Sveinung Groven jobber hver dag for å gi deg en god opplevelse på toget.
Sveinung Groven jobber hver dag for å gi deg en god opplevelse på toget. FOTO: VY

Sveinung er en stolt konduktør: – Dette er meningsfylt arbeid for meg

Sveinung Groven arbeider som konduktør i VY. Han gleder seg til hver dag på jobben, og prøver å gjøre dagen god for de reisende på toget, selv på dager der det ikke går som det skal. – Investerer man litt goodwill og positivitet i dagen og til kundene, så tror jeg at man har litt mer å gå på den dagen det skjer noe feil, sier Sveinung.

Når Kundeserviceavisen ringer Sveinung er han i full gang med å vaske bilen. I dag har han litt ekstra tid, på grunn av turnusen han er i.

– Det er kjekt å kunne bruke tiden til andre ting også, når jeg kan, sier Sveinung.

Sveinung jobbet lenge i anleggsbransjen, før han startet som konduktør i VY. Nå finner han glede i å være en del av menneskers hverdag på toget.

En brikke i folks liv

En konduktør har et stort ansvar for sikkerheten om bord på toget, og ved av- og påstigning.

– Vår oppgave er å sørge for at de reisende har det bra og trygt, og at det ikke skjer noen uhell. Vi arbeider også med salg og kontroll av billetter, sjekker signal ut fra stasjonene i samarbeid med lokomotivfører, gir service om bord til dem om trenger ekstra hjelp og prøver å sørge for effektive stasjonsopphold – slik at togene er i rute, forteller Sveinung Groven, konduktør i VY.

Jeg har sjelden en dårlig dag på jobben

– Jeg liker å ha denne vertskapsrollen, og synes det er meningsfylt å være en brikke i folks liv. Det er mange som er avhengig av toget i hverdagen. Noen skal pendle til jobb, noen skal på lengre reise, i bursdag, på konsert eller kanskje i en begravelse. Det å være en del av denne kabalen synes jeg er givende, legger han til.

Sveinung har derfor sjelden en dårlig dag på jobben.

– Jeg gleder meg til å gå på jobb. Jeg synes det er gøy å jobbe som konduktør, og har sjelden en dårlig dag på jobben. Det går kanskje mer utover konen, ler Sveinung.

– Kundene merker ikke noe dersom jeg har en dårlig dag, men det er ofte lettere å ta det ut på hjemmebane. Så konen kan merke det hjemme dersom jeg har litt kort lunte dersom jeg er trøtt på grunn av turnusarbeid.

Sveinung elsker å prate med mennesker, og prøver alltid å ivareta sikkerheten og gi informasjon til alle reisende. FOTO: VY

Arbeidslivet har gitt erfaring

Sveinung forteller at han har vært i anleggsbransjen i mange år. I tillegg har han bachelor i journalistikk, og bakgrunn fra forsvaret.

Her har han hentet mye god erfaring, som han har tatt med inn i arbeidet som konduktør.

– Vi møter jo folk i alle slags faser på toget, for eksempel depresjon, beruselse eller psykisk ubalanse. Da må man finne rett kommunikasjonsnivå, og ikke trigge slik at det blir blåst ut av proporsjoner. Det er ikke sånn at jeg alltid lykkes. Men man må forsøke å ta ned en situasjon med god kommunikasjon, og være en leder, sier Sveinung.

Det er viktig å ta vare på helsen for å holde tritt med jobben

– Av og til skjer det ting som ikke går som det skal, men hvis jeg har lagt inn goodwill, positivitet og investert i god atmosfære det allerede på turen, så tror jeg at en har litt mer å gå på. Hvis en er sur og tverr hele dagen, og det i tillegg oppstår problemer – så får man kjeft.

Sveinung har også stort fokus på helsen, for å klare å holde seg skarp i arbeidet.

– Det er viktig å være forberedt til å jobbe til alle døgnets tider med uregelmessig døgnrytme, og klare å beholde roen som konduktør. Innimellom kan det koke, og man jobber mye etter klokken. Da må man være nøyaktig, sier Sveinung.

Å leve opp til forventningene

– Jeg går jo ikke rundt og er standup-komiker på toget. Men min innfallsvinkel er at det er lite som skal til for å overraske kundene, som kan gi en ekstra pluss-opplevelse. Hjelpe folk utover det som er forventet, forteller Sveinung.

Tre minutter av min hverdag, kan gjøre mye for en annens hverdag

– På et lokaltog er det ofte lavere forventninger, enn lengre reiser. Da er det ekstra kjekt å kunne overraske. Dersom man ser noe som skiller seg ut, så er det en trigger for å yte litt ekstra. For eksempel da å få hele vognen til å synge bursdagssangen til en som har bursdag, eller snakke med en barnehagegruppe som kan få prøve konduktørluen,

Sveinung kjenner at han blir motivert av å treffe folk, og ser viktigheten i jobben han gjør.

– Tre minutter for meg, kan gjøre til at noen prater om det resten av dagen. For noen er det magisk å komme på togtur, og da må en se den fascinasjonen. Man må ikke glemme det, sier han avslutningsvis.