Bjørn Bohne, leder for salg og redning på kundesenteret til Frende Forsikring.
Bjørn Bohne, leder for salg og redning på kundesenteret til Frende Forsikring. FOTO: Privat / Frende

– Alle må få frihet til å jobbe strukturert og godt på sin måte

Frende Forsikring har vunnet prisen for Norges beste kundeservice inne forsikring flere ganger – i 2016, 2017, 2019 og 2020. I 2021 fikk de en andreplass. Dette motiverer dem til å jobbe videre med å skape en god bedriftskultur. – Gi frihet under ansvar til alle rådgiverne, skap engasjement og inkluder de ansatte, sier leder for salg og redning på kundesenteret i Frende forsikring, Bjørn Bohne.

God bedriftskultur er helt sentralt for Frende. Særlig i den hybride hverdagen som både kunder og kundesentre befinner seg i.

Han har noen gode råd til både ledere og ansatte, for å skape en god kultur.

– Har man en god kultur i selskapet og på kundesenteret, så gir dette et godt arbeidsmiljø og fornøyde rådgivere på KS. Og fokus på arbeidsmiljø og at dette er best mulig, er noe vi setter aller høyest i Frende, sier Bohne.

Man må få frihet 

– Er man fornøyd med jobben og trives, så skaper dette arbeidsglede og medarbeidere som smiler i telefonen. Og når våre flinke rådgivere gjør nettopp det, så blir kundene fornøyde, sier Bohne.

– Vi opplever at våre rådgivere jobber svært godt fra hjemmekontor og er minst like effektive, og har minst like god kundetilfredshet som om de er på kontoret. Videre så er det viktig at alle av våre rådgivere er på kontoret mer enn hjemme, slik at de får med seg alt som rører seg i miljøet og kan bidra positivt inn i dette, forklarer Bohne.

Når rådgiverne er trygge så yter de god kundeservice 

Bohne forklarer at det da er viktig å tilrettelegge hverdagen for de ansatte.

– Du må ha gode digitale hjelpemidler som gjør hverdagen enkel for rådgiverne uansett hvor de jobber fra. Videre må alle få frihet til å jobbe strukturert og godt på sin måte. Når rådgiverne er trygge og har det de trenger for å jobbe, så yter de god kundeservice, sier Bohne.

Hvordan bli en god rådgiver, uavhengig av arbeidssted?

– Man har de positive egenskapene; arbeidsglede, stå på vilje, lyst til å hjelpe andre mennesker, positiv innstilling, liker høyt trykk, og man har lyst å gjøre en god jobb og yte god service overfor kundene. Samtidig må man være interessert i å snakke med andre mennesker og være engasjert, forteller Bohne.

Frende har vunnet kundeservicepriser flere ganger.  FOTO: Frende Forsikring hjemmeside

– La latteren sitte løst

Bohne har også noen råd til hvordan man man være en god leder, i en hybrid hverdag.

– Lederne må være omstillingsdyktige, de må klare å balansere hverdagen mellom de på hjemmekontor og de som er fysisk på kontoret. De må «se» medarbeiderne sine når de er på kontoret, og være med «på». Tekniske løsninger som Teams og annet bidrar til å gjøre hverdagen enklere, det er lettere å følge opp hver enkelt, og lettere å kommunisere, avslutter Bohne.

Gi frihet under ansvar, og inkluder de ansatte

Bohne skal holde et foredrag på arrangementet Get Connected. Der skal han bruke sin lange erfaring innenfor kundeservice i Frende, for å inspirere andre.

Han trekker ut noen faktorer fra foredraget, som han mener er viktig.

– Vær dyktig på rekruttering – kulturbygging og godt arbeidsmiljø er avhengig av hvem du rekrutterer inn til å gjøre en god jobb. Gi frihet under ansvar til alle rådgiverne, skap engasjement og inkluder de ansatte, sier Bohne.

Han legger også til at det er viktig å ha en fin og uformell tone på kontoret.

– Latteren skal sitte løst, sier Bohne, avslutningsvis til Kundeserviceavisen.


Du kan høre mer fra Bjørn Bohne på Puzzel sitt arrangement Get Connetcted, den 15.september.