Han starter sin egen tegneserievirksomhet fra gutterommet. I 1998 bygger han opp et postordrefirma, og starter den første Outland-butikken. I årene etter 2000 åpner Simen flere butikker, nettbutikk og eget forlag.
Magi i møte med kundene
– Det viktigste for oss er å være inkluderende, og å passe på at alle får den hjelpen de vil ha! forteller Ida Desiree Bentsen, markedsansvarlig i Outland AS.
– I en tid der internettsalg truer virksomheten til fysiske butikker er vi stolte av å tilby steder der folk kan møtes ansikt til ansikt, og dele opplevelser og samhandle med likesinnede. Vi har selv også utviklet vår egen nettbutikk, men ønsker å være trofaste til butikkene våre, for det er der kjernen av virksomheten vår ligger – i møtet med kundene, skriver Outland på sine sider.
Ansatte med lidenskap
Hvorfor kontakter folk dere på kundeservice? Hvilke grunner kan det være?
– Det er alt fra «når kommer dette tilbake på lager?», til «noe har gått galt med nettbutikkordren min» og til «jeg elsker butikkene deres!» Vi har veldig varierende henvendelser, gjennom telefon, mail, chat, Facebook, Instagram, YouTube, TikTok og fysisk i butikkene! forteller Bentsen.
Outland skriver på sine sider at de er takknemlige, for de som kom før og banet veien for dem, slik at over 100 mennesker har en jobb i Outland å gå til hver dag, hvor de kan fortsette å spre kunnskap og glede rundt hobbyene de brenner for.
– Vi i Outland er opptatt av at alle ansatte skal ha en lidenskap for i hvert fall deler av varene vi selger slik at det alltid skal være mulig å få en bra anbefaling eller bare slå av en prat om tingene vi liker, sier Bentsen.
– Heldigvis har vi også de kuleste kundene! legger hun til.
Stolthet over selskapet
Under SEMrush Nordic Awards 2020, kjempet Nordens ledende byråer om prestisjetunge titler, skriver Synlighet. Synlighet og Outland gikk seirende ut med prisen for Best SEO Campaign, og slo dermed et titalls byråer fra hele Norden.
– Vi er utrolig stolte av hva vi har fått til sammen med Team Outland og av at vi nå offisielt kan kalle oss Nordens ledende. Den tittelen har mange bidratt til – både kunder som gir oss spennende utfordringer og de ansatte som hver dag pusher hverandre videre, sa Simen Josefsen til Synlighet.
– At vi klarer å vokse i et nedadgående marked preget av konkurser og butikkdød er en utrolig god følelse. Vi fokuserer på videre vekst i stedet for usikkerhet rundt mulig stenging av butikker som preger det norske markedet.