butikk helautomatisert og kobler automatisk på betjening når det er behov for det.
Butikken styres og overvåkes gjennom ulike algoritmer som utløser varsler og alarmer i ulike situasjoner. (Mat-Norge)