BEDB130D-8DAF-4BD4-BF0C-65058AB38449
FOTO: Fartein Rudjord

– Unngå de seks lykketyvene som gjør livet på jobben tristere enn du fortjener

Pandemien har gitt medarbeiderne en selvstendighet og gjøre at ledelsen må jobbe med kulturen på en helt annen måte, sier Jon Morten Melhus. Melhus er en av Norges mest benyttede foredragsholdere blant annet om begeistringsledelse, og han deler sine tanker om lykke og tilstedeværelse på jobben.

Pandemien har endret måten vi jobber på, og åtte av ti har revurdert om jobben passer inn i livet i løpet av de siste to årene. 35 prosent er åpne for å skifte jobb, mens 15 prosent er på aktiv jobbjakt.

Det viser en ny stor undersøkelse fra verdens største HR-selskap Randstad. — Pandemien har gjort at mange har mistet tilknytningen til jobben og ønsker å prioritere annerledes, sier administrerende direktør i Randstad Norge.

Derfor er det viktigere enn noensinne at ledelsen sikrer at medarbeiderne er fornøyd og har det gøy på jobben. Da er det lurt å være klar over hvilke tankesett og atferder som gir næring til de seks lykketyvene, skriver Michael Kerr:

1. Å forvente kontinuerlig anerkjennelse

Ja, i en ideell verden ville vi alle fått stående applaus på jobben hver dag for alt det fine arbeidet vi gjør. Men å være veldig avhengig av andres anerkjennelse, er garantert en oppskrift på skuffelse. Lykke er en innsidejobb – ikke outsource lykken din til andre mennesker!

2. Urealistiske lykke-forventninger

Livet er ikke en lang, lykkelig cola-reklame eller sosial Instagram-profil der alle ALLTID er GLADE, GLADE, GLADE! Lykke er en midlertidig sinnstilstand, og det er urealistisk å forvente å være lykkelig hvert øyeblikk, eller å forvente å finne stor glede i alle deler av jobben. Søk heller etter tilfredshet, «bra nok», som varer lenger og skaper en dypere følelser av harmoni og takknemlighet.

3. Sammenligne deg selv med andre

«Sammenlignings-misunnelse» er en betydelig lykke-vampyr. For å eliminere sammenlignings-trollet, bør du i stedet prøve å være takknemlig for det du har, lære å konkurrere kun med deg selv og ikke med andre mennesker, og begeistret feire suksessen til menneskene rundt deg.

Humor og kundeservice – en latterlig god match

4. Overidentifisere deg med karrieren din

Det er fint å «elske jobben din». Men hvis du overidentifiserer deg med jobben din, «Jeg er hva jeg gjør», og tror at organisasjonen ikke overlever uten deg, risikerer du å prioritere arbeid fremfor andre viktigere aspekter av livet ditt (– Hei, søvn, venner, kultur og natur!) og bli mindre lykkelig.

5. Fokus på materielle ting fremfor opplevelser

Å fokusere på pengene og «tingene» lønnen kan gi deg og ikke på de iboende motivasjonene på jobben, vil uten tvil hindre deg i å være lykkeligere enn du ellers ville vært. En velprøvd metode for å bli betydelig lykkeligere er å lete etter og kjenne på følelsen av mening og hensikt med arbeidet, og bruke mye tid og energi på alle de mellommenneskelige og emosjonelle opplevelsene utenfor jobben.

6. Jakten på lykken

Dette er en sentral driver i adferden vår, men det viser seg at jakten på lykken er nært beslektet med en haleløs hund som jager halen sin. Mye forskning viser at jakten på lykke tvert imot kan gjøre oss ulykkelige, fordi vi aldri er fornøyd med hvor vi er eller hva vi har. Vi går i fellen med å hele tiden si: «Jeg blir glad når…» Så er vi på konstant jakt etter det uoppnåelige fordi det ikke er noen målstrek.

Konklusjon: Lykke-oppskriften (NB: Klisjé-advarsel!)

Hvis du ønsker å bli lykkeligere og mer fornøyd:

  • Nyt reisen, ikke bare fokusér på målet
  • Øv på tilstedeværelse og de hverdagslige øyeblikk av takknemlighet
  • Hvis du fokuserer på å gjøre menneskene rundt deg glade, feirer de små tingene og kjenner på følelsen av mening, vil lykke være et naturlig biprodukt.

Her finner du boken «The Five Thieves of Happiness» av John Izzo, Ph.D.

Kanadieren Michael Kerr er en av Nord-Amerikas ledende foredragsholdere når det gjelder å skape effektive og service-fokuserte bedriftskulturer. Les hans artikkel her.


Saken er publisert med tillatelse fra Jon Morten Melhus.