– Vi feiret nylig 30 års-jubileum med Europris med et stort arrangement på Gardermoen. Vi var totalt 1600 stykker, med både faglig innhold, strategimøter, god mat og bursdagsfest. Det gikk kjempebra. Jeg sliter fortsatt med stemmen, ler Salgs- og Driftsdirektør i Europris, Øyvind Haakerud.
Haakerud bruker all sin tid på å forbedre Europris hver dag, og stortrives som leder.
Født i møbelbutikk
– Jeg har tre barn som alle har blitt voksne, det gjør at det ikke trengs så mye oppfølging. Heldigvis har jeg en jobb jeg stortrives med, som jeg bruker mye tid på, I tillegg til å blant annet gå på ski, fjellturer, sykle og være med familien.
Haakerud ble nærmest født i butikk. Han fikk tidlig på seg uniform og jobb i møbelbutikken til faren i Kongsvinger. Han jobbet der helt frem til han var ferdig å studere på BI i 1992.
Jeg liker å sette retning, være entusiastisk og veilede
– Jeg gjorde alt mulig i butikken, og var både høyt og lavt. Det å drive butikk nå, er ganske likt som på 70- og 80-tallet. Det handler jo om å levere gode kundeopplevelser. Retail har alltid fascinert meg, det er så mye som skjer hele tiden, forteller han.
Videre jobbet Haakerud i Texaco, Hydro Texaco, YX og Reitan Convenience frem til 2013. Han fikk blant annet ansvar for bensinstasjonene i Reitan Convenience etter oppkjøpet av YX i 2006.
Det ble til sammen nesten 14 år i bensinstasjonsbransjen.
– Det var en spennende reise. De siste årene bygget jeg opp Shell/7-Eleven kjeden i Norge. Etter hvert fikk jeg henvendelse fra et rekrutteringsfirma, og i 2014 startet jeg i Europris. Jeg har alltid likt å lede, helt fra mine aktive dager som leder i ulike studentarrangementer. Jeg liker å sette retning, være entusiastisk og veilede.
– Det har vært en reise
Hvordan fokuserer dere på arbeidsmiljø i Europris?
– Det viktigste for meg er å finne en butikksjef med de rette egenskapene, slik at man kan skape magi på jobben og positiv stemning i butikken. Hverdagsledelse er helt sentralt. Det er 8-10 ansatte i hver butikk – da er det viktig å ha det morsomt på jobben, forteller Haakerud.
Haakerud forteller at Europris har fokusert mye på å styrke kjeden de siste årene.
Kundene gir mer og mer tilbakemeldinger på at de liker hvordan vi har utviklet oss
– Det har vært en reise der vi har investert mye i butikkene våre. Det har vært en kraftig oppgradering av konsepter og høyere kvalitetsnivå på produktene, enn det var for noen tiår siden. Så vi fortsetter å modernisere oss, forteller han.
– Et viktig fokus er å prøve å levere så godt som overhodet mulig. Vi har 274 butikker nå, og da må vi sørge for at vi har ryddige og oversiktlige butikker, der det er enkelt å finne frem. Vi får tilbakemeldinger på at kundene er tilfredse, i forhold til hvordan vi har utviklet oss.
Høyt ambisjonsnivå
Europris fokuserer på å tilby lave priser og bredt vareutvalg.
– Sesonger og anledninger er de store grunnene til at folk kommer til Europris, særlig vår/sommer og jul. Men også mindre sesonger og anledninger er veldig viktig, eksempelvis påske, 17. mai og Halloween. Kategorimessig gjennom året, er vask og rengjøring viktigste grunn til at kundene kommer til oss. Og godteri og snacks til helgen. En typisk Europris kunde er en kvinne på 43 – 45 år, og vi har en overvekt av kvinner i vår kundebase.
Vi jobber aktivt med forbedringer hver dag
– Vi har jo ikke bemanning til å betjene alle kunder, så vi prøver å legge til rette for at kunden mest mulig kan håndtere og finne frem selv. Men hvis kunden trenger hjelp, så skal de selvsagt få hjelp. Det er viktig å jobbe med å skape oversiktlige, tydelige butikker, som gjør at kunden finner frem er det viktigste. Vi jobber med lavpris og da må vi også ha lave kostnader.
Haakerud forteller avslutningsvis at ambisjonsnivået er høyt fremover.
– Vi har sagt at vi skal bli best i Europa innenfor bredt vareutvalg. Da må vi aktivt jobbe med forbedringer hele tiden, avslutter Haakerud til Kundeserviceavisen.