bruk
FOTO: Karen's Diner

Her har de ansatte lov til å be kunden om å holde kjeft

«Gode burgere og uforskammet service», «100% uhøflig personale», «Vi hater god service». Du skulle ikke tro det er mulig, men det er reelt. Eller, i hvert fall nesten. Karen’s Diner er et interaktivt restaurant-konsept, der kunden får dårlig service. — Kunder engasjerer seg definitivt i kranglingen, og det er til tider veldig morsomt!

Karen’s Diner utviklet seg ut fra internett-fenomenet «Karens», der det ble laget «memes» om middelaldrende kvinner og menn som klager på småting og gjør ansatte ulykkelig – såkalte Karens.

— Vi snudde det på hodet, og laget et interaktivt konsept med et restaurantlokale fullt av Karens som serverer – i stedet for omvendt, sier Shelley Allen fra Hidden Media Network, PR og kommunikasjon for Karen’s Diner, til Kundeserviceavisen.

Noe utenom det vanlige

— Det er veldig morsomt og energisk. Alle «Karens» spiller spill med kundene, og det er veldig interessant. De får kundene til å gå catwalk, «snurre hjulet» og mye annet – i tillegg til å gi dårlig service, sier Allen.

Bilde av de ansatte sammen med en kunde, tatt på en Karen’s Diner i Sheffield. FOTO: Karen’s Diner / @ratchetclothingcompany

Dersom noen faktisk har reelle tilbakemeldinger og trenger hjelp som kunde, så har de en plan for det også.

— Serveringspersonalet holder seg i karakter, men prøver likevel å imøtekomme kundene. Vi ser mye på kroppsspråket til folk, og lytter til tilbakemeldinger, forteller Allen.

— Vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Folk ler og drar smilende herfra, og vi har mange kunder som kommer tilbake, legger hun til.

Oppførselen har med andre ord lov til å være ikke-eksisterende, språket kan være frekt, og skulle du ønske å snakke med sjefen sier de bare «ikke bry deg om å spørre» eller «vi utfordrer deg».

Som de skriver selv: Vi er ikke Disneyland.

Her måles kundetilfredshet på en litt annen måte, kan man si. FOTO: Karen’s Diner


TikTok-trender og popularitet

«På Karens blir du møtt og oppvartet av frekke servitører og tvunget til å spille en rekke spill. Karen’s Diner er et sted hvor du kan klage til kyrne kommer hjem, fordi vi bokstavelig talt ikke bryr oss», skriver de selv på sin hjemmeside.

— Alle våre ansatte er alle håpefulle skuespillere, som vet hvordan de skal spille rollen riktig. Vi har strenger regler for våre ansatte og kunder, for å sikre at en ikke krysser noen grenser, forteller Allen til Kundeserviceavisen.

«Leter du etter den perfekte morsdagsgaven? Presse grensene hennes på Karen’s Diner» skriver de på Instagram. Her på ,Karens Diner, Sydney FOTO: Karen’s Diner / @roxyjacenko

Mange besøkende på restaurantene rundt om i USA, England og Australia har filmet opplevelsene, og mange av videoene har gått viralt, blant annet på TikTok.

Mange elsker konseptet, mens noen blir sjokkert over at det er lov til å gi stygge blikk, gi frekke kommentarer og kjefte på folk.

KK meldte om en TikTok-bruker fra Melbourne som skrev: «Måtte ærlig talt le, ellers kunne vi ha grått» til en video med over halv million likerklikk. En annen kommenterte «Jeg er ganske sikker på at datteren min kunne fått jobb her.»

Til og med maten innbyr ikke akkurat til en hyggelig tone. FOTO: Karen’s Diner

100% dårlig service

— Vi får inn folk som vil tulle med familien sin og tar dem med på restaurantene – uvitende om konseptet, og ikke forteller det til dem før på slutten. Da er det ganske morsomt å se reaksjonene deres! forteller Allen.

Restaurantkjeden har satt egne husregler på sin hjemmeside, der de blant annet påpeker at rasistiske, sexistiske, kroppsfokus, vandalisme eller homofobiske kommentarer ikke er tillatt.

Husreglene dersom du skal spise på Karen’s Diner. Følger du dem ikke, risikerer du å måtte forlate stedet. FOTO: Karen’s Diner

Bryter du reglene, kan du risikere å måtte betale regningen og forlate restauranten.

«Bare sitt ned, hold kjeft, spis maten din og ta frem erting og humor, skriver de på hjemmesiden».

— Kundene våre engasjerer seg definitivt i kranglingen, og det er til tider veldig morsomt! sier Allen.

— Det er selvsagt noen som ikke er enig i konseptet, men vi kan ikke alltid klare å glede alle, legger hun til avslutningsvis til Kundeserviceavisen.

FOTO: Karen’s Diner