«Byens skomaker» består av ekteparet Kjetil og Monica Bertelsen.
Kjetil har over 30 års erfaring som skomaker. Han har vært i bedriften siden 1988, og overtok i 1995. Monica kom inn for 10 år siden, og skulle bare hjelpe til en ukes tid.
Siden har hun aldri sett seg tilbake.
– Det krever struktur og riktig arbeidsfordeling oss imellom, men vi elsker jobben vår og kunne ikke tenke oss å bytte med noen annen jobb i verden, forteller Monica.
Service i gode og onde dager
– Kundeservice er blitt en mangelvare i flere bransjer, dessverre. Jaget etter å selge mer, har overtatt den hyggelige opplevelsen av å være kunde. Dette har vi bevisst tatt et valg på å ivareta, noe vi har ti ganger igjen for, sier Monica.
For ekteparet i «Byens skomaker» er service viktigere enn noe annet. De har som mål å verdsette hver enkelt kunde, og bruker mye tid på å opprette gode forhold.
Monica kan fortelle at det er ingen vanlig jobb å være selvstendig næringsdrivende.
Ektepar og kollegaer 24/7
– Vi er et ektepar som driver «Byens skomaker» og vi har valgt å ikke ha ansatte. Det betyr mye jobb på oss selv, men ettersom vi har så høye krav til møte med kunden, kan vi ikke forvente det av noen som ikke har hele hjertet med seg, sier Monica.
Hun legger til at atmosfæren hos skomakeren smitter over på kundene, og gjør til at det blir en vinn-vinn-situasjon.
– Dette fremkom veldig tydelig under nedstengning ved covid-19 da flere ryddet i kjelleren for å finne noe vi kunne reparere, så vi kunne klare oss gjennom krisen. Slik holder man en bedrift gående, i gode og onde dager, sier Monica.
Dønn ærlig
Godt humør kan redde de fleste situasjoner hos skomakeren, men ærlighet og troverdighet må ligge i bunn.
– Vi er dønn ærlig, alltid. Vi reparerer aldri en sko om det ikke svarer seg, da får du beskjed om heller å kjøpe et par nye. Vi selger deg aldri mer enn du trenger, det vil du gjennomskue, forteller Monica.
Byens skomaker har valgt bort nettbutikk, fordi de ønsker å møte sine kunder ansikt til ansikt. De vil skape trofaste kunder gjennom gode relasjoner, og opplevelsen av å bli sett.
Å møtes ansikt til ansikt.
Ekteparet kan fortelle at kundene er glade for å ha skomakeren i byen. Flere av kundene stikker gjerne innom med et wienerbrød, eller en pose sjokolade til dem.
– Med slike opplevelser er 99% av vår arbeidshverdag god, så vil det alltid være 1% som aldri er fornøyd, sier Monica.
Skomaker for evig og alltid?
– Det er ingen selvfølge at kunden skal velge oss, så vi viser mer enn
gjerne takknemlighet ved å gi med en skokrem, ikke ta betalt for små
reparasjoner og så videre. Koster oss en brøkdel av hva vi får igjen og ingen
annonse kan erstatte den responsen vi får, sier Monica.
Byens skomaker har i snitt rundt 30 kunder til dagen, med innlevering av reparasjoner, utlevering av reparasjoner og salg at sko og skoartikler. Ekteparet kan se at det er blitt en trend i det å reparere.
Ekteparet har lenge sagt at skomaker Kjetil står på Unesco`s liste over utrydningstruede dyrearter, men med den økende interessen for miljø, håper ekteparet at bedriften kan holde på lenge fremover, og at kundene fortsetter å strømme til.
Kunden har økende fokus på kvalitet.
De håper også at flere unge ønsker seg til håndverkeryrket, og at det tilbys flere utdanninger. Slik at noen kan utføre jobben, når kunden ønsker å reparere.
– Med den økende interessen for miljø og bærekraft, følger kvalitet og levetid med på kjøpet. Vi håper av hele vårt hjerte at skomakeryrket igjen vil få et løft, i takt med vårt grønne skifte, avslutter Monica.
Denne saken ble første gang publisert 11.februar 2022