Mona Lavik, Regionleder / Partner i Bemanningsbyraaet
– Kundeservice er en jobb som er krevende, og gir gode utviklingsmuligheter. Mange tenker at jobb innenfor kundeservice er en enkel jobb, som alle kan gjøre. Det er det langt ifra. Det er enormt mye man skal beherske, sier Lavik.
Kundeservice er ofte hjertet i bedriften
Lavik forteller at det er stor rift om kandidatene nå om dagen, og kundeservicebransjen er intet unntak.
– Kundeservice er ofte hjertet i bedriften, og det er derfor viktig å få inn de rette kandidatene, som gjerne vil trives over tid, sier hun.
– Mange trekker frem dette med godt arbeidsmiljø. Samtidig er det mye krav til effektivitet, mersalg, bli målt på kundetilfredshet og samtaletid og arbeid under press. Det er krevende å jobbe i kundeservice, men gir veldig god erfaring.
Lavik sier hun selv brenner for god kundeservice.
– Jeg har jobbet på kundesenter i mange år, og det er en omfattende jobb. Men det er fantastisk å ha på CV-en, og man utvikler seg enormt. Det gir en god mestringsfølelse og god læring for videre karriere, uansett hvilket felt man ender opp innenfor, forteller Lavik avslutningsvis.
Katrine Grotle, HR-konsulent i Adecco
– Vi rekrutterer veldig mange til kundeservice til ulike bransjer og bedrifter, så vår erfaring er at mange ønsker de stillingene. Men når etterspørselen er såpass stor, så virker det som at kurven er mer nedadgående – enn det som er realiteten, sier Grotle.
– Dessverre tenker mange på en stilling innen kundeservice som en jobb der man får mye kjeft fra misfornøyde kunder, legger hun til.
Adecco opplever også at for noen er det en ok deltidsjobb, men ikke den stillingen man søker etter endt utdanning og bachelorgrad.
Vi må være flinkere til å framsnakke kundeservicebransjen
– Både vi som rekruttering- og bemanningsbyrå, og våre kunder, må bli flinke til å «fremsnakke» kundeservice og deres viktige posisjon i en bedrift. For mange av oss er det kanskje den eneste kontakten vi har til en bedrift – og er det noe vi husker, så er det dårlig service, sier hun.
Grotle og Adecco ser dessverre at kundesenter ofte blir brukt som rekrutteringskanal til andre stillinger i bedriften, og synes dette er synd.
– Det tar tid å bli en «racer» på kundeservice, og de som har tålmodighet til, og ønske om å bli skikkelig gode, vil oppleve å ha en givende jobb der man ALDRI blir utlært, avslutter Grotle.
Anette Løland, Seniorrådgiver og Karriereveileder i Manpower AS
– Hos oss er det en stadig stigende kurve og forespørsler etter kandidater innen kundeservice- og kunderådgiverstillinger, sier Løland.
– Vi har en utfordring med å skaffe nok heltidsansatte. Vi har mange som jobber innen kundeservice hos våre kunder, men skulle gjerne hatt enda flere kandidater, legger hun til.
Anette brenner for å sette økt fokus på kundeservicebransjen, og gjøre jobbene mer attraktiv.
– Det kan være springbrett til en videre karrierestige. Når det er sagt er det kjempeflott at de som er dyktige og trives i kundeservicestillinger, blir værende. Da er påfyll og kompetanseheving viktig, sier hun.
Du må være motivert, tålmodig og tåle å få tilbakemeldinger
Manpower har blant annet eget karriereprogram, for å utvikle medarbeidere med potensiale.
– Det settes naturligvis krav til søkere om å ha egnethet til å jobbe med kundeservice. Men du må være motivert, ha evnen til å lytte, lære, være tålmodig, og tåle å bli målt på det du gjør og få tilbakemeldinger, sier Løland.
Løland ønsker også at man tenker mangfold.
– Det er mange godt voksne som har mye ressurser og god erfaring, sier Anette Løland avslutningsvis.