Turistinformasjon
FOTO: Privat / Visit Nordkapp

Visit Nordkapp er ansiktet utad for Magerøya: – Vi ønsker at turistene skal føle seg velkommen

Sommeren er her for fullt, og turistene strømmer på. Turistkontoret til Visit Nordkapp jobber hver dag for å gi turistene de beste opplevelsene, og bli en grønnere bedrift. – Å jobbe på et turistkontor er en variert og viktig jobb, som vi ansatte tar på alvor, forteller Marius fra Visit Nordkapp.

– Denne sommeren har det vært stor pågang, og vi merker at det er mange reiseglade gjester som ønsker å besøke Magerøya og Nordkapp. Det er 135 cruiseanløp i år, noe som er det meste vi noensinne har hatt, sier Marius.

 Det kan til tider være hektisk på turistkontoret, men ved å være et godt team kommer de seg gjennom hverdagen.

 
Turistene strømmer til

– I tillegg til cruiseturister, så er det også mange individuelle turister som ankommer Magerøya, og det bugner av kjøretøy på parkeringsplassen på Nordkapp. Mange av disse finner også veien til Honningsvåg og Nordkapp Turistinformasjon. På grunn av cruiseanløp og mye forskjellig vær, er noen dager mye mer travel enn andre, forteller Marius.

 – Noe eksakt tall har vi dessverre ikke, men det har vært rundt 7000 besøkende på samme tid og kø ut døren i turistinformasjonen.

Vi får mange spørsmål fra turistene. Et av de morsomste er: «Hvor bor dere på vinteren?»

Han forteller at det meste av kommunikasjon skjer ansikt til ansikt.

 – Det er også mange som sender mail i forkant for å for eksempel få informasjon om rutebusser, hurtigrute, turer til Nordkapp, aktiviteter, camping og så videre. Spørsmål angående Nordkapp og hvordan man kan komme seg dit er nok de mest hyppige spørsmålene vi får. De som besøker turistinformasjonen kan ha nokså varierte spørsmål. Værmelding, klima på øya, flyreise, bussruter, midnattssol, nordlys og overnatting er noe som går igjen, sier Marius.

 Her er noen av de morsomste spørsmålene Visit Nordkapp har fått den siste tiden:

«Kan man gå rundt uten guide og våpen? Jeg er redd for isbjørn»

«Hvor kan man se den andre sola?»

«Hvor bor dere på vinteren?»

 

FOTO: York Schoen / Unsplash

En viktig jobb

– Denne sommeren skulle vi egentlig vært tre ansatte i 100% stilling, men uforutsette hendelser har ført til at vi denne sommeren er to. Det kan til tider være svært hektisk, men vi er et godt team og har fine dager i Turistinformasjonen der vi får hjulpet samtlige gjester, forteller Marius.

– Vi møter alle som kommer innom med et smil om munnen og forsøker å hjelpe med så mye som mulig. Eksempelvis gir vi ut kart, forteller om stedene på øya og hva som tilbys der, selger turer og aktiviteter for aktører og viser til turstier på øya slik at besøkende kan oppleve vår fantastiske natur. Vi hjelper også til med å finne ledig kapasitet på fly, Hurtigrute og hotell.

Vi ønsker at turistene skal møte profesjonelle personer, som kan være behjelpelig

Marius kan fortelle at de har mange hjertesaker i virksomheten. De er blant annet miljøsertifisert, og jobber med å bli stadig grønnere i arbeidshverdagen.

 Han kan også fortelle at det å jobbe på et turistkontor er en variert og viktig jobb, som de ansatte tar på alvor.

– Vi føler vi er Magerøyas ansikt utad og ønsker at turistene skal føle seg velkommen. Vi ønsker at turistene møter glade, profesjonelle personer som kan være behjelpelig med så mye som mulig når de ankommer Magerøy, avslutter han.

 

Faktaboks

Om Visit Nordkapp

Visit Nordkapp er det ledende destinasjonsselskapet i Nordkapp regionen. Aksjeselskapet ble stiftet 10. juni 1992 og er organisert som en medlemsorganisasjon med et ønske om verdiskapning i felleskapet i bransjen. Visit Nordkapp sine kjerneoppgaver er destinasjonmarkedsføring, utvikling og vertskaptjenester for Nordkapp kommune. De driver en helårlig turisinformasjon lokalisert i Honningsvåg.

Nordkapp sin visjon er at de skal bli kjent for å gi gjestene store følelser gjennom autentiske opplevelser basert på stedets beliggenhet, natur og kultur.