Screaming,Angry,Aggressive,Militant,Guy,,Man,,Black,And,White,Portrait,
FOTO: Shutterstock

«Dere er noen jævla drittsekker!»

 «Ikke rart dere blir drept på jobb» 

«Håper alle brenner i helvete» 

Dette er kommentarer som har kommet til ansatte hos Statens Vegvesen og NAV. 

Er dette greit å si? Er vi kommet dit hen, at begrepet ytringsfrihet gir oss rett til å si AKKURAT det vi vil, NÅR vi vil? 

Hva er det som gjør at enkelte tenker at det er greit å skrike til et annet menneske? Hvem gir noen retten til å rope, kjefte og lage dårlig stemning? Dette uavhengig om det er på telefon, nett eller fysisk oppmøte. 

Kronikk: Vi tåler mye, men ikke alt

Statens Vegvesen skrev nylig en kronikk, der de tok opp nettopp dette og skrev at man kan tåle mye.  

Men man tåler jo ikke alt.  

Kundeserviceavisen har også skrevet om NAV, som stadig opplever trusler mot sine ansatte. 

Det virker noen ganger som at måten vi snakker i kommentarfelt på sosiale medier, er kommet inn i dagligtalen vår. 

P3.no skrev nylig en sak, fra Ole på 22 år som mente at gamle folk ikke klarer å oppføre seg i kommentarfeltet. Men er det bare eldre som er aggressive i kommentarfeltet? 

Og er det bare eldre som er sure kunder? Nei, det er nok ikke det. Dette er en trend som omfatter de fleste aldersgrupper. 

Mange hadde direkte ufine kommentarer under et innlegg om MDGs Lan Marie Nguyen, som: 

“Forbanna møkkakjerring. Lås henne inn og kast nøklene langt faen i vold”. 

“Nei, skad ho for livet så hun verken kan snakke, bevege armene eller gå”. 

“Er vel en egen kjeller på Akershus Festning for sånne som henne”. 

Tenk om noen faktisk gjorde dette. Tok fatt i disse ordene, og gjorde det bokstavelig. 

I programmet «Lives Oppdagelsesreise» går Live Nelvik rundt på et kjøpesenter og kommenterer foreldre med unger - og gjør kommentarene mer bokstavelig. 

Hun bruker kommentarer fra diverse forum på nettet, for å demonstrere hvor kjipe vi kan være mot hverandre på nettet, og hvor hardt det kan være å få høre det ansikt til ansikt. 

Kanskje utviklingen i sosiale medier har noe av skylden, for at vi har endret måten vi snakker til hverandre på. Kanskje det er TV-serier, filmer eller musikk.  

NAV-ansatte har opplevd folk si: «det er ikke rart at dere blir drept på jobb»

Grensen for hva som er greit, er i hvert fall i ferd med å endre seg drastisk. 

Kundeserviceavisen la ut en spørreundersøkelse på LinkedIn der vi spurte våre følgere, og folk i kundeservice, om de hadde opplevd aggressiv oppførsel fra kunder. 

75% sa at de hadde opplevde høylytt kjeft eller skriking på telefon, en av dem sa de opplevd en aggressiv kunde tilstede, mens en sa at det var kjefting, men som ikke var voldsom. 

For det er én ting å sitte bak tastaturet, og skrive på nettet og kunne gjemme seg. Men når man attpåtil tør å gjøre det samme i virkeligheten, ja, da begynner vi å få et problem. 

De som hver dag sitter på kundesentre, kontaktsentre og bemanner kanaler inn til en bedrift - de gjør bare jobben sin. De fortjener ikke å få dritt mot seg. De er bare mennesker. 

Teknologien har kommet langt. Roboter kan ikke bli såret eller skadet. 

Men vi må ikke glemme at mennesker fortsatt er mennesker. 

Den gylne regel går aldri ut på dato, og vi trenger den kanskje mer enn noen gang: «gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg» 

Så ok, du mener at det er greit å kjefte «Kari» huden full på jobb? 

Greit.  

Da bare møter hun hjemme hos deg etter middag da, så får du tilbake med samme mynt?  

Passer det klokken 17? Den er grei.  

 

Snakkes. 

________________________________________________________________ 

Dette er en kommentar, og gir kun uttrykk for skribentens tanker og holdning. Har du innspill til saken, eller ønsker å skrive en egen kommentar-artikkel i avisen? Send gjerne en mail til camilla.haugland@customertrends.no.