De ser i undersøkelsen at den økte bevisstheten rundt pris gjør til at nordmenn har begynt å gå nye veier i matvanene.
Dyr hverdag
HelloFresh kan melde at hele 85% av respondentene i undersøkelsen sa at pris var viktig når de handlet mat.
40% av disse var mer opptatt av dette nå, enn før den enorme prisøkningen begynte.
– Den økte bevisstheten rundt pris kan føre til at flere nordmenn leter etter nye måter å både kjøpe, lage og spise mat på, mener Kristian Hald, CEO i HelloFresh Norden.
Han forteller at matkasser ikke har hatt i nærheten av samme prisstigning som matvarebutikkene.
– Pris blir et stadig viktigere parameter, og skal man tro undersøkelsen, vil flere gå over til matbokser dersom prisutviklingen fortsetter, sier Hald.
Folk er villigere til å teste
– Undersøkelsen viser at nettopp pris er det viktigste argumentet for å bytte til matkasser levert på døra. Om prisen er den samme eller billigere enn dagligvarebutikker, er folk mer tilbøyelige til å teste ut ordningen, sier Hald og HelloFresh.
– Stadig flere oppdager at skreddersydde middagsløsninger kan bidra til et rimeligere og mer forutsigbart matbudsjett, legger de til.
De har sett at i tillegg til det økende fokus på pris, så har også spørsmål om bærekraft vært en viktig del av undersøkelsen.
– Matbokser er en løsning som fremmer spørsmålet om bærekraft. Undersøkelsen viser at 1 av 3 i noen eller stor grad kaster mer mat fordi de må kjøpe store pakninger av ingrediensene de ønsker. 20 prosent sier også at de har blitt mer opptatt av kostnaden med matsvinn etter at matprisene økte, sier Hald.
– Det er klart at et stort matsvinn påvirker lommeboka på sikt, og det begynner folk å åpne øynene for.
HelloFresh viderefører derfor sin misjon om å prøve å skape gode matopplevelser for alle, gi kvalitet og bidra til bærekraft.
– Vi lytter alltid til kundene våre, og bruker feedbacken fra dem løpende til å utvikle våre produkter og optimalisere vår service.
Saken oppdateres.
Faktaboks
I første kvartal 2021 leverte HelloFresh 239 millioner måltider til nesten 7,3 millioner aktive kunder. HelloFresh ble grunnlagt i Berlin november 2011, og har i dag over 20,000 ansatte i selskapet.
(Hellofresh)